De centrale doelstelling is om te onderzoeken of gameverslaving gerelateerd is aan deficiënties in hersengebieden die geassocieerd zijn met gedragsinhibitie: de dorso-prefrontale cortex, inferieure frontale cortex en anterior cingulaat.
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Overige aandoening
Synoniemen aandoening
Aandoening
gedragsverslaving
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
De belangrijkste uitkomstmaten zijn hersenactivatie in reactie op de taken voor
cognitieve controle (Stroop taak, GoNoGo taak), samen met de reactietijden
(gedragsrespons) in de taken en het aantal fouten in de Go/NoGo taak.
Secundaire uitkomstmaten
De Video game addiction test meet de mate van gameverslaving. Dit wordt
gecorreleerd met de mate van activatie en de gedragsdata (reactietijden en
fouten) in de taken, binnen elke groep. Scores op vragenlijsten voor
impulsiviteit en aandachtscontrole worden gecorreleerd met de belangrijkste
gedragsdata en functionele data uit de fMRI taken.
Achtergrond van het onderzoek
Het doel van de studie is om het construct 'game verslaving' te verduidelijken
en te valideren. Dit zal het ontwikkelen van preventie- en behandelprogramma's
faciliteren. De studie is opgezet vanuit het idee dat impulsiviteit en slechte
inhibitie bijdragen aan verslaving en compulsieve gedragingen, in dit geval
game verslaving. We verwachten hypoactivatie te vinden in de relevante
hersengebieden van verslaafde gamers ten opzichte van gezonde
controle-deelnemers.
Doel van het onderzoek
De centrale doelstelling is om te onderzoeken of gameverslaving gerelateerd is
aan deficiënties in hersengebieden die geassocieerd zijn met gedragsinhibitie:
de dorso-prefrontale cortex, inferieure frontale cortex en anterior cingulaat.
Onderzoeksopzet
Hersenactivatie tijdens reactietijd taken die cognitieve controle meten wordt
vergeleken tussen verslaafde en gezonde gamers. Deficiënties in relevante
hersenstructuren worden onderzocht met behulp van fMRI.
Inschatting van belasting en risico
fMRI is een veilige en niet invasieve manier om hersenactiviteit te meten.
Deelnemers moeten stil liggen in de scanner en worden blootgetsteld aan het
lawaai van de scanner. Echter, al het mogelijke zal gedaan worden om het voor
de deelnemers zo confortabel mogelijk te maken. Nadat de deelnemers gescand
zijn vullen ze nog enige vragenlijsten in. De hele procedure duurt maximaal
anderhalf uur. Adolescenten zijn de meest relevante groep om te includeren
omdat gameverslaving bij hen het meeste voorkomt. De hersenen ontwikkelen zich
nog rond deze leeftijd, dus het onderzoek moet ook juist met deze groep gedaan
worden.
Publiek
Heemraadssingel 194
3021DM Rotterdam
NL
Wetenschappelijk
Heemraadssingel 194
3021DM Rotterdam
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
Ondertekend toestemmings formulier
Mannelijk geslacht
Leeftijd van 18 tot 23
Online gamers
Gediagnostiseerd met gameverslaving d.m.v. de Video game Addiction Test (verslaafde gamers) / negatieve score op de Video game addiction test (gezonde proefpersonen)
Rechtshandig
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
fMRI contra-indicaties
Aanwijzingen voor psychopathologie (anders dan game verslaving)
Het gebruik van psycho-actieve medicatie
Claustrofobie
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL33361.078.10 |