Het doel van de studie is om huidige inzichten in de effectiviteit van nudging te verrijken door de neurale systemen te onderzoeken van twee belangrijke factoren in het veld van keuze architectuur: namelijk de rol van sociale invloeden, en kleur…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Levensstijlaangelegenheden
Synoniemen aandoening
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
De primaire onderzoeksvariabelen zijn het verschil in breinactivatie tussen (1)
het beoordelen van producten met, of zonder sociale informatie (populariteit),
en (2) het beoordelen van producten met wisselende kleuren van de verpakking,
in combinatie met het proeven hiervan.
Secundaire uitkomstmaten
De secundaire onderzoeksvariabelen in de studie zijn correlaties tussen
gedragsdata (verkregen via vragenlijsten) en de scan data (verkregen tijdens de
scan sessie). Dit geldt voor beide taken.
Achtergrond van het onderzoek
De huidige studie onderzoekt de effectiviteit van nudges, gedefinieerd as
subtiele aanpassingen in een keuzeomgeving om bepaalde voedselkeuzes te
stimuleren. Op het moment van keuze en/of aankoop zijn er diverse extrinsieke
factoren (o.a. verpakking, merk en sociale omgeving) die van grote invloed zijn
op de keuze, aangezien intrinsieke factoren (sensorisch / nutritioneel) niet
kunnen worden geëvalueerd op dit moment. Het visuele systeem (bijv. tijdens het
bekijken van verpakking) is een belangrijke bron van informatie op dit punt in
het aankoopproces. In de huidige studie onderzoeken we het potentieel van twee
visuele, externe cues, (1) sociale omgeving (bijv. product populariteit) en (2)
kleur van de verpakking, om ingezet te worden als nudge om gezondere
voedselkeuzes te stimuleren. Een groot deel van de keuzes die consumenten maken
zijn beïnvloed door de sociale omgeving. Zo kijken consumenten bijvoorbeeld
naar anderen om te bepalen welke auto ze het beste kunnen kopen, welke kleding
of sieraden ze moeten dragen, of wat ze moeten kopen in de supermarkt. Daarbij
speelt ook de verpakking van een product een grote rol in de evaluaties en het
aankoopproces van consumenten. Maar op neurologisch niveau zijn de effecten van
sociale invloeden en product verpakkingen nog niet uitgebreid onderzocht.
Echter, meer inzicht in de neurofysiologische processen die ten grondslag
liggen aan deze effecten zou zorgen voor betere en scherpere richtlijnen bij de
ontwikkeling van interventiestrategieën die gezondere voedselkeuzes en
levensstijl stimuleren.
Doel van het onderzoek
Het doel van de studie is om huidige inzichten in de effectiviteit van nudging
te verrijken door de neurale systemen te onderzoeken van twee belangrijke
factoren in het veld van keuze architectuur: namelijk de rol van sociale
invloeden, en kleur cues, in product evaluaties en product keuzes. Het doel van
de studie is (1) het uiteenzetten van stukken informatie over populariteit die
consumenten leren en gebruiken, en (2) te onderzoeken hoe verpakkingen door
middel van kleur product evaluaties beïnvloeden in termen van gezondheid en
aantrekkelijkheid tijdens consumptie.
Onderzoeksopzet
De studie bestaat uit een fMRI experiment dat is opgedeeld in 2 taken. In de 1e
taak worden deelnemers gevraagd om diverse producten te evalueren en een
aankoopintentie te geven van deze producten. Producten worden getoond in
combinatie met drie verschillende informatie vormen: neutrale informatie,
informationele sociale informatie, en normatieve sociale informatie. In de 2e
taak zien participanten verpakkingen (verschillend in kleur) van diverse
zuiveldranken en proeven ze zoete zuiveldraken. Participanten worden
geïnstrueerd om goed te kijken naar de verpakkingen en vragen te beantwoorden
over de gezondheid en aantrekkelijkheid van het product. Daarna wordt de taak
opnieuw uitgevoerd, maar dan in combinatie met een smaaktest. Tijdens beide
taken wordt brein activatie gemeten die vergeleken wordt tussen de condities,
binnenin de bijbehorende taak.
