Dit onderzoek heeft twee doelen. Ten eerste, wordt er onderzocht hoe goed kinderen met een gehoorverlies emoties kunnen herkennen in vergelijking met hun NO leeftijdgenoten. Ten tweede, wordt er onderzocht in hoeverre emotieverwerkingspatronen…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Gehoorstoornissen
Synoniemen aandoening
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
In dit onderzoek zullen we herkenningsnauwkeurigheid, kijkpatronen, en
veranderingen in pupilgrootte tijdens de emotieherkenningstaken onderzoeken.
Secundaire uitkomstmaten
1) Niveau van sociaal-emotioneel functioneren door ouders gerapporteerd
2) Culturele achtergrond
Achtergrond van het onderzoek
Kinderen met een gehoorverlies laten vaak een lagere sociale competentie zien
dan hun normaal ontwikkelende (NO) leeftijdsgenoten vanwege een gelimiteerde
toegang tot de sociale wereld. Er wordt vermoed dat de limitatie in sociaal
leren geassocieerd kan worden met de tekortkomingen in het verwerken van
emoties. Echter is deze link nog niet helemaal begrepen.
Doel van het onderzoek
Dit onderzoek heeft twee doelen. Ten eerste, wordt er onderzocht hoe goed
kinderen met een gehoorverlies emoties kunnen herkennen in vergelijking met hun
NO leeftijdgenoten. Ten tweede, wordt er onderzocht in hoeverre
emotieverwerkingspatronen vergelijkbaar zijn tussen de klinische groepen en de
controle groep door gebruik te maken van eye-tracking technologie. Bovendien
onderzoeken we hoe de vaardigheden van kinderen om emoties te verwerken
geassocieerd zijn met hun sociale competentie.
Onderzoeksopzet
Het onderwerp zal longitudinaal (2 afnames) en multicultureel (in Nederland,
China en Taiwan) onderzocht worden. De testbatterij omvat drie eye-tracking
emotieherkenningstaken, twee non-verbale intelligentie taken, en drie door
ouders ingevulde vragenlijsten over sociale competentie.
Inschatting van belasting en risico
Het verwerken van emoties ligt ten grondslag aan de sociale ontwikkeling van
kinderen. Het doel van het huidige project is het begrijpen van het verband
tussen gelimiteerd sociaal leren en de sociaal-emotionele ontwikkeling in
kinderen met een gehoorverlies, gebaseerd op multi-dimensionale en
multiculturele data. Doordat het sociaal-emotionele functioneren bij kinderen
met een gehoorverlies vaak onder-geadresseerd is in de literatuur en in
revalidatieprogramma*s focust het huidige project op het verkrijgen van inzicht
in dit aspect en hoopt daarbij bij te dragen aan een verbeterd welzijn van
kinderen. Het risico dat verbonden is aan deelname is te verwaarlozen en de
lasten zijn tot een minimum beperkt. Er zullen twee nametingen plaatsvinden.
Alle taken betreffen gedragstesten die niet-invasief zijn en die weinig vragen
van auditieve en verbale capaciteiten. De deelnemers moeten stilzitten en
gedurende 1,5 uur naar een computerscherm kijken. Tussen de testen door worden
er pauzes ingelast, en extra pauzes wanneer de deelnemer deze nodig heeft. Elke
losse test duurt niet langer dan 15 minuten. Ouders van de deelnemers vullen
drie vragenlijsten in. Alle gegevens, behalve het toestemmingsformulier, worden
versleuteld, verwerkt en geanalyseerd.
Publiek
Wassenaarseweg 52
Leiden 2333 AK
NL
Wetenschappelijk
Wassenaarseweg 52
Leiden 2333 AK
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
(1) Groep met gehoorverlies
a) Tussen 3 en 8 jaar oud;
b) Met aangeboren of prelingual mild tot zeer ernstig gehoorverlies;
c) Met een hoortoestel of cochleair implantaat;
(2) De controlegroep
a) Tussen 3 en 8 jaar oud;
b) Bij normaal gehoor.
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
a) jonger dan 3,0 jaar of ouder dan 8,9 jaar;
b) met een IQ lager dan 80;
c) ontvangen ooglaseren om het gezichtsvermogen te corrigeren, het hebben van progressieve lenzen voor brillen of het dragen van contactlenzen;
d) met ontwikkelingsstoornissen of andere handicaps dan gehoorverlies;
e) Kan geen mondelinge taal gebruiken.
Opzet
Deelname
metc-ldd@lumc.nl
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL65642.058.18 |