Met deze studie willen we bestuderen of en hoe adolescenten met ASS, in vergelijking met gezonde controles, handelingen van anderen voorspellen en verwerken. Door gebruikt te maken van eye-tracking (ET) en elektro-encefalografie (EEG), willen wij…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Ontwikkelingsstoornissen NEG
Synoniemen aandoening
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
Gebaseerd op eerder onderzoek verwachten we dat de gezonde controlegroep de
verschillende handelingsstappen gaat voorspellen en dat de voorspellingen
sneller zullen zijn voor de latere handelingsstappen omdat de proefpersonen de
gepresenteerde (visuele of auditieve) informatie integreren in hun
voorspellingen. Voor de ASS groep verwachten we echter minder voorspellingen en
geen verbetering voor het voorspellen van de latere stappen, in overeenkomst
met de literatuur die een probleem in integratie van informatie in ASS
suggereert. Daarnaast verwachten we dat dit gepaard gaat met verschillen in de
connectiviteit van verschillende sensoren van het EEG gedurende resting state
en zullen we connectiviteit gedurende de taak onderzoeken en groeps verschillen
bestuderen.
Secundaire uitkomstmaten
Gedragsdata van de EEG-ET taak wordt gebruikt om te verifiëren dat de
proefpersonen de instructies goed hebben begrepen en dat beide groepen de taak
even goed uit konden voeren. Leeftijd, AQ, IQ en geslacht zullen als covariaten
meegenomen worden in de statistische analyses.
Achtergrond van het onderzoek
Autisme Spectrum Stoornis (ASS) is een ontwikkelingsstoornis die geassocieerd
wordt met uiteenlopende deficits. Er wordt veel onderzoek gedaan naar de
symptomen en oorzaken van ASS, maar de onderliggende mechanismen van autisme
zijn nog steeds niet bekend. Een van de recente theorieën over ASS stelt dat
een deficit met het vormen en updaten van predicities wellicht een verklaring
zou kunnen bieden voor meerdere van de uiteenlopende symptomen van ASS. Onze
studie bestudeert de potentiële problemen met het vormen en updaten van
voorspellingen in de context van het verwerken van handelingen van anderen.
Verschillende studies tonen aan dat individuen met ASS problemen hebben met het
voorspellen van handelingen, met name als het gaat om complexe handelingen van
anderen, maar er zijn ook studies die beweren dat het voorspellen van simpele
handelingen normaal verloopt in ASS. Omdat de bevindingen dus tegenstrijdig
zijn en verschillende methodes zijn toegepast in eerder onderzoek, willen wij
dit onderwerp graag verder bestuderen. Ons doel is om de potentiële problemen
met voorspellingen van handelingen en gerelateerde neuronale processen verder
te onderzoeken. Hiervoor willen we gedragsobservaties en neuroncognitieve
metingen in een design combineren dat gebaseerd is op eerder onderzoek bij
gezonde volwassenen.
Doel van het onderzoek
Met deze studie willen we bestuderen of en hoe adolescenten met ASS, in
vergelijking met gezonde controles, handelingen van anderen voorspellen en
verwerken. Door gebruikt te maken van eye-tracking (ET) en
elektro-encefalografie (EEG), willen wij bestuderen of adolescenten met ASS
problemen laten zien in het vormen van visuele voorspellingen en in de
integratie van informatie. Daarnaast zijn wij geïnteresseerd in de relatie is
tussen gedragsmaten van handelingsvoorspelling en de neuronale processen die
hierbij betrokken zijn.
Onderzoeksopzet
Het gaat om een gecombineerde ET-EEG studie waarbij proefpersonen visuele en
auditieve (taal) stimuli gepresenteerd krijgen, die een handelingsequens
beschrijven. De oogbewegingen van de proefpersonen worden opgenomen om te
bestuderen of proefpersonen de volgende stap in een handeling anticiperen. EEG
metingen worden verricht om de connectiviteit tussen verschillende
hersengebieden te bestuderen gedurende het maken en updaten van de
voorspellingen. Na de computer taak wordt er een korte EEG resting state meting
gedaan en worden een aantal vragenlijsten en tests afgenomen.
Inschatting van belasting en risico
Onze studie vraagt aan de proefpersonen om voor een keer naar het Donders
Institute for Brain, Cognition and Behaviour te komen voor een sessie van
maximaal 3 uur. We gebruiken standaard technieken om oogbewegingen en
hersenactiviteit te meten en daarnaast worden een aantal vragenlijsten en
psychometrische tests afgenomen. De risico*s die verbonden zijn aan onze
metingen zijn verwaarloosbaar en de belasting van de proefpersonen is daardoor
minimaal.
We hebben om meerdere redenen ervoor gekozen om adolescenten (12-18 jaar) te
inkluderen. Met name is deze groep makkelijk beschikbaar voor ons
onderzoeksteam waardoor we verwachten een redelijke sample grote te kunnen
rekruteren. Daarnaast is de ontwikkeling van handelingswaarneming en
voorspelling en de relatie tot connectiviteit van de hersenen in ASS nog
onbekend. Daardoor is het van groot interesse om deze processen binnen deze
leeftijdsgroep te bestuderen om wellicht belangrijke inzichten te krijgen in
deze ontwikkelingsprocessen.
Publiek
Montessorilaan 3
Nijmegen 6525 HR
NL
Wetenschappelijk
Montessorilaan 3
Nijmegen 6525 HR
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
- rechts handig, tussen de 12 en 18 jaar oud, IQ hoger dan 80
- Autisme groep: klinische diagnose Autisme Spectrum Stoornis
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
- (andere) psychiatrische aandoeningen, epilepsie, visuele beperkingen
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL49584.091.14 |