Het onderzoek heeft tot doel te komen tot een verbetering van de bestaande keuringsprocedure waarbij duidelijk wordt voor hoe lang die geldig is. Het geeft een betere onderbouwing voor het gebruik van de testprocedure en de beslissing over de…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Dementie en amnestische stoornissen
Synoniemen aandoening
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
Het doel van het hier voorgestelde onderzoek is inzicht te verkrijgen in hoe
goed de testprocedure de uitslag op de rijtest praktische rijgeschiktheid
voorspelt, hoe lang deze voorspelling *geldig* is en wat de samenhang is tussen
de score op de testprocedure, de rijtest en het rijgedrag in de dagelijkse
praktijk. Daarnaast is een belangrijk doel het valideren van de in het project
FitCI ontwikkelde methode voor de beoordeling van de rijgeschiktheid van
automobilisten met cognitieve functiestoornissen door hersenaandoeningen. Het
onderzoek moet leiden tot een vernieuwde keuringsprocedure voor
dementiepatiënten met verbeterde criteria voor rijgeschiktheid, waarin meer
aandacht is voor het functionele presteren van de individuele patiënt. Deze
keuringsprocedure zal op termijn landelijk worden geïmplementeerd. Op welke
wijze dit zal gebeuren en wie verantwoordelijk zal zijn voor het uitvoeren van
de keuringsprocedure zal in samenspraak met het CBR en het ministerie van
Infrastructuur en Milieu worden vastgesteld. Een mogelijkheid zou kunnen zijn
dat patiënten worden getest in speciaal daarvoor opgezette mobiliteitscentra.
De resultaten kunnen verder een betere onderbouwing geven voor medische en
paramedische staf bij het informeren van dementiepatiënten en hun familie over
de mogelijkheden en onmogelijkheden van zelfstandig blijven rijden (Brouwer,
2012).
Secundaire uitkomstmaten
Andere vragen die beantwoord zullen worden tijdens het onderzoek zijn:
* Op welke manier kan de rijprestatie en het rijgedrag van patiënten met een
CDR van maximaal 0,5 en een relatief onaangetast cognitief functioneren op
domeinen buiten het geheugen en de taal worden beschreven in de periode van 1
tot 3 jaar na de eerste test?
* Welke patiënt-kenmerken hangen samen met de afname van rijprestatie en
rijgedrag?
* Kan een gevaarherkenningstoets worden ontwikkeld met een responsmethode die
beter geschikt is voor de doelgroep dan de in het FitCI-project ontwikkelde
toets?
* Is het mogelijk een Intelligent Transport System (ITS)-toepassing te
ontwikkelen die ouderen met dementie ondersteunt bij de rijtaak?
Achtergrond van het onderzoek
Nederland kent op dit moment zo*n 250.000 mensen met dementie. In 2040 is dat
aantal naar verwachting verdubbeld. Onderzoek laat zien dat automobilisten met
dementie een verhoogd ongevalsrisico hebben, vergelijkbaar met het gebruik van
drugs en medicijnen in het verkeer. Echter, in het beginstadium van dementie
kunnen mensen vaak nog wel veilig autorijden. Daarom mogen Nederlandse
automobilisten met (zeer) lichte dementie sinds eind 2009 blijven autorijden
als zij goed presteren op een aantal neuropsychologische testen (ontwikkeld in
het onlangs afgeronde FITCI-project van SWOV, RUG, UMCG en CBR) en de rijtest
praktische rijgeschiktheid van het CBR. Afhankelijk van het resultaat wordt het
rijbewijs voor 1, 2 of 3 jaar verlengd. Hoewel zorgvuldig samengesteld, is de
test een momentopname in speciale omstandigheden. We willen nu weten of de
testprocedure gevalideerd kan worden met een tweede patiëntgroep en of deze
aanpak ook het rijgedrag in de dagelijkse praktijk goed voorspelt en, gezien
het progressieve karakter van dementie, voor welke termijn.
Doel van het onderzoek
Het onderzoek heeft tot doel te komen tot een verbetering van de bestaande
keuringsprocedure waarbij duidelijk wordt voor hoe lang die geldig is. Het
geeft een betere onderbouwing voor het gebruik van de testprocedure en de
beslissing over de rijgeschiktheid van automobilisten. Dit komt de veiligheid
van de automobilist, zijn eventuele passagiers en medeweggebruikers ten goede.
