Het doel van de voorgestelde studie is om te bepalen of de neurale mechanismen van het leren van woorden veranderen met leeftijd. In lijn dit doel willen we onderzoeken of de activiteit van hersengebieden in dit woordleerproces betrekking heeft op…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Overige aandoening
Synoniemen aandoening
Aandoening
None, this research will be conducted with healthy participants to investigate word learning.
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
De primaire onderzoeksvariabelen zijn de hersenactiveringspatronen tijdens twee
fMRI taken waarbij deelnemers een nieuwe taal leren.
De belangrijkste uitkomstmaat van deze studie zijn de leeftijdsgerelateerde
verschillen in de neurale correlaten voor het leren van een taal, oftewel het
functionele MRI BOLD signaal. Wij zullen deze neurale activiteit onderzoeken in
relatie tot het woord leervermogen en het leervermogen van een kunsttaal.
Secundaire uitkomstmaten
Naast de primaire onderzoeksvariabelen, zullen we ook de ontwikkelingsstatus
van de hersenen correleren aan zowel de activeringspatronen tijdens de fMRI
taken als ook de de taal- en cognitieve vaardigheden, die gemeten zijn met
gedrags-assessments.
De ontwikkeling van de hersenen zal worden gemeten door middel van witte stof
integriteit metingen, zoals fractionele anisotropie, maar ook met metingen van
corticale structuren, zoals de corticale dikheid.
De gedrags-assessments bestaan uit variabelen zoals de woordenschatkennis in de
moeder- en tweede taal en andere meer algemene taalvaardigheden, zoals woord
fluency.
Achtergrond van het onderzoek
Nu de wereld steeds meer globaliseert, wordt het leren van een tweede taal
steeds belangrijker. Tot op heden is het nog onduidelijk waarom het leren van
een tweede taal ergens tijdens de tienertijd lastiger wordt. Woorden zijn een
aspect van een tweede taal die relatief makkelijk aangeleerd worden, zeker in
vergelijking met het leren van de fonologie of grammatica van een tweede taal.
Gedragsonderzoek laat zien dat de manier waarop woorden worden geleerd
verandert tijdens de ontwikkeling. Toch is er verrassend weinig bekend over de
veranderingen tijdens deze ontwikkeling in de neurale mechanismen die
essentieel zijn voor het leren van woorden. Waarschijnlijk spelen de
verschillende ontwikkelingstrajecten van de hersengebieden die betrokken zijn
bij het leren van woorden een rol. Meer inzicht in deze neurale ontwikkeling
kan verklaren welke mechanismen ervoor zorgen dat kinderen en volwassenen op
hun eigen manier succesvol woorden leren. Deze studie heeft tot doel deze vraag
te beantwoorden met behulp van een interdisciplinaire aanpak die een brug slaat
tussen de vakgebieden van psycholinguĂŻstiek, het menselijk geheugen en
cognitieve ontwikkelings-neurowetenschappen. Dit doel willen we bereiken door
de leeftijds-gerelateerde veranderingen in hersenactiviteit te onderzoeken in
relatie met het leren van woorden en het verwerken en verkrijgen van taalkennis
in kinderen, adolescenten en volwassenen. Twee functionele neuromaging taken
zullen worden toepast om de neurale correlaten te bestuderen die deze processen
ondersteunen. De gedragsdata van deze twee onderzoeken zullen worden
gecorreleerd met leeftijd en de ontwikkelingsstatus van de gehele groep.
Doel van het onderzoek
Het doel van de voorgestelde studie is om te bepalen of de neurale mechanismen
van het leren van woorden veranderen met leeftijd. In lijn dit doel willen we
onderzoeken of de activiteit van hersengebieden in dit woordleerproces
betrekking heeft op neurale activeringspatronen tijdens het leren van een
kunsttaal.
Onderzoeksopzet
De voorgestelde studie maakt gebruik van twee fMRI woordleren taken in een
populatie van 8- tot 30-jarige deelnemers zodat de relatie tussen
leeftijdsgerelateerde woord leervermogen en de hersenactivatiepatronen
onderzocht kan worden.
Inschatting van belasting en risico
Het doel van deze studie is om de neurale mechanismen te onderzoeken die ten
grondslag liggen aan het leren van woorden gedurende de ontwikkeling in normaal
ontwikkelende kinderen, adolescenten en volwassen. Vanwege de kindvriendelijke
opzet van de taken kan deelname aan dit onderzoek als niet-risocovol tot
minimaal belastend worden beschouwd.
Publiek
Kapittelweg 29
Nijmegen 6525 EN
NL
Wetenschappelijk
Kapittelweg 29
Nijmegen 6525 EN
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
-Gezonde, wilsbekwame kinderen, adolescenten en volwassenen van 8 tot 30 jaar
-Normaal of gecorrigeerde visus
-Normaal gehoor
-Bereidheid en begrip van aard en inhoud van de studie
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
-Geschiedenis van neurologische of psychiatrische behandeling
-Geschiedenis van hersenoperatie of epilepsie
-Een actuele psychologische diagnose volgens DSM criteria
-Acute of chronische neurologische aandoeningen
-zwangerschap
-MRI incompatabiliteit (metalen delen in bovenlichaam, implantaten, medische
hulpmiddelen of medicinale pleisters)
-Claustrofobie
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL72058.091.19 |