Het doel van deze studie is het testen van de ondersteunende technologie op de 'Veilig en Bewust' fiets, bij een groep ouderen in een veilige gecontroleerde real-life situatie. Deze fiets is voorzien van een achteruitkijk-assistent en een…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Overige aandoening
Synoniemen aandoening
Aandoening
aandoeningen gerelatered aan het normale verouderingsproces zoals, stijve gewrichten, stijve nek, afname van de reactietijd, verminderd zicht en evenwichtsstoornissen
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
The primaire onderzoeksparameter van het huidige experiment is de van der Laan
Scale. Deze maat respresenteert de acceptatie tegenover nieuwe technologie.
Hieruit zijn 2 subscores te bepalen met betrekking tot
gebruikersvriendelijkheid en bruikbaarheid. Deze sub-scores worden gebruikt om
te evalueren hoe goed de ondersteunende technologie voldoet aan de wensen en
behoeften van, in dit geval, de oudere fietser.
Secundaire uitkomstmaten
Secundaire onderzoeksvariabelen zijn de fietssnelheid en geobserveerd slinger-
en/of uitwijkgedrag. Daarnast wordt in een interview gevraagd naar de
gebruiksvriendelijkheid, gebruiksgemak en subjectieve norm, om een beter begrip
te krijgen van de onderliggende beslissingen van de oudere fietser.
Achtergrond van het onderzoek
Fietsen is een natuurlijke, zeer geaccepteerde en vaak gebruikte vervoerswijze
in Nederland. Verontrustend is de (inter)national gerapporteerde toename van de
incidentie van fietsongevallen en bijkomend letselernst voor oudere fietsers.
Een aantal van deze ongevallen zijn gerelateerd aan problemen met over de
schouder kunnen kijken of het over het hoofd zijn een obstakel op de weg, zoals
een paaltje. Om ouderen in dit soort situaties te ondersteunen zijn er
ondersteunende technologieën ontwikkeld die de oudere van te voren waarschuwt
voor verkeer van achteren of voor een obstakel op de weg. Deze ondersteunde
technologie is al eerder getest in een laboratorium omgeving, maar nog niet
geëvalueerd in een meer natuurlijke fietsomgeving. Inzichten in het
fietsgedrag van ouderen, de mentale werklast en de subjectieve beoordeling van
ouderen over deze vormen van ondersteunende technologie op de fiets kunnen
bijdragen aan het ontwikkelen van comfortabeler en veiliger fietsen voor de
ouderen.
Doel van het onderzoek
Het doel van deze studie is het testen van de ondersteunende technologie op de
'Veilig en Bewust' fiets, bij een groep ouderen in een veilige gecontroleerde
real-life situatie. Deze fiets is voorzien van een achteruitkijk-assistent en
een obstakel-detectie. Het doel van deze studie is achterhalen of deze
ondersteunende technologie voldoet aan de wensen en behoeften van de oudere
fietser en in welke mate de ondersteuning hun fietsgedrag beïnvloedt..
Onderzoeksopzet
Deze studie heeft een cross-sectioneel ontwerp, met 1 meetmoment (T1) voor het
bepalen van het fietsgedrag van oudere fietsers op een fiets met en zonder
ondersteunende technologie.
Inschatting van belasting en risico
De belasting en risico's voor de proefpersoon zijn beperkt: de fietstest zijn
functionele en vertrouwde handelingen en worden uitgevoerd binnen het vermogen
van de proefpersoon. De klinische test (Berg Balance Scale) worden gedaan voor
de fietstests, dus inzichten in vaardigheden van de proefpersoon zijn
voorafgaande aan de fietstest beschikbaar. De eventueel ervaren
moeilijkheidsgraad van de fietshandelingen neem langzaam toe en de fietstests
kunnen op elk moment door de proefpersoon of de therapeut stop gezet kunnen
worden. Bovendien zijn de metingen die in deze studie worden uitgevoerd niet
invasief en vormen geen enkel risico voor de proefpersoon.
Participatie in dit experiment heeft geen directe voordelen voor de
proefpersoon, behalve het verkrijgen van inzicht over zijn of haar fietsgedrag
en bijdragen aan de ontwikkeling van ondersteunende technologie op
fietsveiligheid te verbeteren.
Publiek
Roessinghsbleekweg 33b
Enschede 7522 AH
NL
Wetenschappelijk
Roessinghsbleekweg 33b
Enschede 7522 AH
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
1. Minimum leeftijd van 65 jaar
2. Lichaamslengte tussen 170 en 195 cm (om op de fiets te kunnen fietsen)
3. Problemen met omkijken tijdens het fietsen (terwijl men op het zadel blijft zitten)
4. Regelmatige fietservaring (2.-3 keer per week min. 15 min).
5. De mogelijkheid hebbend om 20 min. te fietsen op een niet-elecktrische fiets
6. Adequate visuele en auditieve functies om de opdrachten van de testen en instructies te begrijpen en om feedback te kunnen geven.
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
1. Ernstig visuele beperkingen die voorkomen dat iemand normaal aan het verkeer kan deelnemen
2. Ernstig auditive beperkingen: de deelnemer moet instructie gegeven met een luide stem kunnen horen en begrijpen
3. Fietsongeval dat geleid heeft tot ernstig letsel
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL55764.044.15 |
Ander register | NTR##, in Nederlands Trialregister |