Tegelijkertijd verkleint het voor de automobilist met dementie en zijn familie
de kans op onterechte inname van het rijbewijs, waardoor zelfstandige
mobiliteit behouden blijft. Uiteindelijk is het de bedoeling dat voor een deel
van de patiënten een rijtest op de weg niet meer nodig zal zijn.
Onderzoeksopzet
In dit driejarige onderzoek worden 120 automobilisten met (zeer) lichte
dementie en een controlegroep van 40 ouderen zonder dementieklachten gedurende
twee jaar gevolgd. Bij alle 160 automobilisten wordt driemaal de
FITCI-testprocedure doorlopen: bij aanvang en daarna elke 6 tot 8 maanden. Dit
betreft een anamnese, een neuropsychologisch onderzoek, en een testrit in de
rijsimulator. Ook wordt bij aanvang en aan het eind van de daaropvolgende
onderzoeksperiode, en mogelijk nog een keer tussentijds, een test praktische
rijgeschiktheid afgenomen door een deskundige van het CBR. Om het rijgedrag in
de dagelijkse praktijk te observeren krijgen de deelnemers daarnaast driemaal
gedurende twee maanden een datarecorder met camera's in hun eigen auto. We
kijken of de automobilisten met een rijbewijsverlenging inderdaad gedurende die
gehele periode nog veilig autorijden.
Inschatting van belasting en risico
De proefpersonen komen drie keer naar SWOV voor het NPO en de simulatorritten.
Dit duurt ongeveer 3 uur; naar behoefte van de proefpersoon worden extra pauzes
ingelast. Na elk bezoek aan SWOV wordt in hun auto een datarecorder
geïnstalleerd waarmee ze twee maanden zullen rijden. Na de twee maanden zal een
afspraak worden gemaakt om de datarecorder weer op te halen.
Na de eerste en de laatste testdag, en eventueel ook nog een keer tussentijds,
hebben de proefpersonen een afspraak bij het CBR voor de on-road testrit op een
locatie zo dicht mogelijk bij hen in de buurt. Dit duurt maximaal een uur.
Mensen met (zeer) lichte dementie (CDR 0,5 en CDR 1) worden in het algemeen
geworven voor het onderzoek op het moment of kort nadat hen deze diagnose is
meegedeeld. Deelname aan dit onderzoek levert het voordeel op dat ze min of
meer vrijblijvend een volledig onderzoek van hun rijgeschiktheid kunnen
ondergaan, inclusief een CBR testrit. Echter, de uitslag van de testrit kan als
officieel worden erkend op verzoek van de proefpersoon. Dit kan als hij/zij
voldoende gepresteerd heeft op de testrit; het rijbewijs kan dan officieel
worden verlengd voor 1 jaar. In het geval dat de proefpersoon onvoldoende
presteert op de testrit, zal hij/zij, afhankelijk van de prestatie, worden
geadviseerd om rijlessen te nemen en daarna een officiële melding bij het CBR
te doen of om te stoppen met rijden en het rijbewijs in te leveren. Dit advies
zal echter niet aan het CBR worden doorgegeven. Daarnaast is voor mensen met
CDR=0,5 en een positieve uitslag van de testrit een voordeel dat het
neuropsychologisch onderzoek, dat essentieel is voor een verlenging van het
rijbewijs met meer dan één jaar, bekostigd wordt. Anders zouden ze dit zelf
moeten betalen. In alle gevallen zullen de uitkomsten van het onderzoek met de
deelnemers en hun familie worden besproken. Tijdens het rijden in de simulator
is het mogelijk dat men last krijgt van simulatorziekte. Dit wordt van te voren
verteld en men wordt tijdens het rijden nauwlettend in de gaten gehouden. Er
wordt duidelijk gemaakt dat er altijd gestopt mag worden met het onderzoek.
Publiek
Bezuidenhoutseweg 62
Den Haag 2594 AW
NL
Wetenschappelijk
Bezuidenhoutseweg 62
Den Haag 2594 AW
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
Ouder dan 50 jaar
Zeer lichte of lichte dementie (CDR = 0,5 of CDR = 1)
In het bezit van een geldig rijbewijs , of tot voor kort in het bezit geweest van een geldig rijbewijs
Wil graag blijven rijden
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
Beroerte
Gezichtsscherpte < 0,5
Andere ernstige aandoeningen met consequenties voor de rijgeschiktheid
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL56827.078.16 |