Zie pagina 12. Primair doel:Ons primaire doel is om bij te dragen aan het identificeren van de gevolgen van THL op de aandachtsfuncties van kinderen, door de kwaliteit en efficiëntie van 'alerting attention', 'orienting attention…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Breuken
- Structurele hersenaandoeningen
Synoniemen aandoening
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
Zie pagina 16.
Het functioneren van aandacht bij kinderen met THL is de primaire uitkomst
maat. Dit wordt gemeten aan de hand van het presteren op een gecomputeriseerde
aandachtstaak: Attention Network Task (Rueda, 2004). Deze taak meet drie
aandachtsprocessen: alerting, orienting en executive attention. Deze
aandachtsnetwerken zullen worden bestudeerd in termen van de kwaliteit van het
netwerk (percentage goede antwoorden) en de efficiëntie van het network
(reactiesnelheid). Volgehouden aandacht zal worden bestudeerd aan de hand van
de prestatie als functie van de tijd en intra-individuele variablititeit.
In het folluw-up MRI onderzoek zijn de primaire onderzoeksmaten:
- FA/ADC waarden als maat voor de integriteit van witte stof
- BOLD waarden als maat voor functionele activitatie van het brein
Secundaire uitkomstmaten
- Leergedrag wordt gemeten met een gecomputeriseerd cognitief
bekrachtigingsparadigma: Probabilistic Selection Task (Frank, et al., 2005)
- Gedragsmatig en emotioneel functioneren wordt gemeten met gestandaardiseerde
vragenlijsten voor ouders en leerkrachten.
- Schools functioneren wordt in kaart gebracht aan de hand van de CITO scores
in het basisonderwijs.
- Premorbide gedrag zal worden onderzocht door de SDQ-vragenlijst op te vragen
bij het consultatiebureau.
- Medische informatie betreffende THL zal worden opgevraagd bij het ziekenhuis.
- Demografische gegevens van de deelnemer zullen worden verzameld via een
vragenlijst.
Achtergrond van het onderzoek
Zie pagina 8-11.
Traumatisch Hersenletsel (THL) is wereldwijd de belangrijkste oorzaak voor
niet-aangeboren hersenletsel. Op basis van wetenschappelijke literatuur over
kinderen met THL lijken beperkingen aandachtsbeperkingen centraal te staan in
de andere neurocognitieve, gedragsmatige en emotionele gevolgen van THL. Het
gebruik van traditionele neuropsychologische maten in de bestaande literatuur
heeft beperkingen die het identificeren van het effect van THL op de
aandachtsprocessen van kinderen tot nu toe heeft bemoeilijkt. Daarnaast is het
nog onbekend hoe defecten in de aandacht van kinderen met THL zich verhouden
tot de leer- en schoolprestaties, het emotioneel functioneren en het
gedragsmatig functioneren.
Doel van het onderzoek
Zie pagina 12.
Primair doel:
Ons primaire doel is om bij te dragen aan het identificeren van de gevolgen van
THL op de aandachtsfuncties van kinderen, door de kwaliteit en efficiëntie van
'alerting attention', 'orienting attention' en 'executive attention' bij
kinderen met THL te onderzoeken. Dit zal inzicht bieden in de specifieke
sterkten en zwakten van kinderen met THL, op basis waarvan de zorg in
revalidatiecentra en compensatiestrategieën op school en thuis kunnen worden
aangepast.
Secundaire Doelen:
Dit onderzoek zal bovendien het leergedrag, emotioneel functioneren en
gedragsmatig functioneren van kinderen met THL onderzoeken. Op basis van de
beschikbare literatuur (zie pagina 8-11) lijken aandachtsproblemen een
secundair negatief effect te hebben op het neurocognitief, emotioneel en
gedragsmatig functioneren van kinderen met THL. Daarom zal worden onderzocht
hoe de genoemde gevolgen van THL onderling samenhangen. Dit zal inzicht bieden
in de rol van aandacht binnen het functioneren van kinderen na THL. Tot slot
zullen de effecten van de ernst van het letsel, de leeftijd van de patiënt en
de locatie van het letsel onderzocht worden.
De uitbreiding van het bestaande protocol met een MRI follow-up heeft als
voornaamste doel om het verband tussen neuropathologie, neurocognitie en
functioneren in het dagelijks leven te leggen. Hierbij wordt geanalyseerd hoe
veranderingen in de structuur (van zowel de grijze als de witte stof) van het
brein, leiden tot veranderingen in activatiepatronen van het brein (zowel
tijdens rust als tijdens doelgericht gedrag) en hoe dit leidt tot afwijkingen
in het neurocognitief functioneren, regulatie van gedrag en het functioneren op
school.
Onderzoeksopzet
Dit onderzoek betreft een observationeel gecontroleerd design. (zie pagina13).
Inschatting van belasting en risico
Er zijn geen risico's voor deelname aan ons onderzoek bekend. Bij deelnemende
kinderen zal een neuropsychologisch onderzoek van 1-2 uur worden afgenomen.
Ondertussen zullen ouders worden gevraagd om drie vragenlijsten in te vullen
(55 minuten). Leerkrachten zullen ook gevraagd worden om drie vragenlijsten in
te vullen (30 minuten). Daarnaast zullen de CITO scores van deelnemende
kinderen worden opgevraagd bij hun basisschool. Medische informatie zal worden
opgevraagd bij het ziekenhuis waar de patiënt is behandeld voor THL. Ouders en
kinderen wordt een individueel rapport aangeboden, waarin de prestaties van de
deelnemer op de genormeerde taken/vragenlijsten uit ons onderzoek worden
vermeld.
Voor het follow-up onderzoek geldt dat de vragenlijst voor contra-indicaties
voor MRI onderzoek (VUmc, zie protocol) bij de ouders van deelnemende kinderen
wordt afgenomen en door hen wordt ondertekend, zodat kinderen met
contra-indicaties voor MRI onderzoek niet zullen deelnemen aan dit onderzoek.
Publiek
Van der Boechorststraat 1
Amsterdam 1081BT
NL
Wetenschappelijk
Van der Boechorststraat 1
Amsterdam 1081BT
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
THL patiënten zullen worden geïncludeerd als zij (1) ouderlijke toestemming hebben voor deelname aan het onderzoek, (2) zelf toestemming geven wanneer ouder dan 11 jaar, (3) de Nederlandse taal spreken, (4) diagnose matig of ernstig (gesloten) traumatisch hersenletsel is gesteld en (5) zij tussen de 6 en 12 jaar oud zijn.;Controles zullen worden geïncludeerd als zij (1) ouderlijke toestemming hebben voor deelname aan het onderzoek, (2) zelf toestemming geven wanneer ouder dan 11 jaar, (3) de Nederlandse taal spreken, (4) de diagnose orthopedisch letsel is gesteld, (5) traumatisch hersenletsel is uitgesloten en (6) zij tussen de 6 en 12 jaar oud zijn.
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
Zie protocol pagina 14. De volgende exclusiecriteria zullen worden gehanteerd: (1) stoornissen in het visuele systeem zoals agnosie, hemianopsie en visueel neglect, (2) stoornissen van het motorische systeem die interfereren met het neuropsychologisch onderzoek, (3) in staat van post-traumatische amnesie, (4) eerder aantoonbaar hersenletsel en (5) een onvermogen om de oefenitems voor neurocognitief onderzoek succesvol uit te voeren.
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL37226.029.11 |