Het onderzoek heeft als doel om te leren hoe sociale angst en spreekangst zich ontwikkelen tijdens de onderbouw. Hierin streven wij ernaar om de volgende vragen te beantworden: In welke mate is een therapie app behulpzaam als toevoeging aan…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Angststoornissen en -symptomen
Synoniemen aandoening
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
Sociale angstdiagnose.
Om de aanwezigheid van sociale angststoornis vast te stellen, zal het schema
voor het ADIS-C / P gebruikt worden. De ADIS-C / P is een semi-gestructureerd
interview ontwikkeld om kindervreesaandoeningen te onderscheiden in
overeenstemming met DSM-IV voor de leeftijd van 6-18 (Kerns et al., 2013;
Silverman, Saavedra, & Pina, 2001). De ADIS-C / P heeft een uitstekende
betrouwbaarheid voor het diagnosticeren van sociale angststoornissen bij
kinderen (7-11 jaar) en adolescenten (12-16 jaar), zoals aangetoond door
Silverman et al. (2001).
Sociale angstniveau.
The Social Anxiety Scale for Adolescents (SAS-A; La Greca & Lopez, 1998) zal
gebruikt worden als een extra screeninginstrument om het niveau van sociale
angststoornis van deelnemers op een continu manier te beoordelen. De SAS-A is
een 18-item zelfrapportvragenlijst met 4 *filler questions* die specifiek zijn
ontworpen voor adolescenten. De vragenlijst heeft een hoge interne consistentie
en validiteit (Ranta et al., 2012).
- Depressie (see English description)
- Competentie & Zelfwaardering (see English description)
Secundaire uitkomstmaten
Data zullen ook verzameld worden op
- Spreekangst (The Personal Report of Public Speaking Anxiety (PRPSA))
- Negatief en positief cognities (The Children*s Automatic Thought Scale (CATS))
- Therapeutische alliantie (Therapeutic Alliance Scale for Adolescents (TASA))
- Gedrag tijdens een spreekbeurt (Speech Performance Observation Scale for
Youth (SPOSY))
- Oog gedrag tijdens een spreekbeurt (Tobii Pro Glasses 2)
- De intensiteit van het gebruik van de m-Health-app Luca tijdens de hele
interventie
Achtergrond van het onderzoek
Vanuit voorgaand onderzoek en overleg met docenten erkent de afdeling Onderwijs
en Ontwikkelingspsychologie van de Universiteit Leiden de behoefte voor een
gerichte interventie. Daarom willen wij dit voorjaar starten met een project om
de effectiviteit van groepstraining voor adolescenten met sociale angst en
spreekangst te bestuderen. Dit project heeft als doel om de effectiviteit van
groepstraining voor adolescenten met sociale angst en spreekangst te
bestuderen.Dit zullen we doen op basis van een nieuw blended care protocol
welke ontworpen is voor adolescenten met sociale angst. Blended care is een
combinatie van cognitieve-gedragstherapie binnen een groep en een online
therapie app die Luca heet.Onze training is erop gericht om de last van
jongeren die deze gevoelens ervaren te verminderen, alsook het verbeteren van
hun sociale vaardigheden en het kunnen geven van spreekbeurten. De waarde van
dit onderzoek is groot daar er tot op heden geen toegankelijke interventie voor
deze jongeren beschikbaar is; jongeren met deze klachten worden vaak te laat
geholpen.
Doel van het onderzoek
Het onderzoek heeft als doel om te leren hoe sociale angst en spreekangst zich
ontwikkelen tijdens de onderbouw. Hierin streven wij ernaar om de volgende
vragen te beantworden: In welke mate is een therapie app behulpzaam als
toevoeging aan cognitiefe gedragstherapie in het behandelen van sociale angst
en spreekangst? Hoe kan blended care de relatie tussen behandelaar en deelnemer
beïnvloeden?
Hiervoor willen wij uitkomstvariabelen zoals sociale vaardigheden, positieve en
negatieve gedachten, oog-blik gedrag, en de mate van ernst van sociale angst en
spreek angst onderzoeken.
