Het primaire doel van het onderzoek is te bepalen of tactiele ademhalingsbegeleiding effectief is in het verhogen van SpO2 tijdens het uitvoeren van een cognitieve taak gedurende het bloostellen aan hypoxie. De secundaire uitkomstmaten zijn:1. Het…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Overige aandoening
Synoniemen aandoening
Aandoening
Oxygen shortage in body tissue
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
De primaire uitkomstmaat van het onderzoek is het verschil in zuurstofsaturatie
(SpO2) tussen 1. natuurlijk ademen en 2. begeleid langzaam en diep ademhaling,
gemeten op 15,000 voet tijdens het uitvoeren van een cognitieve taak.
Secundaire uitkomstmaten
De secondair uitkomstmaten zijn:
1. De SpO2 gemeten in rust tijdens beide ademhelingscondities.
2. De fysiologische parameters eind-tidal CO2 (ETCO2) en O2 (ETO2), adem minuut
volume (VE), hartslag (HR), ademhalingsfrequentie (RF) en teugvolume (VT). Deze
parameters zullen gedurende beide ademhalingscondities gemonitord en vergeleken
worden.
3. Het kunnen volgen van de tactiele ademhelingbegeleiding door de piloten zal
worden vastgesteld door het vergelijken van ademhalingsfrequentie waarden in
rust en tijdens het uitvoeren van de cognitieve taak.
4. Zelf ervaren alertheid - alertheid zal worden vastgesteld aan het begin en
aan het einde van ieder ademhalingspatroon met behulp van een 7-puntenschaal
van de Stanford Sleepiness Scale (SSS).
5. Aan het einde van elke ademhalingssessie zullen de piloten een korte
vragenlijst invullen. In de vragenlijst aan het einde van de sessie worden de
piloten gevraagd om hun hypoxiesymptomen uit een lijst te markeren. De
vragenlijst na de begeleidende langzame en diepe ademhaling zal naast
hypoxiesymptomen ook vragen bevatten over hoe bruikbaar de tactiele
ademhelingbegeleiding is. De deelnemers worden gevraagd naar de sterkte van het
signaal, hoe intuïtief het signaalpatroon was. De vragen zullen worden
beantwoord door het plaatsen van een verticale lijn op een 10cm VAS-schaal.
Achtergrond van het onderzoek
Het brein is van zuurstof afhankelijk om normaal te kunnen functioneren.
Aangetoond is dat zuurstoftekort als gevolg van blootstelling aan hypoxie een
effect heeft op de prestaties van piloten. Een langzame en diepe ademhaling zou
een effectieve methode kunnen zijn om de SpO2 te verhogen en de effecten van
hypoxie te verminderen. De bemanning is zich niet altijd bewust hypoxisch te
zijn en zal waarschijnlijk deze techniek niet op tijd uit zichzelf toepassen.
Daarvoor zou een externe stimulus gegeven kunnen worden aan de bemanning om
diepe en langzame ademhaling te begeleiden. Dat zou bijvoorbeeld een stimulus
van het tastzintuig kunnen zijn.
Doel van het onderzoek
Het primaire doel van het onderzoek is te bepalen of tactiele
ademhalingsbegeleiding effectief is in het verhogen van SpO2 tijdens het
uitvoeren van een cognitieve taak gedurende het bloostellen aan hypoxie.
De secundaire uitkomstmaten zijn:
1. Het bepalen of er een verschil is in SpO2 tussen beide ademhalingscondities
in rust en binnen de ademhalingscondities tussen rust en tijdens het uitvoeren
van de cognitieve taak.
2. Vergelijking van de volgende fysiologische variabelen tussen de twee
ademhalingspatronen: eind-tidal CO2 (ETCO2) en O2 (ETO2), adem minuut volume
(VE), hartslag (HR), ademhalingsfrequentie (RF) en teugvolume (VT).
3. Het bepalen of de tactiele ademhalingsbegeleiding gevolgd kan worden op het
moment dat de piloten bezig zijn met een cognitieve taak.
4. Vergelijking van de alertheid van de piloten in beide ademhalingspatronen.
5. Het evalueren van de bruikbaarheid van de tactiele ademhalingsbegeleiding.
Onderzoeksopzet
Binnen-proefpersoon herhaalde metingen design.
De onafhankelijke variabele is tactiele ademhelingsbegeleding en afhankelijke
variabele is SpO2 niveau.
De twee ademhalingspatronen zijn: 1. natuurlijk ademen versus 2. begeleidend
langzaam en diep ademen.
Onderzoeksproduct en/of interventie
De piloten zullen blootgesteld worden aan een gesimuleerde hoogte van 15,000 voet (4572m) in een hypobare kamer. Gedurende de bloostelling zullen de piloten ademen in twee verschillende patronen: 1. natuurlijk ademen en 2. begeleid langzaam en diep ademen tijdens het uitvoeren van cognitieve taak.
Inschatting van belasting en risico
Wij schatten de risico's voor de piloten in dit onderzoek als zeer klein. Het
is onze verwachting dat gedurende de bloostelling aan 15,000 voet, de piloten
hypoxie gerelateerde symptomen zullen ervaren. Maar zoals geobserveerd tijdens
eerder uitgevoerde hypoxie trainingen op deze hoogte, zullen de symptomen
verdwijnen op het moment dat de piloten de normale omgevingslucht inademen.
Piloten van de luchtmacht nemen elke vijf jaar deel aan een hypobare hypoxie
training. Ze zijn bekend met de symptomen van hypoxie. de piloten zullen niet
blootgesteld worden aan extreme hoogtes of andere risico's in vergelijking met
de normale hypoxie training die ze volgen gedurende hun vliegcarrière.
Elke piloot besteedt in totaal twee uur aan dit onderzoek, inclusief de
familiarisatie sessie en het uitvoeren van de testprocedure. Het onderzoek
wordt uitgevoerd op één dag. Gedurende de testsessie moeten de piloten vier
keer een korte vragenlijst invullen met daarin een vraag over hun staat van
alertheid, hypoxie symptomen en de bruikbaarheid van tactiele
ademhelingbegeleiding.
Publiek
Kampweg 53
Soesterberg 3769DE
NL
Wetenschappelijk
Kampweg 53
Soesterberg 3769DE
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
Piloten van de Nederlandse Luchtmacht
Mannen
Leeftijd 22-55
De piloten moeten medische goedgekeurd zijn en "fit to fly"
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
Piloten die in de laatste drie maanden voorafgaande het onderzoek blootgesteld
waren aan hoogtes hoger dan 8000 voet (2438m) voor een periode langer dan zeven
dagen achtereenvolgens.
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL81837.018.22 |