Valideren of de Daydream game condities inderdaad de hersenactiviteiten stimuleren zoals gezegd wordt in de handleiding. Daarnaast wordt onderzocht of het herhaaldelijk spelen van het spel zorgt voor een toename in de beoogde hersenactiviteit en een…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Psychiatrische stoornissen NEG
Synoniemen aandoening
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
De correlatie tussen de levels binnen de twee verschillende spelcondities en de
ratio van beoogde hersenactiviteiten waarvan in de manual van Daydream gezegd
wordt dat deze wordt gestimuleerd door deze condities.
Secundaire uitkomstmaten
1. De correlatie tussen de ratio van de beoogde hersenactiviteit voor elke
conditie en het level dat behaald wordt door een proefpersoon in die specifieke
conditie.
2. De correlatie tussen het aantal sessies en de ratio van de beoogde
hersenactiviteit van de twee verschillende spelcondities.
3. Verschil tussen baseline en follow-up sessie op cognitief functioneren.
Achtergrond van het onderzoek
Patiënten met een psychose hebben vaak last van angsten en stress. Een techniek
die steeds meer erkend wordt als effectief in het reduceren van stress en
angsten is mindfulness. Gegeven de huidige populariteit van computerspellen,
kan mindfulness training in de vorm van een neurofeedbackgame de wil en
motivatie van een patiënt, die meestal afwezig is in andere therapievormen,
verhogen. Gecomputeriseerde interventies bieden daarom veelbelovende manieren
om de dure face-to-face interventies aan te vullen of zelfs te vervangen.
Doel van het onderzoek
Valideren of de Daydream game condities inderdaad de hersenactiviteiten
stimuleren zoals gezegd wordt in de handleiding. Daarnaast wordt onderzocht of
het herhaaldelijk spelen van het spel zorgt voor een toename in de beoogde
hersenactiviteit en een verbeterd cognitief functioneren.
Onderzoeksopzet
Longitudinaal herhaalde metingen design (5 metingen).
Onderzoeksproduct en/of interventie
Het spelen van de twee condities van de neurofeedback game Daydream voor 20 minuten (10 minuten per conditie) per sessie, op 5 dagen binnen een periode van maximaal 2 weken. De participant zit voor een computerscherm en draagt een EEG cap (64 elektrodes) en een draadloze lichtgewicht headset met een droge sensor op het voorhoofd en een oorclip verbonden aan zijn oorlel. Het spel wordt gespeeld door middel van biofeedback: het spel reageert op de verhouding van alpha en beta frequenties in de hersengolven van de speler en middels het continu registreren van deze verhoudingen door de op het hoofd geplaatste sensor zal de speler een hoger of lager level in het spel bereiken.
Inschatting van belasting en risico
Participanten worden gevraagd om 5 dagen naar het EEG laboratorium te komen
binnen een periode van maximaal 2 weken. De participant zal vragenlijsten
invullen, een neuropsychologisch onderzoek ondergaan en het neurofeedback spel
Daydream spelen. Tijdens dit spel worden EEG metingen gedaan. Deelname aan dit
onderzoek zorgt niet voor fysieke of psychologische ongemakken. Daarnaast zijn
er geen risico*s bekend voor gezonde vrijwilligers om het Daydream spel te
spelen of deel te nemen aan EEG metingen.
Publiek
Heidelberglaan 100
Utrecht 3584 CX
NL
Wetenschappelijk
Heidelberglaan 100
Utrecht 3584 CX
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
- Goede fysieke en mentale gezondheid volgens criterium 'nooit mentaal ziek'.
- Leeftijd tussen 18 en 45 jaar.
- Man.
- Informed consent van de participant.
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
- Gebruik medicatie
- Proefpersoon heeft onderzoeksmedicatie gehad binnen 30 dagen voorafgaand aan de start van deze studie
- Geschiedenis van neurologische ziekte
- Geschiedenis van psychiatrische ziekte in eerstegraads familieleden (geëvalueerd met DSM-IV)
- Geschiedenis van alcohol en drugs misbruik
- Participanten die niet in staat zijn om de studie te begrijpen en/of geschreven informed consent te geven.
- Participanten die minder dan 4 van de 5 sessies volgen (omdat dit de training verstoord)
- Gebruik van stimulerende middelen (bijv. cafeïne, nicotine, drugs) 1 uur voorafgaand aan de training sessie.
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL59464.041.16 |