Het doel van de studie is de hypotheses te toetsen dat cognitieve ontwikkeling, medische consumptie in de eerstelijn en genotype voorspellende factoren zijn van psychopathologie bij leerlingen in groep 8 van de basisschool, en daarbij te onderzoeken…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Psychiatrische en gedragssymptomen NEG
- Leeftijdsgebonden factoren
Synoniemen aandoening
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
Psychopathologie wordt vastgesteld met behulp van de SDQ vragenlijst die
afgenomen wordt bij het kind, de ouders en de leerkracht. De SDQ geeft een
continue uitkomstscore. Deze uitkomst is opgebouwd uit vijf subscores,
betreffende emotionele symptomen, gedragsproblemen, hyperactiviteit /
aandachtstekort, problemen met leeftijdsgenoten en prosociaal gedrag. De SDQ
totaalscore kan opgedeeld worden in normaal, subklinisch of klinisch gebied.
Determinanten: cognitieve ontwikkeling, medische consumptie in de eerstelijn en
genotype
1. Cognitieve schoolprestaties worden weergegeven in het Leerling Volg Systeem.
De individuele resultaten op de LVS-toetsen worden uitgedrukt in percentielen,
of in didactische leeftijdsequivalenten.
2. Medische consumptie: aantal en inhoudv an medische consultaties bij de
huisarts en/of de GG&GD.
3. Ook zal worden onderzocht of kandidaat gen voor psychiatrische stoornissen
geassocieerd is met het optreden van psychopathologie.
Secundaire uitkomstmaten
1. Aantal en inhoud (ICPC codes) en eventuele andere kenmerken van
huisartsenconsultaties in de vijf jaar voor de SDQ-afname; ingedeeld in
psychische problematiek, somatische problematiek en sociale problematiek.
2. Aantal kinderen bij wie de GG&GD Utrecht pathologie heeft gesignaleerd
Potentiële confounding factors, effect modifiers:
Geslacht, etniciteit, gezinssamenstelling, opleidingsniveau ouders, broer en/of
zus, familieanamnese internaliserende en externaliserende psychopathologie,
eventueel middelengebruik van de ouders en het kind, aantal verhuizingen sinds
de geboorte van het kind, ernstige ziekte of overlijden van een eerstegraads
familielid, eventuele scheiding van de ouders, opname van het kind in het
ziekenhuis, frustratieniveau van het kind, algehele zelf-perceptie van het
kind, somatische aandoeningen van het kind, obstetrische voorgeschiedenis,
signalering door de huisarts/ huisartsdiagnose, ontwikkelingsmijlpalen.
Achtergrond van het onderzoek
Vroege detectie en preventieve behandeling van psychopathologie bij jonge
adolescenten kunnen het welzijn van deze jongeren verbeteren en psychiatrische
stoornissen tijdens adolescentie en volwassenheid voorkomen. Voor een adequate
vroege detectie ontbreekt het echter nog aan eenvoudig meetbare, voorspellende
factoren. Schoolprestaties en hulpzoekgedrag zijn parameters die voor alle
kinderen beschikbaar zijn; bovendien biedt eerder onderzoek aanwijzingen dat
deze factoren voorspellend kunnen zijn voor de ontwikkeling van
psychopathologie. Uit eerder onderzoek blijkt tevens dat er aanwijzingen zijn
voor een genetische overlap tussen intelligentie en kandidaat endofenotypes
voor psychiatrische stoornissen, hetgeen wij in deze studie verder willen
onderzoeken.
Doel van het onderzoek
Het doel van de studie is de hypotheses te toetsen dat cognitieve ontwikkeling,
medische consumptie in de eerstelijn en genotype voorspellende factoren zijn
van psychopathologie bij leerlingen in groep 8 van de basisschool, en daarbij
te onderzoeken in welke mate zij voorspellende factoren zijn.
Onderzoeksopzet
Deze studie is een populatie-gebaseerd retrospectief cohortonderzoek, waarbij
er een vragenlijst zal worden afgenomen bij kinderen, ouders en leerkracht in
groep 8 om psychosociaal functioneren te meten. Bovendien zal er genotypering
plaatsvinden met behulp van speeksel van de kinderen. Retrospectief wordt er
naar de schoolprestaties en de frequentie en inhoud van medische consultatie in
de eerste lijn gekeken. Daarnaast zullen met behulp van gegevens van de
Gemeentelijke Geneeskundige en Gezondheidsdienst (GG&GD) en de medische
voorgeschiedenis bij de huisarts onderzocht worden welke factoren het
psychosociaal functioneren in groep 8 voorspellen.
Inschatting van belasting en risico
Participatie aan deze studie zal voor de kinderen ongeveer 20 minuten duren in
de vorm van het klassikaal invullen van een vragenlijst en het verzamelen van
speeksel voor DNA-bepaling. Ouders zullen maximaal 15 minuten bezig zijn met
het invullen van de vragenlijst. Participatie zal van de leerkracht 50-75
minuten vragen waarin ze gemiddeld 25 vragenlijsten in zullen vullen.
Huisartsen hoeven geen vragenlijsten in te vullen.
De vragen in de vragenlijst zijn niet dermate diepgaand dat ze invloed zullen
hebben op de gemoedstoestand van de kinderen en de ouders. Daarom wordt de
belasting van de deelnemers en het risico op nadelige effecten van participatie
voor de deelnemers minimaal geacht.
Publiek
Heidelberglaan 100
3584CX Utrecht
NL
Wetenschappelijk
Heidelberglaan 100
3584CX Utrecht
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
Voor de deelnemers gelden geen specifieke inclusie criteria anders dan dat het leerlingen van groep 7 en 8 van deelnemende basisscholen in Leidsche Rijn in Utrecht moeten zijn.
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
Geen.
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL34513.041.10 |