Onderzoeken wat het effect is van een minder intensieve maar langere versie van de Cogmed werkgeheugentraining (versie RM) inclusief actieve en gepersonaliseerde feedback en coaching op het verminderen van gedragsproblemen en het verbeteren van de…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Overige aandoening
- Cognitieve en aandachtsstoornissen en -afwijkingen
Synoniemen aandoening
Aandoening
neuropsychiatrische stoornissen en een licht verstandelijke beperking
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
- de scores op gedragssymptomen (VISK, AVL, BRIEF, APQ) voor en na de training
- de scores met betrekking tot neurocognitief functioneren (werkgeheugen;
spatial span, backward digit recall, listening recall, executief functioneren;
Sustained Attention Dots, Go-Nogo; Understanding instruction: begrip van
instructie) voor en na de training
- de scores met betrekking tot schoolse vaardigheden (rekenen: Tempo Toets
Rekenen; lezen: Brus 1 minuut) voor en na de training
Secundaire uitkomstmaten
nvt
Achtergrond van het onderzoek
Werkgeheugentraining (WGT) heeft vanuit onderzoek laten zien dat het
therapeutische voordelen biedt voor kinderen met ADHD en voor kinderen met een
licht verstandelijke beperking (MBID; 60 < IQ > 85), ), (Shinaver et al., 2014;
Söderqvist et al., 2012; Van der Molen et al., 2010). Echter, aanvullend
onderzoek is noodzakelijk, omdat veel studies onvoldoende bewijs vinden voor
het generaliseren van de effecten van WGT naar gedragssymptomen en het
dagelijks leven (Chacko et al., 2103; Melby-Lervag & Hulme, 2013). Daarnaast
laten studies die een controlegroep hebben toegevoegd zien dat de kinderen in
de interventiegroep niet meer vooruitgaan dan de kinderen in de controlegroep.
Dit wordt ook gezien in onze huidige studie waarin het effect van
werkgeheugentraining wordt onderzocht bij kinderen met neuropsychiatrische
stoornissen en een licht verstandelijke beperking (Roording-Ragetlie et al.,
ongoing research [METC protocol nr NL32435.091.10]; Van der Donk et al,
submitted; Van Dongen-Boomsma et al., 2014). Door het toevoegen van een placebo
versie en een dubbel blind onderzoeksdesign in deze huidige studies, ontvingen
de kinderen niet-specifieke coaching (de coaching was niet gebasseerd op
daadwerkelijke prestaties). Actieve coaching, gebasseerd op actuele pretstaties
- zoals ook toegepast bij het dagelijkse gebruik van Cogmed
werkgeheugentraining - zou het trainingseffect van Cogmed WGT kunnen vergroten
(Van Dongen-Boomsma et al., 2014). In de huidige studie zal het effect van
actieve, gepersonaliseerde coaching en feedback gedurende de Cogmed WMT worden
onderzocht bij kinderen met een licht verstandelijke beperking en
neuropsychatrische stoornissen. Omdat kinderen met een licht verstandelijke
beperking mogelijk een lagere werkgeheugencapaciteit hebben dan kinderen met
een gemiddelde intelligentie, zullen deze kinderen een minder intensieve, maar
langere versie van Cogmed WMT ontvangen. Een lagere werkgeheugen baseline aan
het begin van de training zal de dagelijkse duur van de training en de
daarbijhorende motivatie voor het volgen van de training beinvloeden (over het
algemeen is het volbrengen van dezet training moeilijker voor deze populatie).
Een minder intensieve en verlengde versie van Cogmed WGT zal dan ook beter bij
deze groep passen (Richtlijn Effectieve Interventies LVB, 2011).
Doel van het onderzoek
Onderzoeken wat het effect is van een minder intensieve maar langere versie van
de Cogmed werkgeheugentraining (versie RM) inclusief actieve en
gepersonaliseerde feedback en coaching op het verminderen van gedragsproblemen
en het verbeteren van de neurocognitieve- en schoolse vaardigheden bij kinderen
met een licht verstandelijke beperking en neuropsychiatrische stoornissen
(ADHD/ASS.
Onderzoeksopzet
dubbel blind gerandomiseerd gecontroleerd onderzoek (interventie-onderzoek)
Onderzoeksproduct en/of interventie
Twee groepen van 25 kinderen zullen een minder intensieve en langere versie van de originele Cogmed WGT (versie RM) volgen op school of thuis voor 8 weken, vier dagen per week, 35 minuten per dag. Één groep zal wekelijks active gepersonaliseerde coaching en feedback ontvangen gebaseerd op hun actuele prestaties. Deze actieve coaching is onderdeel van de reguliere Cogmed werkgeheugentraining zoals aangeboden in de praktijk. De andere groep zal ook coaching onvangen, maar deze zal niet gepersonaliseerd zijn en niet aangepast zijn op actuele prestaties. Voor en na de training zullen beide groepen getest worden middels een neuropsychologisch onderzoek. In de week na de laatste ssessie zal de nameting plaatsvinden. Zes maanden later zal een follow-up meting plaatsvinden.
Inschatting van belasting en risico
Risico's zullen minimaal zijn. Mogelijke bijwerkingen als hoofdpijn en
slaapprobleen worden onderzocht in een recente studie (protocol
NL32435.091.10).
Publiek
Utrechtseweg 320 Utrechtseweg 320
Oosterbeek 6862 BC
NL
Wetenschappelijk
Utrechtseweg 320 Utrechtseweg 320
Oosterbeek 6862 BC
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
- Kinderen moeten tussen de 10;0 en 13;11 jaar oud zijn.
- Een neuropsychiatrische stoornis hebben (ADHD en/of ASS).
- IQ score tussen 60 en 85.
- Toegang tot een PC met Windows Vista of Windows XP met internet aansluiting en boxen (thuis of op school)
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
1. Er is sprake van (deeltijd) klinische opname
2. er is sprake van vast gebruik van andere medicatie (stimulantia / neuroleptica). Wanneer medicatie gebruikt wordt voor ADHD is het geen exclusie criterium als er sprake is van *ruimte voor verbetering*.
3. Er sprake is van één of meer van de volgende comorbide (psychiatrische) stoornissen:
- Depressie
- Bipolaire stoornis
- Psychotische stoornis
- Conduct Disorder
- Angst stoornissen
- Neurologische stoornissen (bv. epilepsie) in de laatste twee jaar
- cardiovascuaire stoornis, recent of in het verleden
- Een ernstige motorische en/of perceptuele handicap
- Gelijktijdig deelname aan een andere klinische studie
- Onvoldoende motivatie om de behandeling te volgen
- medische ziekte die directe behandeling vereist.
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL52647.091.15 |