Het doel van het onderzoek is het aantonen van de effectiviteit van een cognitieve verbetertraining in vergelijking met een vitaliteitstraining.
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Overige aandoening
Synoniemen aandoening
Aandoening
cognitieve veroudering
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
De mate van verbetering op taken uit een cognitieve batterij (visueel zoeken,
geheugen span en operatie span).
Secundaire uitkomstmaten
Verbetering van motivatie bij getrainde proefpersonen
Achtergrond van het onderzoek
Dit onderzoek heeft als doel de effectiviteit te meten van een online
cognitieve verbetertraining bij oudere werknemers. Een van de gevolgen van het
optrekken van de pensioenleeftijd is dat oudere werknemers moeten blijven
werken in een periode dat zij al te maken hebben met cognitieve achteruitgaang
die normaal is voor hun leeftijd. Tegelijkertijd worden deze oudere werknemers
aangemoedigd om nieuwe ontwikkelingen op de werkplek te omarmen, zoals
technologische ontwikkelingen die vereisen dat men in staat is deze nieuwe
werkwijzen te leren en zich aan te passen aan deze nieuwe ontwikkelingen. Deze
trends, cognitieve achteruitgang en nieuwe manieren van werken, werken elkaar
eerder tegen dan dat ze elkaar faciliteren. Oudere werknemers hebben moeite met
het leren van nieuwe vaardigheden, vooral in een open werkruimte waar veel
lawaai en afleiding aanwezig is. Nieuwe werkwijzen, zoals flex-werken met open
kantoren met veel werknemers, zijn niet goed voor iedereen. Deze open ruimtes
zijn brengen meer afleiding door geluid met zich mee (collega's aan de telefoon
en pratend met elkaar) en visuele afleiding (collega's die rondlopen en gebrek
aan muren). Nieuwe werkwijzen houden ook een grotere flexibiliteit in zoals het
wisselen tussen telefootnjes, emails, bijeenkomsten en schriftelijke taken.
Kortom, werkers in onze huidige samenleving moeten zich nieuwe werkwijzen en
technologieen eigen maken snel kunnen wisselen tussen taken, auditieve en
visuele afleiding negeren en relevante informatie snel in zich opnemen en
organiseren voor verdere verwerking.
Doel van het onderzoek
Het doel van het onderzoek is het aantonen van de effectiviteit van een
cognitieve verbetertraining in vergelijking met een vitaliteitstraining.
Onderzoeksopzet
De studie heeft een gerandomiseerd GESTRATIFICEERD design waarin twee typen
interventies (cognitieve verbetering en vitaliteit) worden vergeleken met
elkaar.
Onderzoeksproduct en/of interventie
Cognitieve verbeter groep In deze groep worden deelnemers over een periode van twee weken getrained middels een online training programma met aandacht- en geheugenoefeningen. Training sessies zijn 5 dagen per week, 45 minuten per keer (online) met daarbij een motivatie vragenlijst. Er worden taken vanuit drie verschillende cognitieve domeinen getrained. Inhibitie wordt getrained door deelnemers te leren om auditieve en visuele afleiders die irrelevant zijn voor de taak te negeren. Deelnemers leren specifieke maniern om deze afleiders te kunnen negeren. Gedurende de trainingsperiode worden meer afleiders gepresenteerd en wordt de taak moelijker. Leren en organiseren van nieuwe materialen wordt getrained door nieuwe infromatie te verwerken in een relatief hoog tempo waarn deelnemers deze informatie moeten onthouden en organiseren in categorieen. Deelnemers leren elke dag mnemonics (ezelsbruggetjes) waarmee ze deze informatie beter leren opslaan en organiseren. Geduren de trainingsperiode wordt de informatie en organisatie van de materialen complexer. Meerdere ezelsbruggetjes moeten dan worden toegepast om deze informatie effectief te leren en te organiseren. arning and organizing new materials will be trained by presenting new information at a relatively fast pace after which participants have to Taak switching zal in eerste instantie geleerd worden door deelnemers tussen de inhibitie en leertaken te wisselen en door ze technieken te leren om dit het beste te doen. Gedurende de training worden andere taken toegevoegd in het wissel proces om de taak switch vaardigheid verder te ontwikkelen. Vitality training group In deze groep maken deelnemers kennis met vitaliteitsverhogende oefeningen. Deze oefeningen zijn gericht op ontspanning, ademhaling en rustige oefeningen (terwijl me op een stoel zit voor de PC). Deelnemers doen mee met online oefeningen en videos die speciaal voor deze training zijn ontwikkeld. Deelnemers volgende deze instructie. In week 1 worden de oefeningen afzonderlijk gedaan. In week 2 worden ze gecombineerd zodat ze wat meer uitdaging vormen voor de deelnemers.
Inschatting van belasting en risico
Sommige taken vergen enige mentale inspanning (het onthouden van woorden op de
juiste plaats, bijvoorbeeld, of het onthouden hoeveel plaatjes geleden een
specifiek plaatje was getoond, 1, 2, of 3 plaatjes geleden).
Publiek
Burgemeester Oudlaan 50
Rotterdam 3062 PA
NL
Wetenschappelijk
Burgemeester Oudlaan 50
Rotterdam 3062 PA
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
Leeftijd tussen 55 en 70
Op zijn minst 20 uur per week werken
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
Nederlands is geen moedertaal
Zwaar hersenletsel meegemaakt
BETABLOKKERS
Gebruik van drugs
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL57672.078.16 |