Het primaire doel is om het effect van BOOSTH te onderzoeken op de hoeveelheid matig tot intensief beweeggedrag, bij kinderen in de klassen 5 tot en met 7 (basisonderwijs).
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Overige aandoening
Synoniemen aandoening
Aandoening
reguliere populatie kinderen
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
Hoeveelheid matig tot intensief beweeggedrag (minuten per dag), gemeten met een
accelerometer.
Secundaire uitkomstmaten
Aantal stappen gemeten met de Boosth activiteitenmeter (indien interventiegroep)
Subjectieve hoeveelheid beweging, gemeten met de BAECKE vragenlijst
Motivatie tot bewegen, gemeten met de BREQ vragenlijst
BMI Z-Score (door lengte- en gewichtregistratie)
Hoeveelheid screentime, gemeten met een vragenlijst
Kwaliteit van leven, gemeten met de Kidsscreen en de PedsQL vragenlijsten
Cardiovasculaire veranderingen in bloeddruk en een fundusfoto
Fitheid, gemeten met de 20m shuttle run test
Process evaluatie door middel van een focusgroep met leerkrachten en evaluatie
vragenlijsten ingevuld door leerkrachten, ouders en kinderen.
Opvoedstijl door middel van de beweekpraktijken vragenlijst en de CGPQ
Verandering in schoolbeleid m.b.t beweging en voeding
Evolutie van BMI- z score
Achtergrond van het onderzoek
Veel kinderen hebben een ongezonde levensstijl. Ze bewegen onvoldoende en
voldoen niet aan de beweegnorm. Uit onderzoek blijkt dat de minst actieve
personen over het algemeen de grootste risico's hebben op negatieve
gezondheidseffecten. Eerdere beweeginterventies lijken weinig effect te hebben
op beweeggedrag. Een mogelijke verklaring is dat kinderen niet intrinsiek
gemotiveerd waren om meer te bewegen. In dit onderzoek gaan we er van uit dat
beweging aantrekkelijk kan worden door dit te koppelen aan een van de favoriete
tijdsbestedingen van kinderen: gamen. De school lijkt een goede omgeving om
beweging te stimuleren omdat alle kinderen een groot deel van de tijd op school
zijn. In dit onderzoek willen wij testen of de inzet van BOOSTH kan helpen om
beweging te stimuleren bij kinderen.
Doel van het onderzoek
Het primaire doel is om het effect van BOOSTH te onderzoeken op de hoeveelheid
matig tot intensief beweeggedrag, bij kinderen in de klassen 5 tot en met 7
(basisonderwijs).
Onderzoeksopzet
Het betreft een gerandomiseerd onderzoek met een controlegroep. Scholen worden
geworven en er worden passende paren gemaakt afhankelijk van bijvoorbeeld
schoolgrootte. Binnen ieder paar wordt er gerandomiseerd: een interventie- en
een controle school. Het onderzoek zal beginnen met een baselinemeting.
Vervolgens ontvang de interventie school Boosth. Op 3,6 en 12 maanden vinden er
wederom metingen plaats. De controle school ontvangt Boosth na afloop van het
onderzoek cadeau.
Onderzoeksproduct en/of interventie
De interventie school ontvangt Boosth naast het reguliere curriculum. BOOSTH maakt gebruik van een avontuurlijk spel dat de werkelijke leefwereld en de virtuele wereld van kinderen combineert. Om een in het spel verder te komen, moet het kind punten verdienen door te bewegen in de werkelijke wereld (lopen, fietsen, rennen, traplopen, voetballen etc.). Deze beweging wordt via een polsbandje, waarin een activiteitenmeter zit, gemeten en zichtbaar gemaakt. Deze bewegingspunten worden omgezet in activiteitpunten waardoor uw kind ook in de virtuele wereld verder komt en een extra level kan spelen. Daarnaast is er een groepensysteem waarbij kinderen en klassen tegen elkaar kunnen battelen. Ten slotte ontvangen leerkrachten een inspiratievel om Boosth in te zetten (stimuleren tot het gebruik van Boosth en dus beweging). Metingen vinden plaats op 0,3,6 en 12 maanden. Na de interventie mogen kinderen Boosth houden. Voor een volledige omschrijving van de interventie zie protocol paragraaf 5.1.
Inschatting van belasting en risico
De risico's voor de proefpersonen zijn minimaal. De belasting voor de
proefpersonen betreft met name de tijdsinvestering. Echter worden de vier
meetmomenten zoveel mogelijk gecombineerd met reguliere lestijden. De
proefpersonen krijgen hun resultaten over de metingen (zoals BMI Z-score en
beweeggedrag) in te zien. De proefpersonen mogen na afloop van het onderzoek
het BOOSTH product houden. De vergoeding is dus evenredig met de belasting.
De leerkrachten vullen een evaluatievragenlijst in en worden uitgenodigd om
aanwezig te zijn bij een focusgroep na afloop van de interventie. De ouders
wordt gevraagd twee opvoedvragenlijsten in te vullen en een
evaluatievragenlijst.
Publiek
Verheijlaan 10
Maastricht 6202AZ
NL
Wetenschappelijk
Verheijlaan 10
Maastricht 6202AZ
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
Inclusie criteria voor de school:
- De school is gevestigd in Limburg (Nederland)
- De school heeft ten minste 25 kinderen in de groepen 5,6 en 7;Inclusie criteria voor het kind:
- Jongens en meisjes in groep 5 tot met 7 (leeftijd tussen de 7-13 jaar) (op het moment van inclusie)
- ondertekend toestemmingsformulier door beide ouders en kinderen vanaf 12 jaar.
- Het kind of de ouders heeft een technologisch apparaat met Bluetooth optie om de activiteitpunten mee te synchroniseren en de BOOSTH game te spelen;Inclusie criteria voor de ouders:
- ondertekend toestemmingsformulier door beide ouders
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
Exclusie criteria voor de school:
De school heeft plannen om samen te voegen met een andere school of om te verhuizen binnen het komende jaar ;Exclusie criteria voor het kind:
Kinderen die rolstoelafhankelijk zijn;Exclusie criteria voor de ouders:
Niet van toepassing
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL64324.068.17 |