De primaire onderzoeksvraag is of de cognitieve vaardigheden, zoals het geheugen en de planningsvaardigheden, verbeteren door het volgen van de training cognitieve fitness. Secundaire onderzoeksvragen zijn gericht op verbeteringen in lichamelijke en…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Psychiatrische stoornissen NEG
Synoniemen aandoening
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
De primaire onderzoeksvraag is of de cognitieve vaardigheden verbeteren door
het volgen van de training cognitieve fitness. Om de cognitieve vaardigheden in
kaart te brengen zullen we verschillende cognitieve testen afnemen bij de
onderzoeksgroep. Bij de analyse zullen we naast de afzonderlijke testen ook
een samengestelde variabele maken op basis van onderstaande testen zodat er één
primaire uitkomstmaat is voor de mate van cognitief functioneren (Lindemayer et
al, 2008; McGurk et al, 2009). We nemen de volgende testen af:
- Informatieverwerkingssnelheid: Trail Making Test, A en B (Eling, e.a. 2003) ;
- Verbaal leren, korte termijn geheugen: 15 Woordentest (Saan & Deelman, 1986);
- Aandacht, impulsiviteit: Continuous Perfomance Test - Identical Pairs
(Cornblatt, 1989)
- Cognitieve flexibiliteit: Wisconsin Card Sorting Test (Banno, 2013; Berg,
1948)
Secundaire uitkomstmaten
Secundaire onderzoeksvragen zijn gericht op verbeteringen in lichamelijke en
mentale gezondheid, bewegingsactiviteiten, kwaliteit van leven en pro-actief
gedrag. Hiervoor nemen we een aantal fysieke parameters af te weten:
- BMI (gewicht/lengte2); m.b.v. weegschaal en lengtemeter
- Bloeddrukmeting; m.b.v. digitale bloeddrukmeter (OMRON)
- Submaximale Inspanningstest; 6 minuten wandeltest (ATS, 2002).
Daarnaast nemen we een onderstaande vragenlijsten af:
- Psychische en Lichamelijke gezondheid (RAND-36);
- Kwaliteit van leven, welbevinden (WHOQoL-bref);
- Mate van functioneren: GAF-score
- Lichamelijke Activiteit (SQUASH; Wendel-Vos et al. 2002);
- Zelf-management: de schalen "eigen wijsheid" en zelfmanagement uit de
Nederlandse Empowerment Lijst NEL
- Maatschappelijke participatie: gestandaardiseerde vragen naar woon- en
werksituatie en sociale contacten
Naast het meten van de veranderingen als het gaat om de primaire en secundaire
uitkomstmaten hebben we een doelstelling op het gebied van de implementatie. De
oorspronkelijke training werd gegeven door de ontwikkelaars van cognitieve
fitness. De nieuwe trainingen worden door een medewerker van de instelling
gegeven na het volgen van een train-de-trainersopleiding. Worden de trainingen
door de nieuwe trainers uitgevoerd zoals bedoeld en hoe verloopt de
implementatie?
Achtergrond van het onderzoek
In de langdurige GGz hebben cliënten te kampen met problemen op verschillende
levensgebieden. Naast de psychiatrische problematiek hebben velen leefstijl
gerelateerde problemen zoals overgewicht, te hoge bloeddruk, diabetes en
gebrekkige energie en inactiviteit (Appelo 2005; McGurk 2005; Daumit 2005;
Keefe & Fenton 2007; Slooff 2008). De doelgroep heeft ook relatief vaak
problemen op het gebied van cognitief functioneren (plannen, concentreren,
leren, geheugen). Deze problemen hebben op hun beurt weer nadelige gevolgen
voor de zelfwaardering, de maatschappelijke participatie en de uiteindelijke
levensverwachting van deze doelgroep; de arbeidsparticipatie van de doelgroep
is niet veel hoger dan 10-20% en de levensverwachting is ruim twintig jaar
lager dan die van de algemene bevolking (McGurk 2005; Tiihonen 2009). De
hulpverlening richt zich vooral op psychiatrische problemen en praktische
ondersteuning en betrekkelijk weinig op cognitieve en somatische problematiek.
