Het doel van huidig onderzoek is het normeren en valideren van een signaleringsinstrument voor de signalering van spraak-, taalproblemen bij kinderen in de leeftijd van 1 tot 6 jaar.
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Overige aandoening
Synoniemen aandoening
Aandoening
Spraak-, taalontwikkeling, communicatieve ontwikkeling
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
Spraak-, taalontwikkeling van kinderen van 1 tot 6 jaar.
Secundaire uitkomstmaten
nvt
Achtergrond van het onderzoek
Professionals in de Nederlandse Jeugdgezondheidszorg en op scholen monitoren
systematisch de spraak-, taalontwikkeling van kinderen. Zij doen dat met het
vanWiechenontwikkelings-onderzoek op consultatie-bureaus en via observaties in
de klas. De psychometrische eigenschappen van dit ontwikkelingsonderzoek en de
observatieschema's zijn niet bekend of onvoldoende. Dit project wordt
gefinancierd door ZonMw en SIMEA.
Doel van het onderzoek
Het doel van huidig onderzoek is het normeren en valideren van een
signaleringsinstrument voor de signalering van spraak-, taalproblemen bij
kinderen in de leeftijd van 1 tot 6 jaar.
Onderzoeksopzet
We voeren een observatiestudie uit (Diagnostische trial) om het nieuwe
signaleringsinstrument (ELS-NL: Early Language Screening) te normeren en te
valideren.
Inschatting van belasting en risico
Normeringsstudie: 2000 ouders / verzorgers krijgen telefonisch een vragenlijst
over de taalontwikkeling van hun kind / pupil. Dit duurt ongeveer 10 minuten.
Validatiestudie: Een gewogen steekproef van de 2000 ouders wordt geïncludeerd
in de validatiestudie. Dit betreft een huisbezoek. De ouders krijgen een
oudervragenlijst en bij de kinderen worden taaltest (taalbegrip, taalproductie,
interactie) afgenomen. De taaltest bestaan uit uitlokkingstaken die
gedeeltelijk gebaseerd zijn op imitatie. De testafname vindt thuis plaats en
zijn verspreid over een dagdeel. De taaltest duren in totaal ongeveer 45
minuten. De taaltests (Schlichting Test voor Taalproductie: onderdeel
woordontwikkeling en zinsontwikkeling, Schlichting Test voor Taalbegrip,
Taalstandaard, Children's Checklist Communication 2) zijn tests en
vragenlijsten die standaard gebruikt worden in de logopedische praktijk. De
tests zijn speciaal ontwikkeld voor kinderen en zijn niet stressvol voor het
kind. Als een kind niet wil participeren dan wordt de testafname gestopt.
Ouders / verzorgers kunnen zich te allen tijde terugtrekken uit het onderzoek.
Dit heeft geen enkele consequentie voor het kind of voor de ouders /
verzorgers.
De belasting is minimaal (in totaal 45 minuten spelenderwijs aangeboden taken
voor het kind) en er is geen risico.
Publiek
Eyssoniusplein 18
Groningen 9714 CE
NL
Wetenschappelijk
Eyssoniusplein 18
Groningen 9714 CE
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
Standaardisatie (n=2000):
Ouders / verzorgers van kinderen van 1 tot 6 jaar: één ouder per kind.
Validatie (n=500):
Kinderen van 1 tot 6 jaar met één van hun ouders / verzorgers.
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
Het kind heeft een:
Het kind kan niet meewerken binnen de testsituatie door een:
- auditieve beperking: doof
- visuele beperking: blind
- gediagnostiseerde neurologische stoornis
- gediagnostiseerde psychische stoornis
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL45253.042.13 |