Doel is om op basis van de resultaten van dit onderzoek onderbouwd grenswaarden vast te stellen voor testen die gebruikt worden om rijgeschiktheid vast te stellen bij ander onderzoek naar Cat. III medicijngebruikers.
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Overige aandoening
Synoniemen aandoening
Aandoening
het betreft gezonde vrijwilligers die alcohol toegediend krijgen
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
De primaire uitkomstmaat in deze studie is de Standaard Deviatie van Laterale
Positie (SDLP; in cm) van de Snelwegrit op de openbare weg.
Secundaire uitkomstmaten
Als secundaire uitkomstmaten zullen de resultaten van de volgende testen
meegenomen worden:
* Trailmaking A en B
* Digit Symbol Substitution Test
* Adaptive Tachistoscopic Traffic Perception Test (ATTPT)
* Reaction Test
* Determination Test
* Vienna Risk-Taking Test Traffic
* Psychomotor Vigilance Taak
* Rijsimulator testen (Swingdrive (fixed en free speed), Intersections,
Merging, Vigilantie-SDLP)
Achtergrond van het onderzoek
De Nederlandse rijgeschiktheidsbeoordeling bij gebruik van potentieel
rijgevaarlijke geneesmiddelen verwijst naar de classificatie van the
International Council on Alcohol, Drugs and Traffic Safety (ICADTS). Medicijnen
worden ingedeeld in categorie I (rijveilig), categorie II (voorzichtig zijn),
en categorie III (niet rijden). Deze classificatie is vooral gebaseerd op
dubbelblind onderzoek bij gezonde proefpersonen die de middelen eenmalig of
maar kort gebruiken. Het is echter onvoldoende bekend wat de alledaagse
effecten zijn bij chronische gebruikers van deze medicijnen. Nederland telt een
groot aantal chronische gebruikers van ICADTS categorie III geneesmiddelen. Het
is aannemelijk dat het grootste deel van deze ambulante patiënten ook auto
rijdt. Het kunnen vaststellen wanneer een patiënt rijgeschikt is ondanks het
gebruik van categorie III medicijnen heeft grote sociale en economische
voordelen, zowel voor de gebruiker die dan weer volledig mobiel is, maar ook
voor de maatschappij omdat er mogelijk een groep medicijngebruikers is die ten
onrechte rij ongeschikt is verklaard. Wanneer blijkt dat zij toch deel kunnen
nemen aan het verkeer zijn zij beter inzetbaar op de arbeidsmarkt en minder
afhankelijk van anderen om in hun mobiliteitsbehoeften te voorzien. Op dit
moment worden de grenswaarden voor de rijgeschiktheid van de voorgenoemde Cat.
III medicijngebruikers onderzocht (Protocol nummer: NL47435.068.13, EudraCT
nummer: 2013-004936-31).
Het in dit protocol voorgestelde onderzoek naar de invloed van de wettelijke
limiet alcohol (e.g. BAC 0.5 mg / ml,) op de rijvaardigheid dient als
referentie voor het bovengenoemde onderzoek naar de grenswaarden voor de
rijgeschiktheid van de voorgenoemde Cat. III medicijngebruikers.
Door neuropsychologische testen af te nemen, mensen te laten rijden in een
simulator en op de openbare weg na toediening van een dosis alcohol die
resulteert in een BAC van maximaal 0.5 mg / ml en prestaties op de tests te
vergelijken met prestaties wanneer men niet onder invloed is (e.g. na placebo),
wordt er een basisnorm gecreëerd. Hiertegen kunnen de prestaties op dezelfde
tests door gebruikers van Cat. III medicijnen in een ander onderzoek worden
afgezet.
Doel van het onderzoek
Doel is om op basis van de resultaten van dit onderzoek onderbouwd grenswaarden
vast te stellen voor testen die gebruikt worden om rijgeschiktheid vast te
stellen bij ander onderzoek naar Cat. III medicijngebruikers.
Onderzoeksopzet
Naast een trainingsdag, volgt er een dubbelblind gerandomiseerd onderzoek met
twee testdagen, waarop alcohol (BAC 0.5 mg / ml) of placebo-alcohol wordt
toegediend.
Onderzoeksproduct en/of interventie
Alcohol (hoeveelheid gerelateerd aan geslacht, leeftijd, grootte en gewicht, om een BAC van 0.5 mg / ml te bereiken) en placebo-alcohol.
Inschatting van belasting en risico
Er zijn voor de deelnemers geen voordelen te verwachten van deelname. Behalve
dan dat zij zullen worden gecompenseerd voor hun deelname met een bedrag van
120 Euro plus reiskosten.
De nadelen voor de proefpersoon zijn:
1. De tijd die zij kwijt zijn met het onderzoek en de medische keuringen. Elke
vrijwilliger komt drie keer naar het testcentrum. Een keer voor een training en
twee keer voor een testdag. Elke dag duurt ongeveer 5 uur.
2. Daarnaast kunnen sommige deelnemers tijdens het rijden in de simulator last
krijgen van simulatorziekte (vergelijkbaar met wagenziekte). Dit wordt van te
voren verteld en men wordt tijdens het rijden nauwlettend in de gaten gehouden.
Er wordt duidelijk gemaakt dat er altijd gestopt mag worden met het onderzoek.
Er zijn geen verwachte risico*s voor deelnemers aan dit onderzoek. Om de
volgende redenen
1. Er worden alleen gezonde vrijwilligers geïncludeerd.
2. De toegediende alcoholdosering is relatief laag en deelnemers zijn gewend
om deze hoeveelheid alcohol te drinken in het dagelijks leven. We verwachten
daarom geen ernstige bijwerkingen gedurende hun deelname.
Publiek
Plesmanweg 1-6
Den Haag 2597 JG
NL
Wetenschappelijk
Plesmanweg 1-6
Den Haag 2597 JG
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
- Een BMI tussen 19 en 29 m2/kg (BMI Classification. Global Database on Body Mass Index. World Health Organization. 2006)
- Minimaal 5 jaar in het bezit van een geldig rijbewijs
- Minimale rijervaring van gemiddeld 3000 km/jaar
- Voldoende gezichtsscherpte (gedefinieerd als een score van minimaal 0,5 op de Snellenkaart).
- Leeftijd van 23 tot en met 75 jaar. De ondergrens qua leeftijd is vastgesteld op 23 jaar, zodat er geen deelnemers met een beginnersrijbewijs worden geïncludeerd. De wettelijk alcohollimiet is namelijk lager voor het beginnersrijbewijs (0.2 promille i.p.v. 0.5 promille). De bovengrens is vastgesteld op 75 jaar, omdat boven de 75 jaar de kans op neurologische aandoeningen sterk toeneemt
- Alcohol gebruik van 3 of meer glazen/week
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
- Aanwezigheid van een neurologische en psychiatrische aandoening (bijvoorbeeld: Ziekte van Alzheimer, Ziekte van Parkinson, Slaapstoornissen, etc.)
- Medicijngebruik (met uitzondering van de anticonceptie pil en paracetamol)
- Drugsgebruik
- Overmatig alcoholgebruik (gedefinieerd als > 21 glazen alcohol/week)
- Roken van gemiddeld > 10 sigaretten/dag
- Voor vrouwelijke deelnemers geldt dat zij niet zwanger mogen zijn (dit wordt gecontroleerd aan de hand van een zwangerschapstest) of borstvoeding mogen geven.
- In het bezit zijn van een beginnersrijbewijs
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL54400.068.15 |