Het hoofddoel is het evalueren van het effect van het PAL-Systeem op het diabeteszelfmanagementvaardigheden en -gedrag en als gevolg de gezondheid van kinderen met T1DM. Het PAL-Systeem bestaat uit een robot en een MyPAL-app, met een avatar van de…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Glucosemetabolismestoornissen (incl. diabetes mellitus)
Synoniemen aandoening
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
De primaire uitkomsten van dit onderzoek zijn (1) een verbetering in de type 1
diabetes mellitus (T1DM) gezondheidsuitkomsten van de interventiegroep, dit
wordt gemeten door: HbA1c waarden (gemeten door de vingerprik) en bloedglucose
waarden (verzameld door een glucose-meter, dit is een standaard onderdeel van
het diabetes management) van PAL 3.0 tijdens fase 1. En (2) diabeteskennis.
Secundaire uitkomstmaten
De secundaire uitkomsten tijdens fase 1 zijn de verbeteringen in 1) diabetes
gerelateerde kwaliteit van leven (gemeten door de PedsQoL-DM vragenlijst voor
kinderen en ouders), 2) zelfmanagementdeterminanten en -gedrag (gemeten met de
Self-Care Inventory, SCI, vragenlijsten).
Tenslotte wordt de gebruiksvriendelijkheid en gebruik van het PAL-systeem V3.0
gemeten en verbeterpunten uitgevraagd.
De verwachte uitkomst van fase 2 is een verdere verbetering van de
gebruiksvriendelijkheid van het PAL-Systeem V3.5 met aanvullende
functionaliteiten en de mate van gebruik, in vergelijking met V3.0.
Achtergrond van het onderzoek
In de afgelopen jaren is binnen het H2020 EU-project PAL het PAL-Systeem
ontwikkeld voor kinderen van 7-14 jaar met type 1 diabetes mellitus (T1DM). Dit
systeem bestaat uit een fysieke robot in het ziekenhuis en aanvullend de
MyPAL-app voor gebruik thuis. Het systeem ondersteunt de kinderen, hun familie
en professionals en brengt hen samen door het specificeren van een gedeeltelijk
educatief pad naar een goede management van de ziekte. De verwachting is dat
het PAL-Systeem helpt diabeteskennis en diabeteszelfmanagement van de kinderen
te verbeteren en zo bijdraagt aan hun gezondheid.
Doel van het onderzoek
Het hoofddoel is het evalueren van het effect van het PAL-Systeem op het
diabeteszelfmanagementvaardigheden en -gedrag en als gevolg de gezondheid van
kinderen met T1DM. Het PAL-Systeem bestaat uit een robot en een MyPAL-app, met
een avatar van de robot. Kinderen kunnen in het ziekenhuis met de robot en
thuis met de app en avatar educatieve spellen spelen en gesprekjes voeren over
hun dag en hun diabetes. Ook kunnen de kinderen werken aan persoonlijke
diabetesdoelen (objectives), die zij samen met hun zorgverlener en ouders
opstellen. Ouders en zorgverleners kunnen monitoren hoe het gaat met het
behalen van de doelen, via speciaal ontwikkelde beveiligde webpagina*s die deel
uitmaken van het PAL-Systeem. Zorgverleners kunnen de inhoud van de spellen
afstemmen op behoeften van het kind zodat zij extra steun krijgen om hun doelen
te behalen.
Het secundaire doel is om de gebruiksvriendelijkheid en gebruik van het systeem
te evalueren, vanuit het perspectief van het kind en vanuit het perspectief van
de ouders en professionals.
Onderzoeksopzet
Het onderzoeksdesign is een randomized controlled trial met een wachtlijst
controle groep. De kinderen zullen willekeurig aan de interventie groep (groep
A) of de controle wachtlijst groep (groep B) worden toegewezen. De
interventiegroep zal gebruik mogen maken van de eerste versie van MyPAL (V.3.0)
voor 3 maanden. Na deze 3 maanden, wordt de effectiveness, in termen van de
T1DM-gerelateerde indicatoren, van PAL 3.0 gemeten. Na de zomervakantie wordt
aan beide groepen gevraagd om met de tweede versie van MyPAL (V.3.5) te spelen
voor een periode van 3 maanden. Na deze periode wordt de toegevoegde waarde van
verschillende features of uitbreidingen van features geëvalueerd. Dit leidt tot
de definitie van de bruikbaarheid, betrokkenheid en verwachtingsniveau van het
PAL systeem.
Onderzoeksproduct en/of interventie
De kinderen ontmoeten de robot in het ziekenhuis en spelen samen een educatieve activiteit. Ook stellen ze samen met hun zorgverlener en ouders persoonlijke diabeteszelfmanagementdoelen. Hier werken ze aan thuis met behulp van hun MyPAL-app. Bijvoorbeeld ze willen uit logeren gaan bij een vriendje en dat betekent dat ze koolhydraten moeten kunnen tellen en kunnen herkennen wanneer ze hoge of lage glucosewaarden hebben. Thuis werken ze aan hun doelen door educatieve activiteiten te spelen met de avatar (quiz, memory, sorteerspel) en gesprekjes te voeren over hun dag (of ze hebben gesport, hoe ze zich voelen) en over hun diabetes (bijv. recente glucosewaarde). Na ongeveer drie maanden komen ze terug in het ziekenhuis, spelen nog een activiteit met de robot en nemen met de zorgverlener de doelen door.
Inschatting van belasting en risico
Mogelijke lasten: extra ziekenhuisbezoeken, extra vinger prik HbA1c, het
gebruik van de app kost tijd en benadrukt de ziekte. Vanuit voorgaande
experimenten weten we dat dit 2 kanten op werkt: sommige kinderen zien het als
een last omdat het extra nadruk legt op hun ziekte (ze willen een *normaal
leven*) terwijl andere (jongeren of kinderen die net gediagnosticeerd zijn)
trotser zijn op de app/de robot en het leuk vinden om te spelen en te leren).
Sommige zien ook het dagboekje en het sorteerspel als een last omdat ze niet
gebruiksvriendelijk genoeg zijn.
Publiek
Schipholweg 77
Leiden 2316 ZL
NL
Wetenschappelijk
Schipholweg 77
Leiden 2316 ZL
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
- Kinderen 7 tot 14 jaar oud
- Gediagnosticeerd met Diabetes Mellitus type I. De diagnose moet langer dan 6 maanden geleden gesteld zijn.
- Het kind staat onder behandeling bij één van de participerende ziekenhuizen
- Het kind en tenminste één ouder hebben een goede beheersing van de Nederlandse taal
- Het kind mag alleen meedoen als hij/zij en beide ouders een toestemmingsformulier hebben ondertekend.
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
De deelnemer is niet geschikt voor deelname indien hij/zij een andere medische aandoening heeft dat naar verwachting en beoordeling van de behandelaar de onderzoeksresultaten kan beïnvloeden. Voorbeelden hiervan zijn erstandelijke beperking, autisme spectrum stoornissen, epilepsie en hersenverlamming.
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL65421.100.18 |