Inschatting van belasting en risico
De studie is non-therapeutisch voor participanten. Er zijn geen directe
voordelen voor de deelnemers die voortkomen uit deelname aan de studie. Het
risico van deelname aan de studie is verwaarloosbaar. De belasting voor
participanten is, in termen van tijd, als volgt; een screening sessie en een
training sessie (ca. 120 min) om deelnemers te informeren en te laten wennen
aan de scanomgeving. Daarna volgt een fMRI scan sessie (ca. 100-120 min). Het
ondergaan van een fMRI scan houdt het volgende in: blootstelling tot hard
geluid, een gemiddelde hoeveelheid fysieke beheersing (niet bewegen), en
blootstelling aan een sterk magnetisch veld (3 Tesla). Van dit laatste is de
participant zich niet bewust, wat betekent dat zij het niet 'voelt' dat ze in
een magnetisch veld zit. Gedurende de scan sessie ontvangen participanten
proefmonsters die worden toegediend in vloeibare vorm. Op het moment dat de
participant niet comfortabel is met een aspect van de procedure wordt de sessie
beëindigd.
Publiek
Stippeneng 4
Wageningen 6708 WE
NL
Wetenschappelijk
Stippeneng 4
Wageningen 6708 WE
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
* Leeftijd: 18 - 35 jaar
* Vrouw
* Nederlands
* Body mass index (BMI) tussen de 18.5-25 kg/m2
* Prima gezondheid (zoals aangegeven door deelnemer)
* Rechtshandig
* (Sporadische) gebruiker van de product catogorieën onder studie (yoghurt drank)
* Minstens 5 x per jaar consumptie van yoghurt dranken (e.g. Vifit, Optimel, Breaker)
* Succesvolle afronding van de training sessie ( zie C1: 8.4.2 Training session)
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
* Kleurenblind
* Moeite met proeven, ruiken, slikken of eten
* Gewichtstoename, of afname van minstens 5 kilo in de afgelopen 2 maanden (voorafgaand aan screening sessie)
* Maag- darmaandoening (uitgezonderd milde aandoeningen zoals constipatie)
* Chronische aandoening (bv suikerziekte, een schildklier aandoening of een nierziekte)
* Epilepsie of een andere neurologische aandoening
* Claustrofobie, schizofrenie of een andere psychische ziekte
* Slikken van dagelijks medicijnen anders dan de anticonceptiepil, paracetamol of hooikoorts tabletjes
* Afgelopen 6 maanden zwanger geweest, de intentie hebben zwanger te worden (voor het einde van dit onderzoek) of geven van borstvoeding
* Gemiddeld meer dan 1 sigaret/sigaar rookt per dag
* Allergisch/intolerant of overgevoelig voor voedingsmiddelen die in de studie worden gebruikt (wordt nagegaan door middel van een vragenlijst)
* Gemiddeld meer dan 21 alcoholische consumpties per week nuttigen of dit in het verleden hebben gedaan
* Deelnemer aan ander (medisch) wetenschappelijk onderzoek (met uitzondering van het EetMeetWeet onderzoek)
* Werknemer / afstudeerder / stagiair bij de afdeling Humane Voeding van Wageningen Universiteit
* Werknemer / afstudeerder / stagiair bij de afdeling Marktkunde en Consumentengedrag van Wageningen Universiteit
* Onverwijderbaar metaal in de mond (bv een beugel)
* Onverwijderbaar metaal in lichaam (bv een piercing, pacemaker, een kunsthartklep, metalen implantaten/prothesen, e.d.) (wordt nagegaan door middel van een vragenlijst)
* Bezwaar tegen het informeren van de huisarts in het geval van onverwachte bevindingen waarvoor medische behandeling noodzakelijk kan zijn.
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL58193.081.16 |
OMON | NL-OMON20259 |