Het evalueren van de effecten van het verschaffen van een actieve game aan een familie op tijdsbesteding aan gamen, lichamelijke activiteit en sedentair gedrag, snackgedrag, frisdrank consumptie, BMI, heup- en buikomvang, huidplooidikte.
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Overige aandoening
Synoniemen aandoening
Aandoening
geen concrete aandoeningen: preventie van overgewicht
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
Lichaamslengte
lichaamsgewicht
heupomvang
buikomvang
huidplooidikte
Secundaire uitkomstmaten
gamegedrag
sedentair gedrag
beweeggedrag
voedingsgedrag
waardering, interesse, motivatie, plezier, spelniveau mbt de actieve game,
behaalde score, redenen om wel of niet te gamen
Achtergrond van het onderzoek
Overgewicht en obesitas (ernstig overgewicht) nemen wereldwijd steeds grotere
vormen aan onder zowel volwassenen als kinderen. Ook in Nederland neemt het
aantal kinderen met overgewicht en obesitas gestaag toe. Enkele
gezondheidsrisico*s die samenhangen met overgewicht en obesitas zijn hart- en
vaatziekten, type 3 diabetes en verschillende vormen van kanker. Voor de
volksgezondheid is het daarom erg belangrijk om mensen te helpen voorkomen dat
ze overgewicht krijgen.
Er is aangetoond dat zittend gedrag, zoals televisie kijken en het spelen van
computer games, gerelateerd is aan overgewicht en obesitas. Het terugdringen
van zittend gedrag wordt gezien als een belangrijke manier om overgewicht te
voorkomen. Computergames waarbij bewogen moet worden om het spel te kunnen
spelen (bijvoorbeeld Dance Dance Revolution (DDR) en Nintendo Wii) lijken een
veelbelovende manier om zittend gedrag om te zetten in actief gedrag. Tijdens
het spelen van actieve computer games wordt meer energie verbruikt dan tijdens
het spelen van traditionele computer games. Er is echter nog niet veel
onderzoek gedaan op dit gebied. Wel is bekend dat het vaak spelen van
traditionele computer games samen gaat met een verhoogd risico op overgewicht.
Adolescenten spelen gemiddeld meer dan een uur per dag computer games. Het
spelen van computergames is dus een relevant en belangrijk aspect van zittend
gedrag.
Deze deelstudie heeft als doel om de positieve en negatieve effecten te
evalueren van het uitdelen van een actieve computer game aan een gezin op
sedentair gedrag (bijv traditioneel gamen), lichamelijke activiteit, snack
gedrag, frisdrank consumptie, BMI, heup- en buikomvang en huidplooidikte.
Daarnaast willen we de waardering, interesse, motivatie om te spelen, plezier,
gebruik, bedieningsgemak en behaald spelniveau voor de actieve games evalueren.
Doel van het onderzoek
Het evalueren van de effecten van het verschaffen van een actieve game aan een
familie op tijdsbesteding aan gamen, lichamelijke activiteit en sedentair
gedrag, snackgedrag, frisdrank consumptie, BMI, heup- en buikomvang,
huidplooidikte.
Onderzoeksopzet
Het is een gerandomiseerd controle onderzoek. De deelnemers worden op familie
niveau gerandomiseerd over een controlegroep en een interventiegroep, waarbij
gestratificeerd wordt voor SES. Families in de controlegroep krijgen een
traditionele game tot hun beschikking gedurende een jaar en families in de
interventiegroep een actieve game. Deze games worden uitgedeeld tijdens een
huisbezoek waarbij ook gelijk de baselinemetingen zullen worden uitgevoerd. De
nametingen vinden plaats na 1 maand, na 6 maanden en na 12 maanden.
Onderzoeksproduct en/of interventie
Families in de interventie groep krijgen een Dance Dance Revolution spel tot hun beschikking. Families in de controlegroep krijgen een traditionele (sedentaire) game to hun beschikking. Zowel bij de interventiegroep als controlegroep wordt geen gedrag opgelegd. Beide groepen zijn vrij in het gebruik van de game.
Inschatting van belasting en risico
Er zijn geen risico's verbonden aan deelname aan het onderzoek en de belasting
is laag. Het gaat om onderzoek naar gedrag. Alleen families die al een console
tot hun beschikking hebben mogen mee doen aan het onderzoek. De deelnemers
krijgen of een traditionele game (controlegroep) of een actieve game
(interventiegroep) tot hun beschikking en mogen zelf weten hoe vaak ze deze
gebruiken. De deelnemers worden gevraagd om op 4 momenten een vragenlijst in te
vullen en antropometrische metingen (lengte, gewicht, heup- en buikomvang,
huidplooimetingen) te ondergaan. Deze metingen worden bij een huisbezoek
uitgevoerd wat leidt tot een zo laag mogelijke belasting voor de deelnemers.
Publiek
De Boelelaan 1085
1081 HV Amsterdam
NL
Wetenschappelijk
De Boelelaan 1085
1081 HV Amsterdam
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
Families met kinderen in de leeftijd 12 t/m16 jaar oud
Thuis toegang tot een console
Spelen van traditionele (inactieve) computer games
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
Geen kennis van de Nederlandse taal
Toegang tot actieve computer game
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL26745.029.09 |
OMON | NL-OMON26580 |