Het promotieonderzoek richt zich op het onderzoek naar de bruikbaarheid van ADAS voor oudere automobilisten. Er is al enig onderzoek gedaan naar de bruikbaarheid bij eenmalig gebruik, maar over de effecten van langduriger gebruik weten we nog zeer…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Bewegingsstoornissen (incl. parkinsonisme)
- Dementie en amnestische stoornissen
Synoniemen aandoening
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
Objectieve scores afgeleid van de rijprestaties in de rijsimulator. Primaire
uitkomstmaten zijn de aantallen botsingen en verkeersconflicten
(bijna-botsingen) en een samengestelde *hinderscore* gebaseerd op de afwijking
van de snelheid van de optimale snelheid voor een aantal weg- en
verkeerssituaties.
Secundaire uitkomstmaten
Secundaire outputmaten zijn de standaarddeviatie van de laterale positie op
rechte stukken en in de buurt van kruisingen en verkeersovertredingen. Tevens
zullen verkeersovertredingen, werkbelasting, acceptatie van het systeem en
vertrouwen in het systeem worden bepaald.
Achtergrond van het onderzoek
Het aantal oudere automobilisten groeit snel. Bij het ouder worden neemt de
prevalentie van neurodegeneratieve aandoeningen zoals de ziekte van Parkinson
(PD) en de ziekte van Alzheimer (AD) sterk toe. Zelfs in lichte vorm leiden
deze aandoeningen tot visuele, cognitieve en motorische functiebeperkingen die
met het autorijden interfereren, in het bijzonder in situaties met tijdsdruk en
die eisen stellen aan de verdeelde aandacht. Autorijden is erg belangrijk voor
de kwaliteit van leven van ouderen. Daarom zijn methoden die ouderen toestaan
om zo lang mogelijk veilig actief te blijven van groot belang. Intelligente
bestuurdersondersteuningssystemen (ADAS: Advanced Driver Assistance Systems)
kunnen een belangrijke rol spelen als ze zijn toegesneden op de behoeften en
vermogens van ouderen met functiebeperkingen.
Doel van het onderzoek
Het promotieonderzoek richt zich op het onderzoek naar de bruikbaarheid van
ADAS voor oudere automobilisten. Er is al enig onderzoek gedaan naar de
bruikbaarheid bij eenmalig gebruik, maar over de effecten van langduriger
gebruik weten we nog zeer weinig. Daarom zijn de centrale onderzoeksvragen of
en in hoeverre het gebruik van algemene of individueel toegesneden ADAS de
rijvaardigheid en verkeersveiligheid van functiebeperkte oudere automobilisten
verbetert en in hoeverre zij de ondersteuning door de systemen op prijs
stellen.
Onderzoeksopzet
Gemengd onderzoeksdesign met herhaalde metingen.
Onderzoeksproduct en/of interventie
Ten behoeve van het onderzoek zullen de deelnemers herhaaldelijk een stadsrit van 25 km afleggen in de rijsimulator van het UMCG. Naast de gesproken route instructies krijgen ze tijdens de rit ADAS informatie over de voorrangsregels, gewenste snelheid etc. via een projectie op de voorruit (HUD: head up display ). Een gemengde groep die geen ADAS informatie krijgt, maar wel evenveel ritten makt, zal dienen als controle group. Toewijzing aan de interventie- of controlegroep is willekeurig.
Inschatting van belasting en risico
Sommige mensen ervaren simulatorziekte als ze in een rijsimulator rijden. Dit
is een vorm van bewegingsziekte die erg lijkt op wagenziekte. Gebaseerd op
eerder onderzoek is de rijsimulator in het UMCG geoptimaliseerd m.b.t het
voorkomen van wagenziekte en daarom is het in ons standaard klinisch onderzoek
geen probleem meer. In de hier voorgestelde experimentele testritten moeten
verschillende 90 ° bochten gemaakt worden, iets wat we proberen te voorkomen
in het klinisch onderzoek, en daarom zouden sommige mensen last kunnen krijgen
van simulator ziekte. Om te voorkomen dat dit met het onderzoek interfereert,
wordt voorafgaande aan het eigenlijke onderzoek in een kort simulatortraject
met veel bochten nagegaan of de mensen die zich hebben opgegeven gevoelig zijn
voor simulatorziekte. De personen bij wie dat het geval is, worden uitgesloten
van het onderzoek.
Aan deelname zijn verder geen gezondheidsrisico*s verbonden. Een voordeel van
deelname is dat men de gelegenheid krijgt zijn eigen rijvaardigheid
systematisch te oefenen in samenwerking met een systeem dat de juiste
informatie geeft. Tevens doet men ervaring op met het rijden met ADAS systemen.
Afgezien van de gespreksstof die dit oplevert, kan het ook van belang zij bij
de aanschaf van de volgende auto.
Publiek
Juliana van Stolberglaan 3, PO Box 93144
2509 AC Den Haag
NL
Wetenschappelijk
Juliana van Stolberglaan 3, PO Box 93144
2509 AC Den Haag
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
Inclusie criteria (algemeen)
- Leeftijd tussen 65 en 85 jaar
- Geldig rijbewijs
- Meer dan 20 000 km rijervaring
- Rijdt nog geregeld auto (minstens een keer per week gedurende het laatste jaar)
Inclusie criteria (ZvP or MCI)
- gediagnosticeerd met de ziekte van Parkinson met milde tot gematigde stadia (Hoehn and Yahr 1-2)
- gediagnosticeerd met lichte cognitieve functietekorten of zeer lichte vorm van dementie (CDR < 1)
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
- Lichte dementie en zwaarder (CDR >= 1)
-Gevoeligheid voor beweging- en simulatorziekte
- Andere ernstige aandoeningen (behalve PD and MCI) die de rijgeschiktheid en rijvaardigheid kunnen verstoren (voorbeelden: epilepsie, beroerte)
- Gezichtsscherpte (gecorrigeerd) < 0.55
- Gezichtveld minder dan 120° in het horizontale vlak
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL35335.042.11 |