Nagaan of het "analoge patiënt paradigma" een geschikte methodologie is om de effecten van communicatie op patiënt-gerelateerde uitkomsten te onderzoeken. Meer specifiek betekent dit: testen of het bekijken van een gesimuleerd medisch…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Overige aandoening
Synoniemen aandoening
Aandoening
Het onderzoek heeft geen betrekkinig op een specifieke aandoening. Het onderwerp van de simulatie is menstruatiepijn, maar het onderzoek heeft betrekking op de methodologie.
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
Affectieve, fysiologische en cognitieve reacties: toestandsangst,
psychofysiologische activatie gemeten door huidgeleiding en
uitkomstverwachtingen over de klacht die in het gesimuleerde interview wordt
gepresenteerd.
Het eindpunt van de studie is het bepalen van de concordantie van deze maten
tussen 1) subjecten wanneer zij deelnemen aan het nagespeelde consult en
wanneer zij hun consult terugzien op video en 2) tussen subjecten die deelnemen
aan het nagespeelde consult en andere subjecten die dit consult bekijken op
video.
Secundaire uitkomstmaten
Secondaire parameters zijn positief en negatief affect, hartslagfrequentie
percepties over de klacht die in het gesimuleerde interview wordt
gepresenteerd. Demografische variabelen, gezondheidstoestand, vertrouwen in de
gezondheidszorg, communicatie preferenties en empathisch vermogen zullen worden
gemeten als controlevariabelen.
Achtergrond van het onderzoek
Eerder onderzoek toont aan dat communicatie een belangrijk onderdeel van
medische zorg is en invloed heeft op verschillende uitkomstmaten bij patienten.
Om oorzakelijke verbanden tussen gespecificeerde elementen in communicatie en
uitkomsten te onderzoeken zijn strikt gecontroleerde experimenten nodig. Het
manipuleren van communicatie tijdens echte medische consulten kan soms ethische
problemen opleveren, omdat patiënten dan tijdens hun zorg aan communicatie
worden blootgesteld die als onprettig kan worden ervaren of negatieve effecten
kan hebben. Ook is het moeilijk om communicatie tussen artsen en patiënten goed
onder controle te houden, omdat communicatie een dynamisch proces is. Dit
compliceert het bestuderen van de effecten van communicatie. Een mogelijke
oplossing voor deze problemen is het meten van effecten tijdens het kijken naar
een video van communicatie in plaats van tijdens de daadwerkelijke
communicatie. Dit wordt het analoge patiënt paradigma genoemd. Hierbij is
degene die de video bekijkt de analoge patiënt. Er is bewijs dat het kijken
naar situaties (op films of afbeeldingen) vergelijkbare empathische reacties
opwekt in 'kijkers' als degenen die zich werkelijk in de situatie bevinden. Het
is echter onduidelijk of de reacties dermate hetzelfde zijn, zodat in onderzoek
naar de effecten van communicatie subjecten (die deelnemen aan interactie) te
vervangen door analoge patiënten (die de interactie op video bekijken). Als de
validiteit van het analoge patiënt paradigma bij gezonde proefpersonen
gewaarborgd blijkt, dan biedt dit paradigma een design met ethische en
methodologische voordelen voor onderzoek naar de effecten van medische
communicatie op patiënt-gerelateerde uitkomsten.
Doel van het onderzoek
Nagaan of het "analoge patiënt paradigma" een geschikte methodologie is om de
effecten van communicatie op patiënt-gerelateerde uitkomsten te onderzoeken.
Meer specifiek betekent dit: testen of het bekijken van een gesimuleerd medisch
consult over een veel voorkomend probleem tot vergelijkbare affectieve,
fysiologische en cognitieve reacties leidt in proefpersonen als wanneer
proefpersonen daadwerkelijk deelnemen aan dit nagespeelde consult. Het doel van
fase II is om te bepalen of het zogenoemde 'analogue patiënten paradigma' een
betrouwbare en valide methode is om de effecten van verschillende typen
communicatie op psychologische uitkomstmaten te meten.
Onderzoeksopzet
Een uit twee fasen bestaand onderzoek, deels observationeel, deels
experimenteel met zowel een binnen- als tussen subjects design. In de eerste
fase spelen 30 gezonde proefpersoen een medisch consult na en bekijken dit
consult vervolgens op video. In fase II worden vier video's uit fase I
geslecteerd die verschillen in de communicatie stijl van de arts (affectief
reageren en het scheppen van verwachtingen). In een experimentele 2x2
onderzoeksopzet zullen 320 gezonde vrouwen gerandomiseerd worden om één van
deze vier videoconsulten te bekijken. In beide fasen worden psychologische en
fysiologische (alleen fase I) gemeten.
Inschatting van belasting en risico
Deelnemers vullen thuis een vragenlijst in (half uur) en spelen een medisch
consult na en bekijken dit op video (fase I) en andere deelnemers (niet
deelnemend aan een medisch consult) bekijken één van de vier uit fase I
geselecteerde videoconsulten (fase II) en vullen een vragenlijst in (half uur).
Tijdens fase I worden huidgeleiding en hartslagfrequentie op een niet-invasieve
manier gemeten. Het onderzoek breng geen risico's met zich mee. Deelnemers
ondergaan geen medische behandeling.
Publiek
Otterstraat 118-124
Utrecht 3513 CR
NL
Wetenschappelijk
Otterstraat 118-124
Utrecht 3513 CR
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
Deelnemers moeten vrouwen zijn met een leeftijd tussen de 18 en de 45.
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
Niet in staat zijn om zonder hulp een gesprek te voeren in het Nederlands.
Het kennen van de van de interviewer die het gesimuleerde medische consult uitvoert.
Geen enkele ervaring met menstruatiepijn
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL24672.041.08 |