Een game-aanbod, gericht op verbeteren van het cognitief functioneren, toetsen op effect bij mensen met cognitieve problemen na een CVA.
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Overige aandoening
- Vasculaire hemorragische aandoeningen
Synoniemen aandoening
Aandoening
CVA
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
Effectuitkomstmaten
1. score op games
2. score op gevalideerde cognitie tests en vragenlijsten
3. resultaat op een functionele, alledaagse (cognitieve) taak.
Secundaire uitkomstmaten
zelf ervaren cognitieve problemen
self efficacy
QOL
door partner/mantelzorger ervaren cognitieve problemen
Achtergrond van het onderzoek
Jaarlijks worden 41.000 mensen in Nederland getroffen door een CVA. Functionele
cognitieve beperkingen in aandacht, (werk)geheugen, tempo van
informatieverwerking, executieve functies, sociale communicatie en emotionele
controle zijn veel voorkomende, vaak chronische gevolgen. Cognitieve
revalidatie is gericht op verbetering van het dagelijks functioneren door
training, het herleren van oude routines, aanleren van nieuwe strategieën,
gebruik maken van compensatoire mechanismen en/ of het leren accepteren van en
omgaan met de blijvende gevolgen van het hersenletsel. Een goede game houdt de
aandacht en motivatie langer vast door een visueel rijke en afwisselende
omgeving, geeft direct feedback en is adaptief (tempo, dosering, niveau),
waardoor intensiever en langdurig oefenen gestimuleerd wordt. Gamen maakt
oefenen in de thuisomgeving mogelijk met het voordeel van zelfmanagement: eigen
regie en controle over wanneer, waar, hoe lang, wat en met wie geoefend wordt.
Doel van het onderzoek
Een game-aanbod, gericht op verbeteren van het cognitief functioneren, toetsen
op effect bij mensen met cognitieve problemen na een CVA.
Onderzoeksopzet
Randomised Clinical Trial (RCT) waarin het effect van een interventie, gebruik
makend van commercieel verkrijgbare computergames, wordt vergeleken met het
verstrekken van informatie, die niet gericht zijn op het verbeteren van het
cognitief functioneren bij patiënten die een CVA hebben gehad.
Onderzoeksproduct en/of interventie
Via een voor dit project ontworpen website krijgt de deelnemer middels een login code toegang tot een set games. De interventie bestaat uit gamen: de cognitieve games dienen 8 weken lang, 5 dagen per week, ca. 15-20 minuten per dag gespeeld te worden.
Inschatting van belasting en risico
belasting (directe tijd):
metingen pre-post-follow-up (8 weken na interventie) elk 1 uur: 3 uur (+
reistijd)
startbijeenkomst 45
minuten: 45 min (+
reistijd)
interventie 8 weken x 5 dagen x ca 15-20 min
13.5 uur
partner/mantelzorger: pre-post-follow-up (8 weken na interventie) metingen
10 min: 30 min
Publiek
Johanna Westerdijkplein 75
Den Haag 5221EN
NL
Wetenschappelijk
Johanna Westerdijkplein 75
Den Haag 5221EN
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
CVA, 12-36 maanden na ontstaan; 45-74 jaar;
Nederlands begrijpend, lezend en sprekend;
in bezit van een computer met internetaansluiting en ervaring met gebruik van internet en e-mail.
Motorisch in staat tot bedienen pijlentoetsen en muis. Visueel in staat om volledig beeldscherm waar te nemen en stimuli te verwerken.
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
Extreme overgevoeligheid voor visuele stimuli, epilepsie, depressie.
Opzet
Deelname
metc-ldd@lumc.nl
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL41003.058.12 |