Het hoofddoel is de inzicht te vergroten in de auditieve en cognitieve factoren die een rol spelen bij het verminderd spraakverstaan in rumoer door slechthorenden. Deze kennis zal kunnen bijdragen aan een verbeterde effectiviteit van de…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Gehoorstoornissen
Synoniemen aandoening
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
Scores van de gehoortesten (inclusieve spraakverstaan) en de cognitieve testen
en hun onderlinge correlaties.
Secundaire uitkomstmaten
Uitkomstmaten van de taalvardigheidtesten.
Achtergrond van het onderzoek
De rol van cognitie in het proces van het verstaan van spraak lijkt steeds
evidenter: er komt meer en meer bewijs voor de betrokkenheid van cognitie bij
het gehoor en gehoorverlies. Als gevolg hiervan wordt het in kaart brengen van
de relatie tussen het gehoor en cognitie steeds relevanter. Audiologische
centra worden dagelijks geconfronteerd met mensen die klagen over problemen met
het verstaan van spraak in een lawaaiige omgeving, terwijl zij geen afwijkende
scores vertonen op de audiologische tests. Het indiceert dat audiologische
tests, die met name gebreken in de cochleaire verwerking reflecteren, slechts
gedeeltelijk in staat zijn de problemen met het verstaan van spraak in
achtergrondrumoer te verklaren. Een volledig begrip van het proces van horen en
luisteren in een rumoerige omgeving vereist inzicht in zowel het functioneren
van het gehoororgaan als inzicht in het functioneren van de cognitie. In dit
project zullen bijdragen van gehoor en cognitie nader worden onderzocht. De
resultaten zullen relevant zijn voor het optimaliseren van diagnostiek en
revalidatie, niet alleen voor slechthorenden maar ook voor goedhorenden met
onverklaarde klachten.
Doel van het onderzoek
Het hoofddoel is de inzicht te vergroten in de auditieve en cognitieve factoren
die een rol spelen bij het verminderd spraakverstaan in rumoer door
slechthorenden. Deze kennis zal kunnen bijdragen aan een verbeterde
effectiviteit van de gehoorrevalidatie doordat duidelijker wordt welke
aanvullende revalidatie naast een hoortoestel nodig is.
Een ander doel is het ontwikkelen van een test voor het meten van de cognitieve
bijdragen aan het spraakverstaan die in de kliniek toepasbaar is.
Onderzoeksopzet
Cross-sectionele studie
Inschatting van belasting en risico
Deelnemers worden uitgenodigd voor een meetsessie van 2,5 uur. Ze doen 3
gehoortesten, 1 taalvaardigheidtest en 3 cognitieve testen. Er is geen
voorspelbaar risico aan het meedoen met het onderzoek. De belasting is laag.
Publiek
de Boelelaan 1117
1081 HV Amsterdam
NL
Wetenschappelijk
de Boelelaan 1117
1081 HV Amsterdam
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
- leeftijd > 18
- moedertal Nederlands
- niet met dyslexie gediagnosticeerd
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
- leeftijd < 18
- moedertaal niet Nederlands
- relevante medische problematiek
- diagnose van dyslexie
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL28507.029.09 |