Te toetsen of de effectiviteit en doelmatigheid van gedragsactivatie bij depressieve patiënten door middel van direct feedback mobiele technologie (NiceDay) inderdaad groter is dan gedragsactivatie AS USUAL.
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Stemmingsstoornissen en -afwijkingen NEG
Synoniemen aandoening
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
De belangrijkste uitkomstmaat is *symptoomreductiesnelheid*, dat wil zeggen de
snelheid waarmee symptoomreductie plaatsvindt als gevolg van de interventie
(treatment as usual of volgens NiceDay), uitgedrukt als de area under the curve
die de sore op de uitkomstmaat (depressiescore) in de tijd laat zien. Aangezien
de kosten van de toegepaste behandelingen tot op de minuut bekend zijn is het
mogelijk om de kosten-effectiviteit (en doelmatigheid) van NiceDay versus
treatment as usual te berekenen.
Secundaire uitkomstmaten
Naast psychometrie vindt er ook screening plaats van kwaliteit van leven en (in
beperkte mate) lichamelijk functioneren.
Achtergrond van het onderzoek
Gedragsactivatie* is een bewezen effectieve methode om unipolaire depressies te
behandelen. Hierbij wordt de patiënt aangespoord om concrete dagelijkse doelen
te behalen, zoals regelmatig eten en slapen, sociale contacten onderhouden,
zorgen voor voldoende lichaamsbeweging en activiteiten buitenshuis en het zich
bewust worden van emoties. Het effect van deze behandeling is vergelijkbaar met
dat van Cognitieve Gedragstherapie (CGT), nog steeds de standaard
psychotherapeutische behandeling bij unipolaire depressies. Gedragsactivatie is
echter veel makkelijker omuit te voeren en bovendien goedkoper.
Tot nu toe werden patiënten door hulpverleners van achter een bureau
gemotiveerd om hun dagelijkse activatiedoelen te behalen. De therapeut kan
echter niet op elk moment ter plaatse zijn om gezond gedrag te bekrachtigen.
NiceDay is een Smartphone applicatie waarmee gedragsactivatie wordt
geautomatiseerd en efficienter wordt gemaakt: via de mobiele telefoon kan dit
plaatsvinden op elke plaats en elk tijdstip, wanneer dat het meest relevant is
(dus ook buiten kantooruren).
Door gebruik te maken van mobiele technologie wordt het effect van
gedragsactivatie direct aan de patiënt teruggekoppeld op de precieze tijd en
plaats waar dat nodig is (*direct feedback*). Hierdoor wordt de tijdsduur
tussen (gezond) gedrag en (positieve) bekrachtiging hiervan veel korter. Dit
vermindert de stimulus-contingentie (d.w.z. het verheldert de relatie tussen
bepaald gedrag en de consequenties van dat gedrag). We verwachten daarom dat
patienten sneller beter worden met NiceDay dan met de gebruikelijke vorm van
gedragsactivatie (efficienter is). Dit zou ook moeten doorwerken in de kosten
van de zorg.
Uniek aan NiceDay is dat gebruik wordt gemaakt van de > 30 sensoren die
standaard onderdeel uitmaken van iedere Smartphone, om vast te stellen in welke
mate de gebruiker zijn of haar activatiedoelen heeft behaald. Hierdoor hoeft de
gebruiker veel minder gegevens in te voeren, wat NiceDay weinig belastend en
zeer gebruikersvriendelijk maakt. NiceDay is vergelijkbaar met 'het Holter ECG
voor de psychiatrie', dat problemen in het dagelijks ritme van de patient
probeert op te sporen. Daarnaast kan NiceDay worden vergeleken met een
pacemaker, die het levensritme corirgeert als dat uit de hand dreigt te lopen.
NiceDay is daarmee een diagnostisch en therapeutisch instrument in één. Op die
manier heeft de patient altijd zijn coach op zak.
Doel van het onderzoek
Te toetsen of de effectiviteit en doelmatigheid van gedragsactivatie bij
depressieve patiënten door middel van direct feedback mobiele technologie
(NiceDay) inderdaad groter is dan gedragsactivatie AS USUAL.
Onderzoeksopzet
Het betreft een gerandomiseerd, gecontroleerd design van 4 maanden (NiceDay
activation versus activation as usual) met een follow-up duur van 8 maanden
(totale duur onderzoek is daarmee 1 jaar). Gezien de aard van het onderzoek kan
het niet (dubbel)blind worden uitgevoerd. Het onderzoek zal worden uitgevoerd
binnen vestigingen van PsyQ en betreft geen multicenter trial.
Onderzoeksproduct en/of interventie
NiceDay gedragsactivatie versus treatment as usual Indien nodig ontvangen patienten farmacotherapie (uitgevoerd door een psychiater).
Inschatting van belasting en risico
Binnen de looptijd van het onderzoek (1 jaar) wordt in totaal 12-18 uur tijd
gevraagd van patienten waarbinnen onderzoekshandelingen worden verricht. Het
aantal bezoeken aan de polikliniek zal hetzelfde zijn als bij elke andere
behandeling (eens per 2 weken), tot een maximum van 12 bezoeken inclusief
follow-up. Het risico voor deelnemende patiënten wordt minimaal geschat. Het
gebruik van de Smartphone applicatie zal met alle waarschijnlijkheid geen
risico*s meebrengen voor de patiënt. Er zal geen biomateriaal worden afgenomen
van patiënten.. Er zal geen lichamelijk onderzoek plaatsvinden. De patiënten
zullen worden gevraagd bij elk bezoek een vragenlijst in te vullen. De kans op
fysiek, fysiologisch of psychologisch onwelbevinden wordt minimaal geschat.
Publiek
Lijnbaan 4 Lijnbaan 4
Den Haag 2512VA
NL
Wetenschappelijk
Lijnbaan 4 Lijnbaan 4
Den Haag 2512VA
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
18-65 jaar
Unipolaire matig-ernstige (vitale) depressie volgens de DSM-5 en de MINI-PLUS.
In het bezit van een eigen Smartphone
Behandelbeleid (indicatie) = Farmacotherapie met CGT.
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
Onvoldoende beheersing van Nederlandse taal
Onvoldoende beheersing van de Smartphone
Ernstige comorbiditeit op psychiatrisch gebied (persoonlijkheidsproblematiek As
II, verslaving/intoxicaties)
Ernstige comorbiditeit op lichamelijk gebied (As III)
Ernstige problematiek op sociaal-maatschappelijk gebied (As IV)
Gebruik van medicatie die interfereert met gebruik van NiceDay (bijvoorbeeld
zware sedativa)
Wisseling van medicatie gedurende de activatiebehandeling
Opzet
Deelname
metc-ldd@lumc.nl
metc-ldd@lumc.nl
metc-ldd@lumc.nl
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL52262.058.15 |