Het doel van het onderzoek is het testen van het OcuDrive testpakket in ouderen met glaucoom en ouderen zonder glaucoom. Dit pakket is ontworpen om een leukere, meer betrouwbare en snellere manier te zijn voor het screenen van rijgeschiktheid.
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Glaucoom en oculaire hypertensie
Synoniemen aandoening
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
De primaire uitkomstmaat is de prestatie in de rijsimulator. Wanneer er een
botsing is geweest in een van de ritte in de rijsimulator, wordt de prestatie
als gefaald gemarkeerd. Alleen zonder botsingen krijgt de prestatie de
beoordeling geslaagd.
Secundaire uitkomstmaten
De data uit het OcuDrive testpakket zijn de secundaire onderzoeksvariabelen.
Deze variabelen zullen worden gebruikt in de discriminanten analyse. De
gegevens van de vragenlijst zijn ook secundaire onderzoeksvariabelen en zullen
ook worden vergeleken tussen de groep die wel en niet rijgeschikt zijn gebleken
in de rijsimulator.
Overige variabelen zijn persoonlijke gegevens, zoals leeftijd, opleidingsniveau
en geslacht. Om te verzekeren dat beide groepen gelijk zijn, worden ook deze
variabelen vergeleken.
Achtergrond van het onderzoek
De gevolgen van glaucoom worden normaal gesproken gemeten met visuele veld
tests. Wanneer de defecten in het visuele veld nog mild tot gemiddeld zijn, kan
de patient meestal nog veilig autorijden en dit gebeurt dan ook vaak. Maar het
testen van het visuele veld kan soms moeilijk zijn bij ouderen en is tevens
niet genoeg om rijgeschiktheid mee te testen. Daarom is er een OcuDrive
testpakket samengesteld. Dit pakket onderzoekt het complete neurovisuele
systeem, inclusief executieve functies, verwerkingsnelheid en aandacht.
Doel van het onderzoek
Het doel van het onderzoek is het testen van het OcuDrive testpakket in ouderen
met glaucoom en ouderen zonder glaucoom. Dit pakket is ontworpen om een
leukere, meer betrouwbare en snellere manier te zijn voor het screenen van
rijgeschiktheid.
Onderzoeksopzet
Een cross-sectionele, observationele studie.
Inschatting van belasting en risico
De deelnemers krijgen een kleine financiele compenstatie van een VVV-bon t.w.v.
20 euro en een gratis oogtest. De risicos van deelnemen aan dit onderzoek zijn
minimaal en de belasting is laag, omdat alle tests worden gedaan op papier, de
computer en de Ocusweep. Het enige risico wat deelnemers lopen is een kans op
simulatorziekte, door het rijden in de rijsimulator. Er zal extra gelet worden
op de deelnemers ze in de rijsimulator zitten, en na elke rit wordt gevraagd
hoe ze zich voelen en klaar zijn om door te gaan met de volgende rit. Wanneer
er toch simulatorziekte optreedt, en de deelnemer wil stoppen, zal de simulator
onmiddelijk worden gestopt. De testdag duurt inclusief pauzes ongeveer 3.5 uur.
Voordat de deelnemers naar de testdag komen, zullen zij thuis een vragenlijst
invullen. Dit duurt ongeveer 15 minuten.
Publiek
Hanzeplein 1
Groningen 9713 GZ
NL
Wetenschappelijk
Hanzeplein 1
Groningen 9713 GZ
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
Ouder dan 65 jaar
In het bezit van een geldig rijbewijs of in het bezit geweest tot 6 maanden voor de testdag
Gezichtsscherpte beter dan 0.5
Spreekt Nederlands
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
Bewegingsstoornissen
Medicatiegebruik waarmee het wettelijk verboden is te rijden (IDCATS III)
Opzet
Deelname
In onderzoek gebruikte producten en hulpmiddelen
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL67866.042.18 |
Ander register | UMCG Research Database: 201800808 & NTR 7576 |