Het primaire doel van het onderzoek is om te achterhalen wat de beste vorm van exposure is: intensief oefenen met de hulpverlener tijdens de zitting, exposureopdrachten voor thuis, of exposureopdrachten met ouders thuis? De verwachting is dat door…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Angststoornissen en -symptomen
Synoniemen aandoening
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
Diagnose specifieke fobie subtype dier/situatie
Secundaire uitkomstmaten
Secundaire onderzoeksvariabelen:
Subjectief angstniveau
Angstige gedachten
Lichamelijke spanning
Vermijding
Coping
Toenaderingsgedrag
Zelfcontrole
Andere onderzoeksvariabelen:
Zorgkosten
Kwaliteit van leven
Ernst van de specifieke fobie
Algemene comorbiditeit
Comorbide angst en depressie
Angst van de ouders
Voorbeeldgedrag van de ouders
Demografische variabelen
Geloofwaardigheid en verwachting van de behandeling
Behandeltrouw
Tevredenheid met de behandeling
Behandelintegriteit
Behandelrelatie
Achtergrond van het onderzoek
Exposure lijkt een essentieel onderdeel van de behandeling van
angststoornissen. Het blijkt dat hulpverleners exposure in de
hulpverleningspraktijk vaak niet ter plekke uitvoeren, maar exposure alleen als
huiswerkopdracht meegeven. Het is de vraag of dat wel even effectief is, met
name omdat het voor kinderen moeilijk is om dit volledig zelfstandig te doen.
Of het de kinderen lukt om het huiswerk te doen, zou weleens kunnen afhangen
van de mate van betrokkenheid van ouders. Vanuit onderzoek is relatief weinig
steun voor de meerwaarde van het betrekken van ouders bij behandeling, behalve
wanneer er expliciet concrete vaardigheden worden bekrachtigd zoals het
aanmoedigen van toenaderingsgedrag. Dus mogelijk lukt huiswerk wél als ouders
expliciete instructies krijgen over het aanmoedigen van exposure-oefeningen.
Doel van het onderzoek
Het primaire doel van het onderzoek is om te achterhalen wat de beste vorm van
exposure is: intensief oefenen met de hulpverlener tijdens de zitting,
exposureopdrachten voor thuis, of exposureopdrachten met ouders thuis? De
verwachting is dat door de hulpverlener begeleide exposure het meest effectief
is. Het secundaire doel is om kind, ouder en hulpverlener variabelen te vinden
die de effectiviteit van de exposureopdrachten mogelijk beinvloeden.
Onderzoeksopzet
Singe-blind parallel randomized controlled trial met drie condities
(interventie vs. interventie vs. interventie)
Onderzoeksproduct en/of interventie
Er zijn drie condities welke allen drie sessies krijgen aangeboden: A. 1 Psycho-educatie (PE) + 2 exposure-oefeningen (EXP) met de hulpverlener B. 1 PE + 2 sessies met voorbereiden en nabespreken van EXP voor thuis (met kind) C. 1 PE + 2 sessies voorbereiden en nabespreken van EXP voor thuis (met kind en ouders)
Inschatting van belasting en risico
Het enige risico voor proefpersonen verbonden aan deelname aan het onderzoek is
kortdurende stress tijdens de exposure oefeningen waarbij zij worden
blootgesteld aan hun angst. Deze mate van stress zal echter niet hoger zijn dan
de mate van stress ervaren tijdens reguliere exposure oefeningen in de
behandeling van angst. De potentiele waarde van de studie is dat we inzicht
krijgen in de meest optimale inzet van therapeuten en ouders in de behandeling
van angststoornissen bij kinderen. Deze kennis kan gebruikt worden om
aanbevelingen te doen met betrekking tot de behandeling van angst onder
kinderen en daarmee het effect van de behandeling optimaliseren. Om dit doel te
bereiken zullen we de effectiviteit van verschillende mate van inzet van
therapeuten en ouders moeten evalueren in deze specifieke populatie. Een
mogelijk direct voordeel van het meedoen aan de studie, is dat we kinderen met
een specifieke fobie een interventieprogramma aanbieden bestaande uit
exposure-oefeningen. Uit onderzoek is gebleken dat dit de meest effectieve
behandelvorm is om specifieke fobie te verhelpen. Een mogelijk indirect
voordeel van het meedoen aan de studie, is dat kinderen die niet voldoende baat
hebben bij het aangeboden interventieprogramma, uitnodigd worden voor een
herintake en vervolgens doorverwezen worden naar een passend vervolgprogramma.
Een directe belasting voor de deelnemende kinderen en hun ouders is dat ze
zeven keer worden uitgenodigd op de Durfpoli, waar de intake, meetmomenten en
behandelsessies zullen plaatsvinden. De intake, behandelsessies en een aantal
vragenlijsten uit de voormeting, nameting en follow-up meting zijn echter care
as usual. De daadwerkelijke belasting - extra dan care as usual - bestaat dan
ook enkel uit de extra interviews, vragenlijsten en gedragstests. Wij zijn
echter van mening dat de voordelen van de studie opwegen tegen deze belasting.
Publiek
Grote Kruisstraat 2/1
Groningen 9712 TS
NL
Wetenschappelijk
Grote Kruisstraat 2/1
Groningen 9712 TS
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
* Tussen de 8 en 12 jaar oud en leerling op een basisschool
* Voldoende kennis van de Nederlandse taal
* Voldoet aan de criteria van een specifieke fobie van het subtype situatie of dier
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
* Geen toestemming van ouders of verzorgers (met gezag)
* Momenteel in (medicamenteuze) behandeling voor angst
* Ontving cognitieve gedragstherapie voor angst in de afgelopen 12 maanden
* Specifieke fobie die niet valt onder het subtype situatie of dier
* Andere en meer urgente hulpvraag
* (Risico op) suicidaliteit, psychose of huiselijk geweld
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL59889.042.16 |
Ander register | wordt aangemeld bij NTR |