Dit project heeft als hoofddoel te onderzoeken wat het effect is van een voorschoolse interventie op de samenwerking tussen pedagogisch professionals en ouders omtrent het eet-, beweeg-, en slaapgedrag van peuters.
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Overige aandoening
- Levensstijlaangelegenheden
Synoniemen aandoening
Aandoening
preventie overgewicht en obesitas
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
- de samenwerking tussen pedagogisch professionals en ouders aangaande het
eet-, beweeg-, en slaapgedrag van peuters
Secundaire uitkomstmaten
- kennis, attitude en vaardigheden van pedagogisch professionals op het gebied
van het eet-, beweeg-, en slaapgedrag van peuters
- kennis, attitude en vaardigheden van ouders op het gebied van het eet-,
beweeg-, en slaapgedrag van peuters
- eet-, beweeg-, en slaapgedrag van peuters
- voedingsinname van peuters
- fysieke activiteit van peuters
- lengte van peuters
- gewicht van peuters
- middelomtrek van peuters
- BMI (z-score) van peuters
- ervaringen van pedagogisch professionals en ouders met de toolkit
Achtergrond van het onderzoek
De noodzaak voor vroege interventies om (ernstig) overgewicht in
aandachtswijken te voorkomen is algemeen erkend. Kinderopvangcentra hebben
traditioneel een aanzienlijk bereik. Het vele contact met ouders biedt kansen
om interventies ter preventie van overgewicht en obesitas gericht in te zetten.
In het bijzonder is de kinderopvang met voor- en vroegschoolse educatie
(voorschool) een omgeving waar ouders met een lage sociaaleconomische status
en/of migratieachtergrond bereikt kunnen worden. Pedagogisch professionals op
voorscholen hebben potentieel een belangrijke rol in het stimuleren van gezond
gedrag bij kinderen en het betrekken van ouders bij leefstijl gerelateerde
onderwerpen. Een samenwerking met ouders op het gebied van het eet-, beweeg-,
en slaapgedrag van peuters is gewenst. Dit blijkt in de praktijk echter niet
eenvoudig.
Doel van het onderzoek
Dit project heeft als hoofddoel te onderzoeken wat het effect is van een
voorschoolse interventie op de samenwerking tussen pedagogisch professionals en
ouders omtrent het eet-, beweeg-, en slaapgedrag van peuters.
Onderzoeksopzet
Cluster gerandomiseerde en gecontroleerde interventie studie.
Onderzoeksproduct en/of interventie
De interventie omvat een training en Toolkit voor pedagogisch professionals op voorscholen. De Toolkit bestaat uit 10 ouder-kind activiteiten over gezond eet-, beweeg-, en slaapgedrag voor peuters met bijbehorende informatiematerialen voor ouders. Op interventie-voorscholen worden, door een lokaal team van pedagogisch professionals, 6 ouder-kind activiteiten gekozen en uitgevoerd tijdens bestaande oudercontactmomenten. De interventie beoogt de samenwerking met ouders op het gebied van eet-, beweeg-, en slaapgedrag van peuters te bevorderen. Met behulp van de ouder-kind activiteiten, die ook in de thuissituatie kunnen worden uitgevoerd, wordt ingezet op een transfer naar de thuissituatie. Pedagogisch professionals op controle-voorscholen krijgen de training en Toolkit niet aangeboden.
Inschatting van belasting en risico
Het risico van de interventie is minimaal. Pedagogisch professionals zijn
geschoold in het ondersteunen van de ontwikkeling van peuters. De professionals
bieden standaard ouder-kind activiteiten aan. In dit onderzoek betreft het
specifiek activiteiten over eten, bewegen en slapen. Als voor- en nameting
wordt aan deelnemende pedagogisch professionals gevraagd om een vragenlijst in
te vullen en deel te nemen aan een kort interview. Aan deelnemende ouders wordt
bij de voor- en nameting gevraagd om een vragenlijst in te vullen. Aan ouders
in de interventiegroep wordt bij de nameting gevraagd om deel te nemen aan een
kort interview (15 minuten) over de interventie. Als voor- en nameting wordt
bij deelnemende kinderen de lengte, het gewicht en de middelomtrek gemeten.
Daarnaast is het een optie voor ouders om bij de voor- en nameting mee te
werken aan een 24-uurs recall over de voedingsinname van hun kind en/of een
fysieke activiteit meting bij hun kind (accelerometer voor 7 opeenvolgende
dagen). Voordelen van het onderzoek zijn onder meer de gratis training en
Toolkit voor pedagogisch professionals en gezonde leefstijl activiteiten voor
ouders/kinderen.
Publiek
De Boelelaan 1117
Amsterdam 1081 HV
NL
Wetenschappelijk
De Boelelaan 1117
Amsterdam 1081 HV
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
- Voorscholen moeten voor- en vroegschoolse educatie aanbieden.
- Ouders moeten een kind hebben die naar een deelnemende voorschool gaat en het
kind moet tussen de 2 en 3,5 jaar oud zijn.
- Pedagogisch professionals en ouders moeten schriftelijke toestemming geven
voor deelname.
- Ouders moeten schriftelijke toestemming geven voor de deelname van hun kind.
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
- Stagiaires worden uitgesloten van deelname.
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL73907.029.20 |
Ander register | NL8883 |
OMON | NL-OMON22278 |