Het doel van dit onderzoek is het identificeren welke unieke en gedeelde beperkingen (op gedrags-, neuropsychologisch en neurofysiologisch vlak door middel van EEG-metingen) op een divers scala aan sociale cognitie taken gerelateerd zijn aan…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Overige aandoening
- Cognitieve en aandachtsstoornissen en -afwijkingen
Synoniemen aandoening
Aandoening
disruptief gedrag en agressie
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
gedragsmatig: Empathie (score op de EMQUE-CA vragenlijst)
Cognitief: Werkgeheugen (SWM percentage correct)
QEEG: rustmetingen frontal alpha asymmetrie
ERPs: N170 tijdens een emotieherkenningstaak
Secundaire uitkomstmaten
Gedragsmatig: Vragenlijsten over temperament, emotieregulatie, sociale
beloning, attitudes tegenover agressie, prikkelgevoeligheid, sensorische
prikkelverwerking, autismekenmerken, sterkten/zwakten
Cognitief: percentage correct en reactietijden op verschillende
neuropsychologische taken (reactietijd, visueel matchen, volgehouden aandacht),
aantal blokken doorlopen op een planningstaak, percentage correct en
reactietijden op de EEG taken (emotieherkenning, emotionele interferentie,
sociale toenaderings/ontwijkingstaak, theory of mind)
QEEG: rustmetingen frontale theta activiteit en theta/beta ratio
ERPs: N170 en LPP gedurende de emotionele interferentietaak, sociale
toenaderings/ontwijkingstaak en theory of mind.
Achtergrond van het onderzoek
Antisociaal, normoverschrijdend en/of disruptief en agressief gedragen behoren
tot de meest voorkomende redenen voor een verwijzing naar de kinder- en
jeugdpsychiatrie en worden geassocieerd met slechtere uitkomsten op de lange
termijn (zoals een antisociale gedragsstoornis, criminaliteit, werk- en
gezondheidsproblemen). Echter, de ontwikkeling van effectieve diagnostiek,
preventie en behandeling wordt belemmerd door de heterogeniteit van deze
gedragsproblemen. Sociale cognitie is cruciaal voor het adequaat
interpersoonlijk functioneren en kan daarom waardevolle aanknopingspunten
bieden wat betreft processen die een rol spelen bij gedragsproblemen en
mogelijkheden voor interventie. Op dit moment is het nog onduidelijk welke
beperkingen in de sociale cognitie een rol spelen bij het ontstaan van de
verschillende gedragsproblemen. Daarom is het nodig dat er onderzoek gedaan
wordt naar verschillende aspecten binnen de sociale cognitie, zowel op
gedrags-, neuropsychologisch en neurofysiologisch vlak, bij jongeren met
diverse gedragsproblemen.
Doel van het onderzoek
Het doel van dit onderzoek is het identificeren welke unieke en gedeelde
beperkingen (op gedrags-, neuropsychologisch en neurofysiologisch vlak door
middel van EEG-metingen) op een divers scala aan sociale cognitie taken
gerelateerd zijn aan verschillende subdimensies van probleemgedrag binnen
jongeren met gedragsproblemen in vergelijking met gezonde controles, om zo
probleemgedrag beter te kunnen subtyperen en mogelijk nieuwe
aanknooppingspunten voor behandeling te kunnen vinden .
Onderzoeksopzet
Deze studie maakt gebruik van een observationele case-control onderzoeksopzet.
Hierdoor kunnen we associaties tussen neurofysiologische en gedragsmatige
responsen enerzijds en specifieke probleemgedragingen anderzijds onderzoeken,
evenals afwijking van het neurotypisch functioneren.
Inschatting van belasting en risico
De belasting van dit onderzoek omvat één bezoek van ongeveer 5 uur, met een
totale tijdsinvestering van 6 uur voor de deelnemende adolescenten en 2 uur
voor een van de ouders. Tijdens het bezoek zullen klinische interviews worden
afgenomen met de deelnemer en zijn/haar ouder (s) afzonderlijk (allebei 1 uur).
De deelnemer voltooit een neuropsychologische testbatterij en IQ-screening die
ongeveer 60 minuten duurt. Daarnaast zal een EEG-meting worden gedaan (ongeveer
25 minuten voorbereiding en 83 minuten meting en ongeveer 10 a 15 min aan pauze
tussen de taken door)), waar we de hersenactiviteit in rust en tijdens een
aantal neuropsychologische taken zullen meten. De ouder (s) kunnen alle
vragenlijsten (ongeveer 45 minuten) thuis en / of tijdens het onderzoeksbezoek
invullen. Van de deelnemer wordt gevraagd om de vragenlijsten (ongeveer 45
minuten) thuis in te vullen, voorafgaand aan het bezoek. De risico's van
deelname aan dit onderzoek zijn verwaarloosbaar en het mogelijke lichamelijke
en psychische ongemak mild. Aangezien gedragsproblemen vaak beginnen of het
sterkst zijn in de adolescentie, een periode waarin sociale interacties met
andere jongeren steeds belangrijker worden, is het nodig om dit onderzoek uit
voeren bij minderjarigen met gedragsproblemen, om zo aanknopingspunten voor
behandelingen te identificeren en strategieën te ontwikkelen om negatieve
resultaten op de lange termijn te voorkomen.
Publiek
Lübeckweg 2
Groningen 9723 HE
NL
Wetenschappelijk
Lübeckweg 2
Groningen 9723 HE
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
Tussen de 12-17 jaar tijdens inclusie
Vermogen om nederlands te spreken en begrijpen
Betrouwbaar en zich houdend aan het studieprotocol
Rechtshandig
Degenen met gedragsproblemen moeten ook voldoen aan de aanvullende criteria:
• Klinisch significante gedragsproblemen, zoals gedefinieerd door T > 63 op de
externaliserende subscchaal van de Child Behavior Checklist (CBCL) or the Youth
Self-Report (YSR). De externaliserende subschaald bestaat uit de aggressie en
delinquentie subschalen (niet ADHD). Om ervoor te zorgen dat we ook een
jongeren met ernstigere gedragsproblemen includeren, streven we naar tenminste
50% deelnemers die T < 70 scoren op de delinquentie subschaal van de CBCL of
YSR.
• Gedurende tenminste de laatste 2 weken stabiele medicatie/behandeling.
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
• Verstandelijke beperking (IQ < 70) gebaseerd op al aanwezige IQ schattingen
of klinische
inschatting van de onderzoeker (gebaseerd op relevante psychosociale
informatie en
onderwijsniveau)
• Geschiedenis van of huidig hersenletsel
• Geschiedenis van of huidige neurologische stoornissen
• Epilepsie
• Psychotische of bipolaire stoornis, acuut toestandsbeeld (bijvoorbeeld
depressief, psychotisch)
Potentiële gezonde proefpersonen worden uitgesloten van deelname bij:
• Een psyschische stoornis (diagnose gerapporteerd door de delnemer zelf of
door de ouders)
• T-scores diie in de borderline of klinische range vallen op een van de
volgende subschalen van de CBCL: de externaliserende subschaal (T >= 60),
normoverschrijdend gedrag (T >= 65) en agressief gedrag (T >= 65)
• Regelmatig gebruik van psychotrope medicatie gedurende de afgelopen 4 weken
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL74687.042.20 |