Dit onderzoek is gericht op het onderzoeken van de lange termijn effecten van vroege interventie op diverse factoren als de sociaal-emotionele ontwikkeling, spraak-taal ontwikkeling, kwaliteit van leven en de schoolprestaties van slechthorende…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Evenwichtsorgaan- en ooraandoeningen, congenitaal
- Gehoorstoornissen
- Ontwikkelingsstoornissen NEG
Synoniemen aandoening
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
Sociaal-emotionele ontwikkeling (ontwikkeling van internaliserende en
externaliserende stoornissen zoals angst, depressie en gedragsproblemen), mate
van gehoorverlies, spraak- en taalvaardigheid, kwaliteit van leven en
schoolprestaties.
Secundaire uitkomstmaten
Nvt
Achtergrond van het onderzoek
Vroege interventie
Tussen 2002 en 2006 is in Nederland de neonatale gehoorscreening (NHS)
gefaseerd geïmplementeerd. Doordat op deze manier al op zeer jonge leeftijd een
eventueel gehoorverlies aan het licht kwam (2 weken na de geboorte), kon op
veel vroegere leeftijd hierop geanticipeerd worden door professionals. Op deze
wijze kunnen kinderen met een gehoorverlies op veel vroegere leeftijd
gerevalideerd worden middels conventionele hoortoestellen en/of cochleaire
implantaten (CI*s). Hierdoor zijn zij mogelijk op vroege leeftijd al in staat
om mee te komen in de horende wereld.
In de periode 2008-2010 werd het DECIBEL (Developmental Evaluation of Children:
Impact and Benefits of Early hearing screening strategies Leiden) project
uitgevoerd. In deze studie; een samenwerkingsproject van de afdelingen KNO,
Kindergeneeskunde en Epidemiologie van het LUMC, werden kinderen met bilateraal
gehoorverlies (van meer dan 40 dB) vergeleken; kinderen gescreend door de
*oudere* distractie test en kinderen gescreend door de *nieuwe* NHS. Uitkomsten
van de DECIBEL-studie waren onder andere de incidentie van congenitaal
bilateraal gehoorverlies en de Kwaliteit van Leven van deze groep kwetsbare
kinderen waarbij kinderen gescreend door de NHS hoger scoorden dan hun
leeftijdsgenoten die de distractietest ondergingen.
Slechthorende kinderen hebben vaak een achterstand in hun taal- en
spraakontwikkeling. Deze achterstand leidt tot beperkte communicatie en minder
toegang tot de sociale wereld met als mogelijke consequentie een achterstand in
de sociaal-emotionele ontwikkeling. Uit recent onderzoek blijkt dat hoe eerder
de slechthorendheid erkend wordt en hoe eerder geïntervenieerd kan worden, hoe
beter de spraak-taal ontwikkeling is. Met name de receptieve taalcomponent (het
begrijpen van taal) is hoger in kinderen die vroeg gescreend zijn.
Sociaal emotionele ontwikkeling
Recent onderzoek uitgevoerd in een samenwerkingsverband van de afdeling KNO van
het LUMC, de afdeling Ontwikkelingspsychologie van de Universiteit Leiden en de
NSDSK (oa beschreven in de proefschriften van Wiefferink (2012), Kouwenberg
(2013) en Theunissen (2013)) laat zien dat de plaatsing van een cochleair
implantaat een positieve invloed heeft op veel aspecten van de sociaal
emotionele ontwikkeling, maar deze zeker nog niet normaliseert. Dit onderzoek
is echter verricht bij kinderen waarbij deze interventies relatief laat zijn
verricht. Weinig tot niets is echter bekend over de sociaal-emotionele
ontwikkeling van kinderen met een gehoorverlies dat vroegtijdig gedetecteerd
is. Kan vroegtijdige detectie en interventie van gehoorverlies de spraak-taal
ontwikkeling in die mate verbeteren dat dit een positief effect heeft op de
communicatie kwaliteiten van het jonge kind waardoor de sociaal-emotionele
ontwikkeling verder normaliseert?
Doel van het onderzoek
Dit onderzoek is gericht op het onderzoeken van de lange termijn effecten van
vroege interventie op diverse factoren als de sociaal-emotionele ontwikkeling,
spraak-taal ontwikkeling, kwaliteit van leven en de schoolprestaties van
slechthorende kinderen.
Tevens borduren wij voort op de uitkomsten van het recente onderzoek van
Theunissen et al. naar de sociaal-emotionele ontwikkeling van slechthorende
kinderen met hoortoestel of Cochleair Implantaat. In dit onderzoek zal bekeken
worden wat de invloed is van het type hoortoestel, type onderwijs en de sociale
omgeving op de ontwikkeling van het slechthorende kind. Deze antwoorden moeten
leiden tot handvaten bruikbaar in de klinische setting met als doel de
ontwikkeling van het slechthorende kind maximaal te kunnen verbeteren.
Onderzoeksopzet
Observationele follow-up
Inschatting van belasting en risico
Belasting: Het kind zal 2 uur getest worden door middel van vragenlijsten
afgewisseld met kleine spelletjes en taakjes op een laptop. Dit zal gebeuren in
de thuissituatie van het kind.
Risico: naar onze mening zijn de risico's van deelname aan dit onderzoek
verwaarloosbaar aangezien alle testen al eerder herhaaldelijk zijn afgenomen
bij vergelijkbare populaties en dit toonde aan dat de kinderen lol hadden en
het voltooien van de vragenlijsten en taakjes als 'leuk' bestempelden.
De ouders wordt ook gevraagd enkele vragenlijsten in te vullen.
Publiek
Albinusdreef 2
Leiden 2300 RC
NL
Wetenschappelijk
Albinusdreef 2
Leiden 2300 RC
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
Kinderen met gehoorverlies van > 40 dB in het beste oor die meegedaan hebben met het DECIBEL onderzoek in 2008-2009 in het LUMC worden geincludeerd. Kinderen moeten negen jaar of ouder zijn.
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
Kinderen moeten in staat zijn te communiceren door middel van gesproken woord danwel gebarentaal.
Opzet
Deelname
metc-ldd@lumc.nl
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL46190.058.14 |