Het doel van deze studie is om de taalrepresentatie in de hersenen van kinderen met taalontwikkelingsstoronis en 22q11DS te bepalen.
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Geestelijke achterstandsstoornissen
Synoniemen aandoening
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
Overeenkomsten en verschillen tussen de taalactivatie patronenen bij kinderen
met 22q11DS en kinderen met taalontwikkelingsstoornis, in vergelijking met die
van een gezonde controle groep. Met andere woorden: vertonen kinderen met
22Q11DS en SLI fMRI taal-activatie in dezelfde hersengebieden als controle
subjecten?
Secundaire uitkomstmaten
Correlatie tussen taal-activatie parameters (bv taal lateralisatie index,
amplitude van de signaalveranderingen in taalgebieden) en scores op taal-tests
van kinderen met een taal-probleem.
Achtergrond van het onderzoek
Taalontwikkelingsproblemen hebben een grote impact op een mensenleven. Ongeveer
7% van de kinderen hebben ernstige en blijvende achterstand in de ontwikkeling
van primaire taal vaardigheden (spreken, begrijpen), zonder duidelijke
neurologische, psychologische of sociale oorzaak. Deze aandoening heet
'taalontwikkelingsstoornis'. De etiologische heterogeniteit van
taalontwikkelingsstoornis verhindert ons vermogen om het hele traject te
begrijpen, van oorzaak tot de neurocognitieve beperking die uiteindelijke tot
taalverwervingsproblemen leidt die en tot een diagnose
'taalontwikkelingsstoornis'. Om dit toch op te lossen, loopt er een groter
project van Prof. Frank Wijnen (*Language impairment in the 22q11.2 deletion
syndrome: a model for SLI?*), met als doel om een stoornis met taalproblemen te
bestuderen die fenotypisch overlap vertoont met taalontwikkelingsstoornis, maar
die een uniforme genetische etiologie heeft: het 22q11 deletie syndroom
(22q11DS). Als onderdeel daarvan willen wij hier de taal representatie in de
hersenen van kinderen met een taalontwikkelingsstoornis en 22q11DS bestuderen,
om zo gedrags- en neuropsychologische informatie aan informatie over
hersen-taalfunctie te kunnen koppelen, om zo inzicht te krijgen in de
taalontwikkeling van deze groepen. De uitkomsten van deze studie zullen niet
alleen meer inzicht geven in de bruikbaarheid van 22Q11DS als model voor
taalontwikkelingsstoornis, maar ook bijdragen aan het begrijpen van de
onderliggende problematiek op het niveau van de hersenen.
Doel van het onderzoek
Het doel van deze studie is om de taalrepresentatie in de hersenen van kinderen
met taalontwikkelingsstoronis en 22q11DS te bepalen.
Onderzoeksopzet
Observationele studie
Inschatting van belasting en risico
Er zijn geen directe voordelen te verwachten voor de deelnemers van de studie,
maar de studie beoogt wel om in taal ontwikkelingsproblematiek beter te
begrijpen, het geen in de toekomst bijdraagt aan betere behandeling.
Er zijn been bekende risico's geassocieerd met het uitvoeren van een
toon-audiogram, taal-tests of met fMRI data verzameling en de risico's van
deelname aan de studie zijn daarom verwaarloosbaar. Het is niet nodig om
contrastvloeistof of ioniserende straling toe te dienen. Het UMC Utrecht heeft
ruime ervaring in het scannen van (jonge) kinderen. In een lopende fMRI studie
bijvoorbeeld (16-373), verzamelen we succesvolle fMRI scans bij gezonde
kinderen en bij kinderen met epilepsie tussen de 6 en 10 jaar oud. De scanner
wordt bediend door getraind personeel en proefpersonen worden gecontroleerd op
metalen voordat ze de scanner in gaan.
Naast het risico is ook de belasting verwaarloosbaar. Het uitvoeren van de
taaltests kan enigszins vermoeiend zijn, maar de deelnemers zullen al ervaring
hebben met taaltests, omdat ze een diagnose hebben van een taalstoornis, en
daardoor zullen de taaltests niet als heel belastend worden ervaren. Wat
betreft de fMRI scan: De fMRI procedure is pijnloos, hoewel het stilliggen in
de fMRI tunnel iets oncomfortabel kan zijn. Daarnaast zijn de fMRI taken een
soort spellen of video voor kinderen, en zijn daarmee ook niet belastend. Ten
derde wordt voor alle kinderen overwogen om een oefen-scan in een oefen-scanner
te doen, voorafgaand aan de echte scan, om ze vertrouwd te maken meet de MRI
setting en om de taken te oefenen. Als het duidelijk wordt dat de proefpersoon
de procedure echt niet prettig of beangstigend vindt, dan vindt er geen echte
fMRI sessie plaats. De beslissing om wel of geen oefen-scan sessie te doen
wordt gemaakt in overleg met de deelnemer en zijn/haar ouders. Andere
maatregelen om de belasting minimaal te maken zijn: Als een proefpersoon
claustrofobie ervaart tijdens de scan, of zich oncomfortabel voelt en wil
stoppen, dan wordt de sessie beëindigd. Tijdens het scannen krijgen
proefpersonen oordoppen of een koptelefoon om het scanner geluid te dempen. Op
verzoek mogen ouders in de scannerruimte aanwezig zijn. Een intercom is
aanwezig om met de proefpersoon en de ouder in contact te blijven tijdens het
scannen, en de proefpersoon of ouder krijgt een alarmbel, waarmee de scan
onmiddellijk beëindigd kan worden.
Publiek
Heidelberglaan 100
Utrecht 3584CX
NL
Wetenschappelijk
Heidelberglaan 100
Utrecht 3584CX
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
- Leeftijd 6-10 jaar oud
- Een diagnose met Taalontwikkelingsstoornis of 22q11DS
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
- Metalen objecten in het lichaam die niet MRI compatible zijn
- Angst in de scanner (zoals beoordeeld door ouder/voogd, of na oefening in de oefen-scanner)
- Zowel verbaal als non-verbaal IQ lager dan 70
- Ernstig gehoorverlies (>35 dB)
- Relevante bijkomende problemen (b.v. ernstige autisme)
Om de laatste drie criteria te beoordelen, wordt de betreffende arts/ziekenhuis of school/instituut gevraagd om de onderzoekers de resultaten van neuropsychologische/IQ tests te verstrekken, alsmede de resultaten van gehoortests en relevante comorbiditeit. Ouders/verzorgers van deelnemers worden hiervoor om toestemming gevraagd tijdens een van de telefoongesprekken in de wervingsfase. Om het gehoor op het moment van de studie te bevestigen wordt een toon-audiogram gemaakt. Als er geen recente (<2 jaar oud) IQ test beschikbaar is, zal een nieuwe IQ test worden afgenomen.
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL62366.041.17 |