Het doel van deze studie is het onderzoeken van de neurobiologische correlaten van responsiviteit op dyslexiebehandeling. Daarnaast wordt onderzocht hoe fonologische vaardigheden en spraakperceptie en -productie gerelateerd zijn aan hersenmaten in…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Overige aandoening
Synoniemen aandoening
Aandoening
Leerstoornis
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
Structurele en functionele hersenactiviteit, leesniveau, fonologische
verwerking en spraakperceptie en -productievaardigheden.
Secundaire uitkomstmaten
n.v.t.
Achtergrond van het onderzoek
Dyslexie is een stoornis met een neurobiologische basis, die wordt gekenmerkt
door problemen in het ontwikkelen van een vloeiende woordherkenning. Ondanks
vroege diagnostiek en behandeling van deze leesstoornis blijft 20-40% van de
kinderen met dyslexie niet in staat hun leesvaardigheden te verbeteren. De
cognitieve en neurale basis van responsiviteit op dyslexiebehandeling zijn nog
nauwelijks onderzocht. Het doel van deze studie is daarom om op zowel brein-
als cognitief niveau te onderzoeken op welke manier responsiviteit op
behandeling gerelateerd is aan structurele en functionele organisatie van het
brein.
Doel van het onderzoek
Het doel van deze studie is het onderzoeken van de neurobiologische correlaten
van responsiviteit op dyslexiebehandeling. Daarnaast wordt onderzocht hoe
fonologische vaardigheden en spraakperceptie en -productie gerelateerd zijn aan
hersenmaten in zowel kinderen met dyslexie als kinderen zonder dyslexie. Een
derde doel van dit onderzoek is om te onderzoeken hoe dit verschilt in
verschillende orthografieën.
Onderzoeksopzet
Structurele en functionele hersenscans zullen gemaakt worden van de kinderen
met dyslexie en van de kinderen zonder dyslexie van dezelfde leeftijd of
hetzelfde leesniveau. Gedragsmaten van leesniveau, fonologische verwerking en
spraakvaardigheden zullen afgenomen worden en worden meegenomen als
covariaten/regressors in de analyses. De totale duur van deelname zal ongeveer
2 uur zijn.
Inschatting van belasting en risico
Deze studie zal uitgevoerd worden met kinderen, aangezien lezen een vaardigheid
is die op jonge leeftijd verworven wordt. Er zijn geen risico*s verbonden aan
deelname aan deze studie. Om enig ongemak te voorkomen zullen verschillende
voorzorgsmaatregelen worden genomen.
Publiek
Montessorilaan 3
Nijmegen 6525 HR
NL
Wetenschappelijk
Montessorilaan 3
Nijmegen 6525 HR
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
Kinderen met dyslexie:
- 11-13 jaar oud
- hebben een dyslexiebehandeling voltooid volgens het nationaal gestandaardiseerde protocol (zie Blomert, 2006)
- spreken Nederlands als eerste taal
Controlegroep
- 11-13 jaar oud of
- 8-10 jaar oud
- Geen diagnose dyslexie
- Spreken Nederlands als eerste taal
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
- De participant heeft dyslexie, maar nog geen behandeling afgerond
- Significante afwijkingen aan het zicht of gehoor die niet te corrigeren zijn door een bril of hoorapparaat.
- Contra-indicatie voor MRI (bijv. metale implantaten, beugel)
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL55093.091.15 |