Het doel van dit onderzoek is om te kijken of de ontwikkelde serious game waarbij Cognitive Bias Modification is gebruikt als interventie effectief is op het verminderen van angstklachten en zelfstigma bij patienten met een psychotische stoornis en…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Overige aandoening
- Schizofrenie en andere psychotische stoornissen
Synoniemen aandoening
Aandoening
patienten met een ontwikkelingsstoornis
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
Angstklachten gemeten met de LSAS
Secundaire uitkomstmaten
Zelfstigma gemeten met de ISMI.
Ervaringen met de game gemeten met de GEQ.
Achtergrond van het onderzoek
Mensen met een psychotische stoornis hebben vaak last van angstklachten.
Wetenschappelijke literatuur rapporteren cjfers tussen 13% en 39%. Eerdere
studies wijzen erop dat bij mensen met een psychotische stoornis comorbide
sociale angst vaak gepaard gaat met ernstige depressieve klachten,verminderd
sociaal functioneren, een verminderde kwaliteit van leven en een grotere kans
op een terugval na een eerste psychose.Het behandelen van sociale angst als
risicofactor bij mensen met een psychotische stoornis is vanwege deze mogelijke
gevolgen van groot belang. Een relatief nieuwe maar evidence based
behandelmethode bij angstklachten is Cognitive Bias Modification (CBM). Het
doel van CBM-I is om te leren ambigue situaties automatisch positief te
interpreteren. Waardoor positieve interpretatie steeds makkelijker wordt en
sociale angst verminderd.
CBM heeft zich inmiddels in verschillende meta-analyses bewezen als nieuwe,
effectieve, methode voor het verminderen van angstklachten (Hakamata et al.
2010; Hallicon en Ruscio 2011). Er zijn echter slechts twee onderzoeken (n=32
en n=8) gepubliceerd naar het effect van CBM op sociale angst bij mensen met
een psychotische stoornis. Zij vonden in hun onderzoeksresultaten aanwijzingen
dat CBM een positief effect kan hebben op het verminderen van sociale angst bij
mensen met een psychotische stoornis. De onderzoekers hebben na afloop van hun
onderzoek feedback gevraagd aan de proefpersonen ten aanzien van het gebruik
van CBM bij mensen met een psychotische stoornis. Een van de aanbevelingen die
zij deden was om de CBM taken interactiever te maken, zodat de taken minder
saai waren en beter vol te houden.
Een interactieve manier is via *serious gaming*. *Serious games* zijn
computerspellen die ontwikkeld zijn voor educatieve doeleinden. Onderzoek heeft
aangetoond dat serious games met succes kunnen worden ingezet voor het
overbrengen van informatie, het bevorderen van revalidatie en het ondersteunen
van therapie.
Een andere veel voorkomende factor bij mensen met een psychotische stoornis is
zelfstigma. Uit recent onderzoek blijkt dat 42%, dus een aanzienlijk
percentage, van de mensen met schizofrenie in een hoge mate stigma toepast op
zichzelf. Er zijn aanwijzingen voor een verband tussen zelfstigma en sociale
angst en de stress die ervaren wordt door stigma met sociale angst als
reactiera.
Met als doel een aansprekende e-health toepassing te ontwikkelen, hebben drie
noordelijke GGZ instellingen, in samenwerking met een aantal
opleidingsinstituten, een *serious game* ontwikkeld. Voor het aanzetten tot
gedragsverandering werd in de game gebruik gemaakt van CBM oefeningen. Wanneer
deze serious game inderdaad effectief is op het verminderen van sociale
angstklachten en zelfstigma hebben patienten met een psychotische stoornis hier
baat bij. De interventie kan gratis worden ingezet en thuis worden gespeeld.
Doel van het onderzoek
Het doel van dit onderzoek is om te kijken of de ontwikkelde serious game
waarbij Cognitive Bias Modification is gebruikt als interventie effectief is op
het verminderen van angstklachten en zelfstigma bij patienten met een
psychotische stoornis en patienten met een ontwikkelingsstoornis onder
behandeling bij GGZ Friesland.
Onderzoeksopzet
Gerandomiseerde gecontroleerde trial met een corss over design.
Onderzoeksproduct en/of interventie
Patienten kunnen gebruik maken van een serious game met behulp van Cognitive Bias Modification, die is ontwikkeld om angstklachten en zelfstigma te verminderen bij patienten met een psychotische stoornis of met een ontwikkelingsstoornis.
Inschatting van belasting en risico
De interventie kan thuis plaats vinden en gespeeld worden op een moment dat het
de patient uitkomt. er worden op 3 momenten vragenlijsten afgenomen met een
minimale belasting. Voor zover wij kunnen inschatten zijn er geen risico's.
Publiek
Sixmastraat 2
Leeuwarden 8932 PA
NL
Wetenschappelijk
Sixmastraat 2
Leeuwarden 8932 PA
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
• Een psychotische stoornis op de DSM-IV vastgesteld met de MiniSCAN.
* Een ontwikkelingsstoornis op de DSM-IV vastgesetld met de miniSCAN.
• Er is sprake van sociale angstklachten vastgesteld met de LSAS (score > 30)
• Patiënten zijn 18 jaar of ouder en onder behandeling van bij GGZ Friesland.
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
• Er is sprake van acute suïcidaliteit
• Patiënt is ernstig psychotisch, vastgesteld met de PANSS-R. >= 4
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL45207.042.13 |