Het hoofddoel van deze studie is vaststellen hoe kinderen met ADHD en ASS van elkaar verschillen in het leren door middel van sociale en materiële beloning. De secundaire doelen zijn: 1) Vaststellen hoe voorspelbaarheid van de beloningen het leren…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Ontwikkelingsstoornissen NEG
Synoniemen aandoening
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
De prestatie op de leertaken van de groepen worden vergeleken (accuratesse en
reactietijden).
Secundaire uitkomstmaten
Beloningsgerelateerde *Event Related Potentials* (ERPs) en *Evoked Cardiac
Responses* (ECRs) van de groepen worden vergeleken. Bij de analyses zal
rekening worden gehouden met de volgende mogelijke *confounding* factoren:
intelligentie, kind-gerapporteerde motivatie, (sociaal) cognitieve functies van
het kind, en ouder-gerapporteerd gedrag en motivatie van het kind.
Achtergrond van het onderzoek
Aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit (ADHD) en Autisme Spectrum Stoornis
(ASS) zijn relatief prevalente neuropsychiatrische ontwikkelingsstoornissen die
beperkingen veroorzaken op verschillende levensgebieden, waaronder het school-
en sociaal functioneren. Ondanks dat er in de klinische praktijk veel overlap
is tussen de twee stoornissen, voorspellen wetenschappelijke
verklaringsmodellen dat deze stoornissen verschillen in hun gevoeligheid voor
sociale en materiële beloning.
Verscheidene modellen van ADHD veronderstellen een centraal tekort aan
motivatie, wat de aandachtsproblemen en het hyperactieve, chaotische en
impulsieve gedrag van kinderen met ADHD kan verklaren. In onderzoek komt dit
motivationele tekort naar voren als een voorkeur voor onmiddellijke beloningen
boven uitgestelde beloningen. Hierdoor heeft het toevoegen van adequate
belonings- en strafschema*s een sterker positief effect bij deze kinderen dan
bij gezonde controles, d.w.z. ze lijken meer afhankelijk van externe beloningen.
Hoewel de huidige modellen van ASS een algemeen tekort aan empathie
centraal stellen om de sociale, emotionele en communicatie problemen te
verklaren, is er recentelijk meer belangstelling voor beloningsgevoeligheid. De
sociale motivatie theorie van ASS veronderstelt dat personen met ASD minder
gevoelig zijn voor sociale beloning, wat tot gevolg heeft dat zij sociale
stimuli (zoals gezichtsuitdrukkingen of sociaal spel) minder waarderen en
benaderen. Echter, er is nog weinig bekend over beloningsgevoeligheid bij ASS.
Sommige studies suggereren een intacte gevoeligheid voor materiële beloning,
maar een verminderde sociale beloningsgevoeligheid, terwijl anderen een
algemeen verminderde beloningsgevoeligheid suggereren.
Doel van het onderzoek
Het hoofddoel van deze studie is vaststellen hoe kinderen met ADHD en ASS van
elkaar verschillen in het leren door middel van sociale en materiële beloning.
De secundaire doelen zijn: 1) Vaststellen hoe voorspelbaarheid van de
beloningen het leren door middel van sociale en materiële beloning beïnvloedt
bij deze stoornissen; 2) Vaststellen welke neurofysiologische mechanismen ten
grondslag liggen aan leren door middel van sociale en materiële beloning bij
deze stoornissen.
Onderzoeksopzet
Vier factorieel design: gemengd tussen-proefpersoon (groep: ADHD, ASS, controle
groep) en herhaalde metingen design (type beloning: materieel, sociaal, geen
beloning; leerfase: eerste deel, tweede deel; voorspelbaarheid van beloning:
consequent, inconsequent).
Inschatting van belasting en risico
De onderzoeker zal het kind en de ouders/verzorgers eenmaal ontmoeten voor een
intake (45 min) en eenmaal voor het experiment (3 uur). Tijdens de intake wordt
een verkorte intelligentietest afgenomen bij het kind en vult de ouder
gedragsvragenlijsten in. Tijdens het experiment worden de leertaken afgenomen
bij het kind met de materiële, sociale en geen beloning, en twee korte sociale
cognitie testen. Tijdens het experiment draagt het kind de EEG en ECG
uitrusting (een kapje en electrodenplakkers). De fysiologische metingen zijn
niet pijnlijk en brengen geen risico*s met zich mee. In de tussentijd vullen de
ouders nog meer vragenlijsten in (45 min.) en geven zij de sociale beloning
(spelen met het kind gedurende max. 30 min.). De test zal een bepaalde
hoeveelheid concentratie vergen, waarvan de ouder en het kind kunnen herstellen
na korte pauzes. De risico*s zijn verwaarloosbaar en de last kan minimaal
worden beschouwd. Patiënten hebben geen rechtstreeks baat bij het onderzoek.
Publiek
Grote Kruisstraat 2/1
Groningen 9712 TS
NL
Wetenschappelijk
Grote Kruisstraat 2/1
Groningen 9712 TS
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
Alle deelnemers:
- Leeftijd: 8, 9, 10, 11 jaar
- Intelligentie score van IQ>= 80
- Kind stemt in met deelname
- Ouders/verzorgers willen de geinformeerde toestemming ondertekenen;ADHD groep:
- Klinische DSM-classificatie met ADHD, gegevens door een psycholoog of psychiater aan een GGZ instelling of ziekenhuis
- Onderzoeks screeningdiagnose met ADHD (getest tijdens de intake met de VvGK6-16);ASS groep:
- Klinische DSM-classificatie met ASS, gegevens door een psycholoog of psychiater aan een GGZ instelling of ziekenhuis
- Onderzoeks screeningdiagnose met ASS (getest tijdens de intake met de SRS)
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
Controle groep:
- Aanwezigheid van een klinische DSM-classificatie, gegeven door een psycholoog of psychiater aan een GGZ instelling of ziekenhuis
- Onderzoeks screeningdiagnose met ADHD (getest tijdens de intake met de VvGK6-16)
- Onderzoeks screeningdiagnose met ASS (getest tijdens de intake met de SRS)
- Aanwezigheid van hersen of neurologische ziektes;ADHD groep:
- Aanwezigheid van een klinische DSM-classificatie ASS, gegevens door een psycholoog of psychiater aan een GGZ instelling of ziekenhuis
- Onderzoeks screeningdiagnose met ASS (getest tijdens de intake met de SRS)
- Aanwezigheid van hersen of neurologische ziektes;ASS groep:
- Aanwezigheid van een klinische DSM-classificatie ADHD, gegeven door een psycholoog of psychiater aan een GGZ instelling of ziekenhuis
- Onderzoeks screeningdiagnose met ADHD (getest tijdens de intake met de VvGK6-16)
- Aanwezigheid van hersen of neurologische ziektes
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL48558.042.14 |