Het primaire doel van dit onderzoek is het bepalen van het effect van hypoxie op reactietijd tijdens een visuele stimuli gepresenteerd op een zichtveld van 30 en 60 graden horizontaal en verticaal. De secondaire doelen van dit onderzoek is het…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Overige aandoening
Synoniemen aandoening
Aandoening
Oxygen shortage in body tissue
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
De primaire uitkomstmaat is reactietijd. Reactietijd (sec) zal gemeten worden
vanaf het moment dat een stimuli op het scherm verschijnt totdat de piloot
drukt op een rechte of linker drukknop.
Secundaire uitkomstmaten
De secondaire uitkomstmaten zijn:
1. De volgende parameters zullen gemeten worden gedurende de visuele taken: 1.
correcte antwoorden - correct identificatie van de stimuli, 2. foute antwoorden
- verkeerde identificatie van de stimuli of het missen van een stimuli, 3.
valse alarm - meer antwoorden dan het aantal vragen en 4. anticipatie -
reacties die minder dan 200 ms duren na het verschijnen van een stimuli.
2. Verblijfstijd - de totale duur van alle fixaties in het interessegebied.
Fixatie is gedefinieerd als de tijd tussen twee saccades. Alleen fixaties
langer dan 90 ms zullen meegenomen worden in de analyse.
3. Zelf ervaren alertheid - alertheid zal worden vastgesteld aan het begin en
eind van iedere test met behulp van de 7-puntschaal van Stanford Sleepiness
Scale (SSS).
Achtergrond van het onderzoek
Recent onderzoek heeft aangetoond dat blootstelling aan hypoxie voor
helikopterpersoneel de awareness of environment beperkt.
Tijdens hun vlucht vertrouwen helikopter piloten op zijn helmet mounted display
(HMD) om hem te helpen zijn awareness of environment optimaal te houden.
HMD projecteert vlucht, sensor en wapen informatie (symbologie) in het
zichtveld van de piloot om te voorkomen dat de piloot herhaaldelijk naar de
cockpit instrumenten moet kijken.
Factoren die invloed hebben op het zien en begrijpen van getoonde symbolen
hebben mogelijk een negatief effect op de awareness of environment van de
piloot. Een van die factoren is hypoxie. Het is bewezen dat blootstelling aan
hypoxie het visueel contrast vermindert en vernauwing van het zichtveld
veroorzaakt. Beide effecten kunnen leiden tot een verlengde reactietijd op
visuele stimuli. Daarnaast leidt blootstelling aan hypoxie tot een verminderde
alertheid met een negatief gevolg op vigilantie en attentie welke essentieel
zijn voor visueel scannen.
Doel van het onderzoek
Het primaire doel van dit onderzoek is het bepalen van het effect van hypoxie
op reactietijd tijdens een visuele stimuli gepresenteerd op een zichtveld van
30 en 60 graden horizontaal en verticaal.
De secondaire doelen van dit onderzoek is het bepalen van het effect van
hypoxie op visuele scangedrag en alertheid.
Onderzoeksopzet
Counterbalanced, enkel blind, binnen-proefpersoon herhaalde metingen design.
Onderzoeksproduct en/of interventie
Participanten in dit onderzoek worden blootgesteld aan twee gesimuleerde hoogtes van 300 (92 meters) en 15.000 (4752 meters) voet in een hypobare kamer. Op beide hoogtes reactietijd en visuele scangedrag worden gemeten op een visuele stimuli gepresenteerd op 30 en 60 graden van het zichtveld.
Inschatting van belasting en risico
Wij schatten de risico's voor de piloten in dit onderzoek als zeer klein. Het
is onze verwachting dat gedurende de blootstelling aan 15,000 voet de piloten
hypoxie gerelateerde symptomen zullen ervaren. Maar zoals geobserveerd tijdens
hypoxie training uitgevoerd op deze hoogte zullen de symptomen verdwijnen op
het moment dat de participanten de normale omgevingslucht inademen. Piloten van
de luchtmacht nemen elke vijf jaar deel aan een hypobare hypoxie training. Ze
zijn bekend met de symptomen van hypoxie. De piloten zullen niet blootgesteld
worden aan extreme hoogtes of andere risico's in vergelijking met de normale
hypoxie training die ze volgen gedurende hun vliegcarrière.
Elke piloot besteedt in totaal vier en een half uur aan deze studie, dit is
inclusief de familiarisatie sessie en het uitvoeren van de testprocedure. Het
onderzoek wordt uitgevoerd op één dag. Gedurende de testsessie moeten de
piloten vier keer een korte vragenlijst invullen met daarin een vraag over hun
staat van alertheid.
Publiek
Kampweg 53
Soesterberg 3769DE
NL
Wetenschappelijk
Kampweg 53
Soesterberg 3769DE
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
Piloten van de Nederlandse Luchtmacht
Mannelijk
Leeftijd tussen 22-55 jaar
De piloten moeten medische goedgekeurd zijn en "fit to fly".
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
Piloten die in de laatste drie maanden voorafgaande aan het onderzoek
blootgesteld waren aan hoogtes hoger dan 8000 voet voor langer dan één week.
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL75997.018.20 |