Deze studie heeft als doel de leeftijdgerelateerde verschillen in grammaticaverwerving te onderzoeken in relatie tot de ontwikkeling en plasticiteit van de hersenen.
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Overige aandoening
Synoniemen aandoening
Aandoening
Geen aandoening. Een sample uit een gezonde populatie wordt onderzocht op grammaticaverwerving.
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
De primaire onderzoeksvariabelen zijn de hersenactiveringspatronen voor-en-na
een vijfdaagse training van een nieuwe natuurlijke (IJslandse) grammatica.
De belangrijkste uitkomstmaat zijn de leeftijdsafhankelijke verschillen in de
hersenactivatie (BOLD signaal) van de neurale correlaten*essentieel voor
grammaticaverwerving*en de relatie tot het grammaticale leervermogen.
Secundaire uitkomstmaten
Daarnaast zal deze studie ook de individuele verschillen in taalverwerving
onderzoeken in relatie tot de primaire afhankelijke variabelen via
verschillende secundaire onafhankelijke variabelen.
Secundaire onafhankelijke variabelen als voorspeller voor de primaire
afhankelijke variabele:
- Engelse taalvaardigheid: dit is een samengestelde score van drie
gestandaardiseerde tests (vocabulaire, grammatica en semantische fluency).
- De leeftijd dat proefpersoon begonnen is met het leren van de Engelse taal:
een continue variabele in maanden.
Secundair afhankelijke variabelen die zullen worden onderzocht met betrekking
tot grammaticaverwerving (de scores van grammaticale kennis voor en na de
training) zijn:
• Grijze stof hersenstructuren; gemeten door middel van T1 gewogen neuroimaging
beelden.
• Witte stof integriteit; fractionele anisotropie en gemiddelde diffusiviteit
zullen worden berekend door middel van diffusie gewogen neuroimaging beelden.
• Functionele connectiviteit; gemeten door middel van een functionele
connectiviteitsscan (*resting state*) in de rusttoestand. Deze methode
detecteert temporele correlaties in spontane BOLD-signaaloscillaties terwijl
proefpersonen in de scanner rusten.
Achtergrond van het onderzoek
Het leren van talen gaat gemakkelijker en meer automatisch in het begin van het
leven en wordt steeds moeilijker naarmate we ouder worden. Zo neemt ook het
vermogen om een nieuwe grammatica te leren geleidelijk af vanaf de kindertijd.
Empirisch onderzoek laat zien dat deze afname het grootst is rondom het achtste
levensjaar, en geleidelijk afneemt gedurende de adolescentie en vroege
volwassenheid. Dit heeft geleid tot de hypothese dat de ontwikkeling (en de
veranderde plasticiteit) van het brein deze afname in grammaticaverwerving kan
verklaren. Tot nu toe is er geen studie geweest dat deze hypothese grondig
heeft onderzocht. Ook is er verrassend weinig bekend over het
ontwikkelingstraject van de neurale correlaten die essentieel zijn voor het
leren van grammatica, zoals delen van mediale temporale en prefrontale cortex.
Meer inzicht in deze neurale ontwikkeling zou de leeftijdsgerelateerde
variabiliteit in grammaticaverwerving kunnen verklaren die steevast in de
literatuur wordt beschreven. Deze studie heeft tot doel deze kloof te
overbruggen met behulp van een nieuwe interdisciplinaire aanpak die een brug
slaat tussen de gebieden van tweede taalverwerving, psycholinguïstiek,
menselijk geheugen, en functionele/structurele neuroimaging. Dit doel willen
wij bereiken door de leeftijdsafhankelijke verschillen in
hersenactiveringspatronen te onderzoeken in relatie tot de grammaticaverwerving
van kinderen en adolescenten. Deze studie heeft een kindvriendelijke grammatica
spel/test ontworpen die het mogelijk maakt om veranderingen in
hersenactiveringspatronen na trainingssessies *waar een nieuwe grammatica wordt
geleerd*te kunnen onderzoeken.
Doel van het onderzoek
Deze studie heeft als doel de leeftijdgerelateerde verschillen in
grammaticaverwerving te onderzoeken in relatie tot de ontwikkeling en
plasticiteit van de hersenen.
Onderzoeksopzet
Een kwantitatief relationeel onderzoek. De voorgestelde studie maakt gebruik
van een vijfdaagse training van een natuurlijke (IJslandse) grammatica in een
populatie van 8 - tot 18-jarige deelnemers. Om zo de relatie tussen
leeftijdsgerelateerde grammaticaverwerving en hersenactivatiepatronen te
onderzoeken.
Inschatting van belasting en risico
Belasting zal bestaan uit het uitvoeren van testen/spellen, invullen van
vragenlijsten, en twee korte MRI sessies. Omdat alle testen/sessies
kindvriendelijk en zo aangenaam mogelijk zijn gemaakt, kan deelname aan dit
onderzoek als niet-risicovol tot minimaal belastend worden beschouwd.
Publiek
Montessorilaan 3
Nijmegen 6525 HR
NL
Wetenschappelijk
Montessorilaan 3
Nijmegen 6525 HR
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
• Gezonde, wilsbekwame kinderen en adolescenten van 8 to 17 jaar
• Normaal or gecorrigeerde visus
• Normaal gehoor
• Bereidheid en begrip van aard en inhoud van de studie
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
• Geschiedenis van neurologische of psychiatrische behandeling
• Geschiedenis van hersenoperatie of epilepsie
• Een actuele psychologische diagnose volgens DSM criteria
• Acute of chronische neurologische aandoeningen.
• zwangerschap
• MRI incompatabiliteit (metalen delen in bovenlichaam, implantaten, medische hulpmiddelen of medicinale pleisters)
• Claustrofobie
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL66249.091.18 |