Doel van het onderzoek is vast te stellen: 1. welke behandeling effectiever is: gebruikelijke behandeling (care as usual) of intensieve pedagogische thuisbehandeling, 2. hoe effecten tot stand komen (mediatie), en 3. welke factoren de effectiviteit…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Overige aandoening
Synoniemen aandoening
Aandoening
probleemgedrag van ouders en/of kinderen
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten betreffen
1. ouderlijk opvoedingsgedrag:
-Parental Dimensions Inventory (Thomas en Power, 1987) : responsiviteit, steun
en consistentie;
-harde discipline (Fuligny & Eccles, 1993)
-psychologische controle (Steinberg et al. 1992 en Barber, 1996)
-gedragscontrole (Barber, 1996 ) en
2. kwaliteit van de ouder-kind relatie
-Conflictschaal (Dekovic, 1999)
-acceptatie van Parental Stress Index (PSI) (Abidin, 1983)
-hechting aan kind (PSI- Abidin, 1983)
-hechting aan ouders (Inventory of Parent Attachment)
-Communicatie met ouders (Olweson, 1990).
Secundaire uitkomstmaten
Secundaire uitkomstmaten betreffen
1. probleemgedrag van het kind (CBCL, YSR, TRF),
2. schoolse competentie van het kind (spijbelen en rapportcijfers), en
3. sociale competentie van het kind (CBSK).
Voor beantwoording van de tweede onderzoeksvraag worden ouderlijke opvattingen
en zelfvertrouwen gemeten (Effects on development- Dekovic, 1996;
PSI-competentieschaal - Abidin, 1983).
Voor de beantwoording van de derde onderzoeksvraag worden kenmerken van
deelnemers gemeten (zoals achtergrondgegegevens, beginniveau van problemen,
ouderlijke psychopathologie mbv ASR-Achenbach), en kenmerken van hulpverleners
(locatie, aantal sessies, kwaliteit-scholing en ervaring, tevredenheid met
behandeling en therapietrouw).
Achtergrond van het onderzoek
Bij behandeling van multiprobleem gezinnen is er een gebrek aan aantoonbaar
effectieve behandelingen. Dat is zeker voor deze groep gezinnen nadelig omdat
kinderen uit deze gezinnen hoog risico lopen op het ontwikkelen van persistente
problemen en ongunstige ontwikkelingstrajecten.
Het voorstel betreft een effectonderzoek waarbij twee bestaande behandelingen
vergeleken worden. Het projectvoorstel is tot stand gekomen op basis van een
verzoek van zorgaanbieders en het provinciebestuur Flevoland en is ontwikkeld
in nauwe samenwerking met de Task Force Intensieve Pedagogische Thuiszorg,
waarin alle zorgaanbieders uit deze regio (Triade Boschhuis, Vitree en Nieuw
Veldzicht) en het Bureau Jeugdzorg vertegenwoordigd zijn.
Doel van het onderzoek
Doel van het onderzoek is vast te stellen: 1. welke behandeling effectiever is:
gebruikelijke behandeling (care as usual) of intensieve pedagogische
thuisbehandeling, 2. hoe effecten tot stand komen (mediatie), en 3. welke
factoren de effectiviteit beïnvloeden (moderatie).
Onderzoeksopzet
Hierbij wordt gebruik gemaakt van randomized clinical trials, inclusief een
pretest-posttest control group design met follow-up.
Informatie wordt verkregen via verschillende bronnen (ouders, therapeut,
leerkracht en kind indien ouder dan 9 jaar) en verschillende methoden
(vragenlijsten, telefonische interviews en, bij een beperkte groep, observatie
van de ouder-kind interactie).
Uitgaande van een power van .80, een alpha van .05 en een medium effectgrootte
moeten er minimaal 64 deelnemers per groep zijn (Cohen 1992). Om zeker van
voldoende participanten te zijn wordt uitgegaan van 77 gezinnen per groep. Het
design van de studie is overeenkomstig de richtlijnen gespecificeerd door de
Task Force on Promotion and Dissemination (1995) voor hoog gekwalificeerde
psychosociale uitkomsten onderzoek.
Onderzoeksproduct en/of interventie
Gezinnen worden at random verdeeld over de reeds bestaande behandelingen Intensieve Pedagogische Thuisbehandeling en Care as Usual.
Inschatting van belasting en risico
De vragenlijsten waarvan gebruik gemaakt wordt worden reeds frequent in de
hulpverlening en in onderzoek gebruikt.
Het invullen van vragenlijsten door ouders en kinderen vanaf 9 jaar is in tijd
beperkt, weinig belastend en weinig riskant. Ouders die op basis van het
invullen van vragenlijsten een aanvullende hulpvraag formuleren zijn in
behandeling en hebben direct toegang tot hun hulpverlener.
De bijdrage van leerkrachten en hulpverleners (vragenlijsten en voor
hulpverleners ook telefonische interviews) zijn eveneens in tijd beperkt,
weinig belastend en niet riskant.
De bovengenoemde belasting en risico's wegen niet op tegen het voordeel dat op
basis van dit onderzoek effectiviteitsgegevens van behandeling voor deze
probleemgroep beschikbaar komen.
Publiek
Postbus 93245
2509 AE Den Haag
NL
Wetenschappelijk
Postbus 93245
2509 AE Den Haag
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
Als inclusiecriteria gelden: leeftijd van het kind tussen 4 en 18 jaar; meerdere problemen in het gezin (op basis van diagnostische informatie beschikbaar bij clinici), en ouders voldoende gemotiveerd voor behandeling.
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
verwijzing naar een andere dan de vier participerende hulpverleningsinstanties
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL11061.041.06 |