Dat de hulpverlening verhoudingsgewijs weinig aandacht heeft voor deze
problematiek, heeft ook te maken met een gebrek aan interventies. De
multidisciplinaire richtlijn schizofrenie (2012) geeft met name op het terrein
van cognitieve vaardigheden nog weinig aanknopingspunten. De laatste jaren komt
er steeds meer evidentie dat bewegen een positieve invloed heeft op cognitieve
vaardigheden. De relatie tussen bewegen en cognitie is vooral onderzocht bij
ouderen. Uit diverse studies (Angevaren 2008, Geda 2010, Uffelen 2008) blijkt
dat sporten en bewegen een gunstige invloed hebben op het cognitief
functioneren van ouderen. Maar ook bij mensen met ernstige psychiatrische
aandoeningen is een gunstig effect van beweging op cognitief functioneren
inmiddels gevonden (Pajonk 2010); nader onderzoek naar deze relatie wordt
aanbevolen (Vancampfort 2010). Er zijn aanwijzingen dat wanneer bewegen wordt
gecombineerd met cognitieve stimulatie de informatieverwerkingscapaciteit
verder verbetert (Sitskoorn 2004). Tot nu toe zijn er geen onderzoeken geweest
binnen de psychiatrie waar een bewegingsinterventie wordt gecombineerd met een
cognitieve training. Toch zijn er aanwijzingen bij andere doelgroepen dat juist
deze combinatie effectief is. Er zijn drie RCT*s uitgevoerd bij ouderen naar
een gecombineerde training., De resultaten waren gunstiger dan wanneer enkel
een cognitieve of fysieke training werd gegeven (Klusman et al;, 2010; Fabre et
al, 2002; Oswald et al, 2006). Laatstgenoemde studie liet de beste resultaten
zien: verbeterd cognitief functioneren (d = 1.14), fysiek functioneren (d =
0,78) en psychosociaal functioneren (d = 0,47) (Oswald et al., 2006). Een
mogelijke verklaring hiervoor is dat bewegen de aanmaak van de neurotrophines
zoals de BDNF (brain-derived neurotrophic factor) bevordert. Deze stof zorgt
naast het beschermen van de zenuwcellen ook voor de groei van neuronen (Laske
2010). Daarnaast hebben mensen met schizofrenie een verhoogde kans op abnormaal
glucose-metabolisme in de prefrontale cortex, ook tijdens het uitvoeren van
cognitieve taken (Fuijmoto 2007, Davidson & Heinrichs 2003). Daar bewegen
gunstige effecten heeft op cardiometabole functies bij schizofreniepatiënten
(Scheewe et al, 2012; Heggelund et al, 2012), is ook dit een aanwijzing voor
een gunstig effect van de combinatie van beweging en training van cognitieve
vaardigheden.
Deze mechanismen sluiten aan bij de neurocognitieve trainingsmethode Cognitieve
Fitness. Deze groepstraining is ontwikkeld door Body Brain dynamics
(www.cognitievefitness.nl) ter bevordering van de fysieke en mentale
gesteldheid op basis van fysieke inspanning, intellectuele uitdaging en
ontspanningsoefeningen.
Doel van het onderzoek
De primaire onderzoeksvraag is of de cognitieve vaardigheden, zoals het
geheugen en de planningsvaardigheden, verbeteren door het volgen van de
training cognitieve fitness. Secundaire onderzoeksvragen zijn gericht op
verbeteringen in lichamelijke en mentale gezondheid, bewegingsactiviteiten,
kwaliteit van leven en pro-actief gedrag. Daarnaast hebben we een doelstelling
op het gebied van de implementatie. De oorspronkelijke training werd gegeven
door de ontwikkelaars van cognitieve fitness. Inmiddels is er een train- de
trainers opleiding waar medewerkers van instellingen worden opgeleid tot
cognitieve fitness trainer. Onderzoeksvraag is of de trainingen door de nieuwe
trainers uitgevoerd worden zoals bedoeld en om eventuele
implementatiebelemmeringen aan het licht te brengen.
Onderzoeksopzet
Deze studie heeft een pre-post test design zonder controlegroep. Bij de
onderzoeksgroep worden 3 metingen gedaan; een meting voorafgaand aan de
training, een meting direct na de training, en een eindmeting. Deze laatste
meting heeft als doel om te bekijken of het effect beklijft.
De deelnemers krijgen dus 3 maal een meting, T0 (baseline), T4 (4 maanden na
base-line) en op T8 (8 maanden na base-line). De power-analyse geeft aan dat er
ongeveer 100 deelnemers geïncludeerd moeten worden. Voor de procesevaluatie
ontwikkelen we een modelgetrouheidsinstrument, ook wel fidelity genoemd. In het
instrument is aandacht voor o.a. de onderdelen bejegening, didactische
vaardigheden, structuur en flexibiliteit (inspelen op tempo en vaardigheden
groep), educatie over voeding & het brein en randvoorwaarden (faciliteiten voor
goede uitvoering van de training). Elk onderdeel is opgebouwd uit meerdere
items. Per item is een aantal criteria geformuleerd. Op elk item kan gescoord
worden van 1 tot 5. Voor elke onderdeel wordt een een fidelity-score toegekend
op een driepuntsschaal; score 1 staat voor een lage programma-integriteit en
score 3 voor een hoge programma-integriteit. Om de modelgetrouwheid in kaart te
brengen wordt informatie verzameld via interviews, observaties en een korte
vragenlijst.
