Het doel van deze studie is om de haalbaarheid te onderzoeken van een VR-interventie thuis om de functionaliteit van de bovenste ledematen te verbeteren bij patiënten met CP.Primaire onderzoeksvraag:1. Is gamen op basis van VR een haalbare methode…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Bewegingsstoornissen (incl. parkinsonisme)
Synoniemen aandoening
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
1. Logbook.
2. System usability scale.
Secundaire uitkomstmaten
1. Melbourne assessment 2
2. Upper limb reaching test.
3. Range of motion.
Other:
* Inter-rater reliability (ULRT).
* Test-retest reliability (ULRT).
* Construct validity (ULRT).
Achtergrond van het onderzoek
Cerebrale parese (CP) staat bekend als een neurologische aandoening waarbij
sprake is van meerdere permanente bewegingsbeperkingen en houdingsbeperkingen.
Ongeveer 1 op de 500 pasgeborenen wordt geboren met CP, wat resulteert in een
wereldbevolking van 17 miljoen mensen (1). Bijna 50% van de CP-gevallen
vertoont toevallig een unilaterale of bilaterale verminderde hand- en
armfunctie, die beide een grote invloed hebben op de kwaliteit van leven (2).
Kinderen met CP hebben vaak een verminderd bewustzijn van de resterende
capaciteit van de bovenste ledematen (3). Bovendien ontwikkelen ze een
aangeleerd niet-gebruik, wat neerkomt op onderdrukte beweging van de aangedane
ledemaat (4-5). Het verslaan van aangeleerd niet-gebruik is een belangrijk doel
bij revalidatie-interventies voor de bovenste ledematen, hoe moeilijk te
bereiken ook. Elke keer dat individuen dagelijkse activiteiten (ADL's)
uitvoeren met hun aangedane bovenste extremiteit, ervaren ze negatieve feedback
en mogelijk zelfs falen bij het uitvoeren van bepaalde acties. Dit kan
uiteindelijk leiden tot een geleidelijke onderdrukking (5). Daarom is het een
grote uitdaging om het gebruik van aangetaste bovenste ledematen in het
dagelijks leven aan te moedigen.
Een van de meest veelbelovende manieren om aangeleerd niet-gebruik te
verminderen, is constraint-induced movement therapy (CIMT). Tijdens CIMT wordt
de niet-aangedane (of minder aangedane) bovenste extremiteit beperkt, wat
resulteert in een geforceerd gebruik van de aangedane extremiteit. Vervolgens
moeten individuen ADL's uitvoeren met hun aangedane ledemaat, waardoor hun
vaardigheden worden verbeterd.
Een relatief nieuwe technologie die steeds vaker wordt toegepast in de
revalidatiepraktijk is Virtual Reality (VR). In zekere zin vertoont
VR-gebaseerd gamen enkele overeenkomsten met CIMT. VR-games worden een- of
tweemaandelijks bestuurd. Als er met de aangedane bovenste ledemaat spellen
worden gespeeld die een keer per jaar worden bestuurd, zijn de bewegingen van
de niet-aangedane hand volledig ondoelmatig. Dit bootst het principe van
gedwongen gebruik na. Tot op zekere hoogte leiden ook bimanueel gestuurde
spellen tot gedwongen gebruik van de aangedane bovenste extremiteit.
Bovendien zou VR kunnen helpen bij de betrokkenheid bij revalidatieprogramma's,
aangezien virtuele omgevingen en gaming het plezier en de motivatie verhogen
(7, 8) en dus therapietrouw (9). Dienovereenkomstig kan VR-gebaseerd gamen het
potentieel hebben om de functionaliteit van de bovenste ledematen te verbeteren
bij kinderen met CP. Daarom wil deze studie de haalbaarheid onderzoeken van een
thuisgebaseerde VR-interventie om de functionaliteit van de bovenste ledematen
te verbeteren bij kinderen met CP.
Doel van het onderzoek
Het doel van deze studie is om de haalbaarheid te onderzoeken van een
VR-interventie thuis om de functionaliteit van de bovenste ledematen te
verbeteren bij patiënten met CP.
Primaire onderzoeksvraag:
1. Is gamen op basis van VR een haalbare methode om een revalidatie-interventie
te bieden voor kinderen met CP?
* Bereiken de deelnemers voldoende revalidatieoefeningen, wat wijst op een
goede therapietrouw?
* Is de Oculus Quest VR-headset bruikbaar voor revalidatie?
Secundaire onderzoeksvraag:
2. Leidt revalidatie op basis van VR met in de handel verkrijgbare games tot
een verbeterde functionaliteit van de bovenste extremiteiten bij kinderen met
CP?
Andere doelstellingen:
3. Bepaal de interbeoordelaarsbetrouwbaarheid, test-hertestbetrouwbaarheid en
constructvaliditeit van de Upper Limb Reaching Test (ULRT) bij kinderen met CP.
Onderzoeksopzet
Soort onderzoek: Haalbaarheidsonderzoek.
Studieduur: ongeveer 9 maanden.
Omgeving: Sint Maartenskliniek & thuissetting van deelnemers.
Inschatting van belasting en risico
De risico's in dit onderzoek zijn verwaarloosbaar. Bovendien kunnen deelnemers
hun beroeps- en / of functionele vaardigheid van hun hand en arm verbeteren.
Publiek
Hengstdal 3
UBBERGEN 6574 NA
NL
Wetenschappelijk
Hengstdal 3
UBBERGEN 6574 NA
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
Healthy subjects:
* Inclusion criteria:
* Age 10-20 years old.
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
Healthy subjects:
* Inclusion criteria:
* Age 10-20 years old.
Opzet
Deelname
In onderzoek gebruikte producten en hulpmiddelen
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL76462.091.21 |