Bepalen of feedback door middel van motiverende gaming in staat is cognitiegerelateerde verslechtering in de motorische prestatie van lage rugpijnpatiënten - zoals te zien in rugbelastende condities - teniet te doen.
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Overige aandoening
Synoniemen aandoening
Aandoening
chronische a-specifieke lage rugpijn
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
Motorische vaardigheid uitgedrukt in de snelheid die nodig is om een serie
reikbewegingen te voltooien
Secundaire uitkomstmaten
- Aandacht voor de taak en aandacht voor rugsensaties beide gemeten op een
numerieke schaal van 0 ("helemaal geen aandacht") tot 10 ("continue aandacht")
- Verwachte en ervaren pijnintensiteit gescoord op een numerieke schaal van 0
("helemaal geen pijn") tot 10 ("ergst mogelijke pijn")
Achtergrond van het onderzoek
Eerdere studies hebben uitgewezen dat patiënten met chronische lage rugpijn
(CLRP) minder goede motorische vaardigheden vertonen dan personen zonder
rugklachten. Dit geldt zowel voor taken die betrekking hebben op de rug (vb.
reiken, bukken) als taken waarbij de rug niet betrokken is. Bovendien is
gebleken dat de prestatie op een motorische taak nog verder verslechterd
wanneer deze moet worden uitgevoerd in een rugbelastende situatie - die is
bewezen gepaard te gaan met verhoogde pijncognitities.
In recent onderzoek is aangetoond dat het geven van feedback over de uitvoering
van een simpele motorische taak in staat is om het verschil tussen patiënten en
gezonden op te heffen in een neutrale (zittende) conditie. Maar in de
rugbelastende conditie (onder invloed van pijncognties) bleef er een verschil
zichtbaar tussen de prestatie van patiënten ten opzichte van gezonden.
Er zijn studies die pijncognities (met name catastropheren) hebben kunnen
associëren met een verhoogde aandacht voor rugsensatie. Een fenoneem bekend
staat als "hypervigalence". Het is zeer goed mogelijk dat deze "hypervigalence"
wordt opgewekt in een rugbelastende situatie en dat daarmee aandacht wordt
weggetrokken van de uitvoering van een motorische taak. Het geven van simpele
feedback over de uitvoering van een taak voldoet blijkbaar niet om de aandacht
bij de taak te houden. Daarom zal er een rijkere feedbackvorm moeten worden
aangeboden.
Computerspelletjes kunnen deze feedbackvorm wellicht bieden. Het is namelijk
bewezen dat het spelen van computerspelletjes (gaming) aandacht trekt en dat
het zelfs in staat is om de aandacht van pijn af te leiden bij patiënten met
ernstige brandwonden. Hieruit kan men afleiden dat gaming een veelbelovende
feedbackvorm is met het oog op verbeteren van de motorische prestatie van
patiënten in rugbelastende situaties.
Het doel van het huidige onderzoek is daarom om te bepalen of feedback via
(motiverende) gaming in staat is om de verslechtering in motorische prestatie
van patiënten - zoals die onder invloed pijncognities te zien is in
rugbelastende condities - teniet te doen.
Doel van het onderzoek
Bepalen of feedback door middel van motiverende gaming in staat is
cognitiegerelateerde verslechtering in de motorische prestatie van lage
rugpijnpatiënten - zoals te zien in rugbelastende condities - teniet te doen.
Onderzoeksopzet
Prospectieve interventie studie
Onderzoeksproduct en/of interventie
provocerende houding (d.w.z. liggend op de buik zonder rompondersteuning)
Inschatting van belasting en risico
De belasting die gepaard gaat met deelname bedraagt een eenmalig bezoek van
30-45 minuten aan Roessingh Research and Development in Enschede.
Zowel qua duur als qua uitvoering is de belasting voor de proefpersoon relatief
klein. De belasting wijkt in essentie ook niet af van
(rugbelastende/lichamelijk confronterende) situaties waar proefpersonen in het
dagelijkse leven mee worden geconfronteerd. Resultaten uit een eerdere studie
laten bovendien zien dat de belasting ook als beperkt wordt ervaren door de
deelnemers zelf.
De verwachte risisco's zijn verwaarloosbaar klein. De bewegingstaak taken en de
houdingen waarin deze wordt uitgevoerd zijn gebaseerd op testen uit de kliniek
en zijn eerder zonder problemen uitgevoerd door patiënten in de voorafgaande
studie.
Het is echter ook niet te verwachten dat proefpersonen (en patiënten in het
bijzonder) enig voordeel halen uit deelname aan het onderzoek.
Publiek
Roessinghsbleekweg 33b
7522 AH Enschede
NL
Wetenschappelijk
Roessinghsbleekweg 33b
7522 AH Enschede
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
Tussen 18 en 70 jaar oud
Nederlands kunnen spreken en begrijpen
Lengte tussen de 1m50 en 2m00 (voorwaarde voor uitvoerbaarheid taak)
In staat tot het uitvoeren van de experimenten in deze studie (o.b.v. oordeel therapeut in geval van patiënten)
Patiënten hebben minimaal 12 weken rugpijnklachten, zonder aanwijsbare pathofysiologische oorzaak
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
Het hebben van aandoening van de bovenste extremiteit - of andere aandoeningen die manuele motoriek aantasten
Onvoldoende kennis van de Nederlandse taal
Personen voor de controlegroep kunnen niet meedoen als ze in de 6 maanden voorafgaande aan studiedeelname (rug)pijnklachten hebben gehad.
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL32578.044.10 |