Onderzoeksproduct en/of interventie
De training Cognitieve Fitness bestaat uit 15 wekelijkse lessen. Tijdens deze anderhalf uur durende sessies worden fitnessoefeningen, ademhalingstechnieken en meditatievormen gecombineerd met cognitieve oefeningen die de hersenen gericht activeren. Daarnaast krijgen de deelnemers huiswerkopdrachten mee. De trainingen worden gekenmerkt door een geleidelijke opbouw, zowel in belasting als intensiteit. Ondanks dat het een groepstraining is wordt in tempo, moeilijkheidsgraad en begeleidingsintensiteit rekening gehouden met de individuele mogelijkheden en beperkingen van deelnemers. De cursus is opgebouwd uit 4 blokken. De eerste 3 blokken bestaan uit 4 lessen, gericht op specifieke motorische en cognitieve vaardigheden (respectievelijk geheugen en concentratie, logica en ruimtelijk inzicht en coördinatie en reactievermogen). In les 4 van deze blokken worden de oefeningen uit de eerste 3 lessen herhaald. De herhaling van eerdere leermomenten is bewust ingebouwd in het trainingsprogramma om het geleerde te bekrachtigen en te verdiepen. Tijdens de Cognitieve Fitnesstraining worden deelnemers uitgedaagd om nieuwe dingen te leren. Het onder de knie krijgen daarvan vergt oefening en herhaling vormt daarbij een belangrijk aspect. Oefenen en herhalen zorgt ervoor dat de verbindingen in de hersenen sterker worden. Elke trainingssessie is standaard opgebouwd uit 4 lesonderdelen. Deze onderdelen betreffen: de warming-up, het kerngedeelte, de cooling down en de nabespreking.
Inschatting van belasting en risico
De interventie is niet gericht op de behandeling van klachten. De oefeningen in
de interventie zijn gericht op het versterken van de cognitieve vaardigheden en
het bevorderen van mentale en fysieke fitheid. Bij deelnemers aan de training
Cognitieve Fitness worden in het onderzoek drie metingen uitgevoerd. Elk
meetmoment, vragenlijst, neuropsychologisch en lichamelijk onderzoek, kost
maximaal 75 minuten, waarbij de vragenlijst losstaand van de andere testen kan
worden ingevuld. De metingen brengen geen risico*s met zich mee. Ook verwachten
we dat de interventie zelf geen risico's met zich meebrengt, maar voor de
zekerheid zullen we tijdens de voormeting de deelnemer screenen op een te hoge
bloeddruk en vragen we of ze in behandeling zijn voor somatische aandoeningen.
Publiek
Amstelplein 6
Amsterdam 1096 BC
NL
Wetenschappelijk
Amstelplein 6
Amsterdam 1096 BC
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
Inclusiecriteria:
-Leeftijd minimaal 18 jaar
-Stabiliteit in medicatiegerbuik; m.a.w. minimaal 4 weken voorafgaand aan de inclusie van het onderzoek
-Fysiek in staat om oefeningen te kunnen uitvoeren: mensen die afhankelijk zijn van een rolstoel of een dusdanige beperking hebben dat lopen gedurende de sessie van 1,5 uur niet mogelijk is kunnen niet participeren.
-Motivatie om de gehele cursus te participeren
-Beheerst de Nederlandse taal voldoende om vragenlijsten in te kunnen vullen
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
We stellen geen harde exclusiecriteria ten aanzien van diagnose en/of lichamelijk en cognitieve fitheid. De trainers van Cognitieve Fitness zijn in staat om de oefeningen aan te passen aan het individuele niveau van de deelnemer, vandaar dat we geen harde eisen hebben t.a.v. lichamelijke conditie en/of beperking. Wel is het zo dat de deelnemer in staat moet zijn om de oefeningen te kunnen uitvoeren. Mensen die afhankelijk zijn van een rolstoel of een dusdanige beperking hebben dat lopen gedurende de sessie van 1,5 uur niet mogelijk is wordt afgeraden te participeren. Om dit te kunnen vaststellen is een voorwaarde dat de geïnteresseerden een voorlichtingsbijeenkomst hebben bijgewoond waarbij ze zelf hebben kunnen ervaren wat de training van ze vraagt.
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL47122.029.14 |