Het bepalen van het effect van een beweeginterventie op executief functioneren, mentale gezondheid en academische vaardigheden in adolescenten. Een secundair doel is om het effect van een beweeginterventie op fitheid en BMI te bepalen
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Angststoornissen en -symptomen
Synoniemen aandoening
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten zijn: executieve functies (werkgeheugen en inhibitie),
mentale gezondheid (depressie symptomen, angst symptomen, kenmerken van ADHD en
zelfbeeld) en academische vaardigheden (spelling en rekenen).
Secundaire uitkomstmaten
De secundaire uitkomstmaten zijn de fysieke fitheid en BMI van de adolescenten
en de implementatiematen van de gymles. Tot slot worden ook school absentie en
op- en afstromen van schoolniveau gemeten.
Achtergrond van het onderzoek
De adolescentie representeert een cruciale fase in de ontwikkeling van
executieve functies (inhibitie en werkgeheugen) en mentale gezondheid (gedrag
en emotioneel functioneren en zelfbeeld), beide zijn belangrijke voorspellers
van de academische vaardigheden. In deze studie gaan we de effecten meten van
een intensieve en cognitief uitdagende interventie die wordt uitgevoerd
gedurende de lessen Lichamelijke Opvoeding (LO) op de fitheid en de BMI van de
leerlingen en op de cognitieve functies en indirect op de academische
vaardigheden. De resultaten van dit onderzoek zijn interessant voor o.a.
(LO-)docenten en schoolbesturen. De LO-docenten zouden hun gymlessen anders
kunnen inrichten zodat de leerlingen daarvan profiteren tijdens de andere
lessen. De leerlingen zouden zich beter in hun vel voelen zitten, ontwikkelen
hun executieve functies beter, voelen zij zich fitter en verbeteren hun
schoolvaardigheden. Kortom de leerlingen worden gestimuleerd in hun cognitieve
en fysieke ontwikkeling. Tot slot is het voor het voor het schoolbestuur van
belang dat zij zien wat voor effect de gymlessen hebben op de leerlingen. De
cognitieve functies (executieve functies, mentale gezondheid en academische
vaardigheden) worden gemeten met verschillende vragenlijsten, toetsen en
computertaken.
Doel van het onderzoek
Het bepalen van het effect van een beweeginterventie op executief functioneren,
mentale gezondheid en academische vaardigheden in adolescenten. Een secundair
doel is om het effect van een beweeginterventie op fitheid en BMI te bepalen
Onderzoeksopzet
We zullen gebruik maken van een cluster gerandomiseerde controle trial, met een
controle en een experimentele groep
Onderzoeksproduct en/of interventie
De controle groep krijgt reguliere LO-lessen en de interventie groep zal tijdens de LO les meer matig tot intensief bewegen en cognitief uitdagende oefeningen doen. Beide groepen zullen gedurende 14 weken twee keer per week, één uur per keer de LO-les ontvangen als onderdeel van hun schoolcurriculum.
Inschatting van belasting en risico
De adolescenten krijgen gedurende veertien weken twee keer per week een
aangepaste gymles tijdens hun reguliere LO-uren. Gedurende deze periode zullen
de leerlingen meer matig tot intensief bewegen en cognitief uitdagende
oefeningen doen. Tijdens twee LO-lessen zal de intensiteit gemeten worden door
een accelerometer (externe belasting), een hartslagmeter (interne belasting) en
de Pictorial Children's effort rating table (PCERT, ervaren belasting),
daarnaast wordt de intrinsieke motivatie gemeten met een vragenlijst. Voor en
na de interventie zullen de cognitieve functies en fysieke fitheid gemeten
worden. Alle metingen vinden plaats in vijf uur, het streven is om de
academische vaardigheden te meten tijdens een lesuur Nederlands en Wiskunde.
Mentale gezondheid en executieve functies worden gemeten in een mentor uur, het
kan zijn dat de metingen in een ander lesuur of een tussenuur gemeten worden
dit geldt ook voor de toetsen van schoolvaardigheden. Tot slot wordt de fysieke
fitheid gemeten in twee gymlessen. Er zijn geen grotere risico's dan in het
normaal dagelijks leven bij deelname aan de interventie en de metingen. Er zijn
geen directe voordelen voor de deelnemers.
Publiek
Antonius Deusinglaan 1
Groningen 9713AV
NL
Wetenschappelijk
Antonius Deusinglaan 1
Groningen 9713AV
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
leeftijd: tussen de 13-15 jaar, toestemming gegeven middels informed consent door zowel de jongere als de ouder/voogd
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
Deelnemers die niet mee kunnen doen aan reguliere lessen LO door een beperking
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL64543.042.17 |