Onderzoeksopzet
Werving.
Deelnemers worden gerekruteerd uit middelbare scholen in Leiden en de
omliggende gebieden. Adolescenten zullen worden uitgenodigd voor een screening
proces voor de studie op aanbeveling van hun leraar, schoolmentor of ander
ondersteunend personeel. Verwijzers ontvangen informatie en een beschrijving
van sociale angst en spreekangst. De verwijzing zal dus gemaakt worden op basis
van beide vormen van angst. Het zal ook duidelijk worden gemaakt dat de
adolescenten moeten deelnemen aan een screening voordat ze aan het programma
kunnen deelnemen, en dus kan iedereen die interesse toont de interventie niet
ontvangen.
Screening proces.
Na het rekruteringsproces zullen doorverwezen personen worden uitgenodigd om
deel te nemen aan een screeningproces. Voor alle deelnemers van 15 jaar moeten
de deelnemers zelf en beide ouders eerst hun toestemming geven voordat
screening plaats kan vinden. Deelnemers die 16 zijn geworden, hebben geen
toestemming van de ouders nodig, maar indien mogelijk zullen ouders nog steeds
op de hoogte zijn en net zo betrokken blijven als de ouders van jongere
deelnemers. Deelnemende adolescenten worden gescreend met behulp van de ADIS-C.
Degenen die klinisch ernstige niveaus van sociale angst vertonen, zouden dan
worden beoordeeld door de psychometrische instrumenten die hierboven zijn
genoemd, zoals de SAS-A, PRPSA en CATS, als onderdeel van de voorafgaande test.
Voor gevallen die te ernstig blijken te zijn, zoals in het geval van
comorbiditeit met een externaliserende stoornis zoals ADHD, zelfbeschadigende
gedachten of andere uitsluitingscriteria, zouden de betreffende adolescenten
elders worden doorverwezen naar een klinisch psychologische faciliteit zoals
Curium in Leiden.
Hierna worden de resterende deelnemers uitgenodigd om aan de behandeling deel
te nemen. Het screening proces, interventie en data collection zal
waarschijnlijk plaatsvinden in Leids Universitair Behandel Expertise Centrum
(LUBEC) in Leiden; behandelingsfaciliteiten toegankelijk voor de afdeling
ontwikkelings- en onderwijspsychologie. Uitkomstmaten worden geëvalueerd vóór,
na en bij een follow-up die plaatsvindt 3 maanden nadat de behandeling is
beëindigd.
Onderzoeksproduct en/of interventie
Toegang tot een mHealth-app (de recent ontwikkelde app 'Luca', Parnassia Groep, 2017) wordt naast een bestaand protocol voor cognitieve gedragstherapie in groep (Skills for Academic and Social Success; Masia Warner et al., 1999) aangeboden. Het is een allereerste poging om een Blended Care-protocol te maken en te testen voor de behandeling van sociaal angstige adolescenten. Zie de Engelse sectie voor een meer gedetailleerde uitleg van de Blended Care elementen.
Inschatting van belasting en risico
Er zijn geen risico's verbonden aan de deelname aan dit onderzoek.
Publiek
Wassenaarseweg 52
Leiden 2333AK
NL
Wetenschappelijk
Wassenaarseweg 52
Leiden 2333AK
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
Om deel te nemen, moeten personen (1) 15 of 16 jaar oud zijn, (2) sociale angst vertonen, (3) sociale angst is de grootse hulpvraag, en (4) overeenkomen om geen aanvullende psychologische ondersteuning of psychofarmacologische behandeling te zoeken.
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
Personen worden uitgesloten om deel te nemen als ze (1) aanwezig zijn met gedragsstoornissen, ADHD, verstandelijke handicaps of psychose, of (2) zelfmoordgedrag of zelfmoordgedachten rapporteren.
Opzet
Deelname
metc-ldd@lumc.nl
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL63844.058.18 |