Het doel van deze studie is enerzijds om inzicht te krijgen in: 1) de effecten van een PE-programma voor ouderen met ASS in termen van kennis en herkenning van ASS en kenmerken, een betere acceptatie van de diagnose, verbeterde coping met ASS,…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Ontwikkelingsstoornissen NEG
Synoniemen aandoening
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
Klinische uitkomsten, namelijk kwaliteit van leven, acceptatie van de diagnose,
kennis van ASS, herkenning van ASS-trekken, omgaan met ASS, autistische
trekken, veerkracht en comorbide psychische klachten.
* Kwaliteit van leven wordt beoordeeld met de MHQoL-7 (Mental Health Quality of
Life Questionnaire).
* Acceptatie van de diagnose, kennis en omgang met ASS worden beoordeeld door
zowel patiënten als informanten uit hun omgeving met behulp van de Vragenlijst
Kennis, Herkenning en Acceptatie bij Autismediagnose (VKHAA en VKHAA-N).
* Acceptatie van ASS (-diagnose) wordt verder beoordeeld met de
Acceptatievragenlijst.
* Autistische kenmerken worden (hetero-)anamnestisch beoordeeld met de Social
Responsiveness Scale-Adults (SRS-A).
* Comorbide psychische distress wordt beoordeeld met de Brief Symptom Inventory
(BSI).
Al deze beoordelingen worden uitgevoerd (1) op baseline (na diagnose en
geïnformeerde toestemming); (2) voordat de patiënt begint met PE (gemiddeld
drie maanden na baseline; deelnemers in de controle conditie ontvangen deze
meting drie maanden na baseline; (3) na de PE (gemiddeld twee maanden na de
start van het PE-programma; deelnemers in de controle conditie ontvangen deze
meting 5 maanden na baseline); (4) op 9-maanden follow-up (negen maanden na de
tweede meting).
Ervaringen met de cursus worden verkend met twee items van de VKHAA en de
VKHAA-N (items 26 en 27) en aan de hand van 10 tot 15 semigestructureerde
interviews met cursisten na afloop van hun deelname.
Secundaire uitkomstmaten
Het aantal en aandeel ASS-diagnoses in de deelnemende centra (verzameld uit de
informatie- en registratiesystemen van de centra voor geestelijke
gezondheidszorg) van één jaar voor, tijdens en na het project. Kwaliteit van
psychodiagnostiek ASS wordt verkend aan de hand van de psychodiagnostische
onderzoeksverslagen welke worden opgesteld naar aanleiding van het diagnostisch
onderzoek naar autisme.
Achtergrond van het onderzoek
De detectie van autismespectrumstoornissen (ASS) bij oudere volwassenen in de
Nederlandse (gespecialiseerde) geestelijke gezondheidszorg verbetert, maar
onderdiagnostiek blijft bestaan. Professionals in de geestelijke
gezondheidszorg (ggz) stellen de diagnose niet omdat autisme niet wordt
herkend, omdat het onbekend is hoe de diagnostiek moet worden uitgevoerd, of
vanuit onzekerheid over de vervolgstappen na een eventuele diagnose.
Tegelijkertijd ervaren oudere volwassenen met ASS een lage kwaliteit van leven
(QoL) en een hoge mate van psychopathologie over de gehele levensloop en tot op
hoge leeftijd. Daarnaast pleiten Nederlandse en internationale
behandelrichtlijnen voor psycho-educatie (PE) als eerste interventie nadat de
diagnose ASS is gesteld. Omdat PE voor oudere patiënten met ASS in Nederland
echter nauwelijks beschikbaar is, is de toegang tot PE voor deze oudere
volwassenen ernstig beperkt. Daarom is het belangrijk om de detectie en
diagnose van ASS te verbeteren en de beschikbaarheid van PE voor oudere
volwassenen te vergroten.
De hypotheses van dit onderzoek zijn 1) dat het aanbieden van een aangepast en
verbeterd PE-programma voor oudere volwassenen zal resulteren in meer kennis en
herkenning van ASS, een betere acceptatie van de diagnose, verbeterde coping
met ASS, verbeterde veerkracht en comorbide algemene psychische klachten, en
uiteindelijk in een hogere kwaliteit van leven, vergeleken met de situatie
waarin patiënten met ASS geen PE ontvangen, en 2) dat detectie en diagnose van
ASS bij oudere volwassenen significant zal toenemen na training van
professionals
Doel van het onderzoek
Het doel van deze studie is enerzijds om inzicht te krijgen in: 1) de effecten
van een PE-programma voor ouderen met ASS in termen van kennis en herkenning
van ASS en kenmerken, een betere acceptatie van de diagnose, verbeterde coping
met ASS, verbeterde veerkracht en comorbide algemene psychische distress - en
uiteindelijk een hogere kwaliteit van leven; 2) de ervaringen van ouderen met
ASS na het PE-programma; en 3) de effecten van het aanbieden van training en
educatie aan GGZ-zorgverleners in detectie en diagnostiek van ASS bij ouderen,
met de verwachting dat dit bijdraagt aan een toename van het aantal en aandeel
ASS-diagnoses bij ouderen in Nederland. Daarnaast wordt de kwaliteit van de
diagnostiek verkend aan de hand van de psychodiagnostische onderzoeksverslagen
welke worden opgesteld naar aanleiding van het diagnostisch onderzoek naar
autisme.
Onderzoeksopzet
De effecten van training en educatie in detectie en diagnose van ASS bij oudere
volwassenen, en de effecten van het PE-programma zullen worden geëvalueerd in
een Stepped Wedge Trial Design (SWTD), waarbij de interventie achtereenvolgens
wordt uitgerold in tien (gespecialiseerde) GGZ-organisaties. Verder zal een
pre-post design worden gebruikt om de situatie voor de uitrolperiode te
vergelijken met de situatie na de uitrolperiode wat betreft diagnose en
individuele uitkomsten zoals kennis over ASS. Kwalitatieve metingen zullen
worden gebruikt om de ervaringen van oudere volwassenen met ASS die deelnamen
aan het PE-programma in kaart te brengen.
Onderzoeksproduct en/of interventie
De psycho-educatie interventie bestaat uit onderwijs in detectie en diagnose van ASS bij oudere volwassenen voor professionals in de geestelijke gezondheidszorg en uit een aangepast PE-programma voor oudere volwassenen met een recente diagnose van ASS. Het psycho-educatie programma bestaat uit acht wekelijkse groepsbijeenkomsten van twee uur. De inhoud van de aanpassingen aan de PE-cursus is gebaseerd op de bevindingen van onze eerdere exploratieve studie naar psycho-educatie voor ouderen met een late diagnose autisme (Lenders et al., in press), jarenlange ervaring met de huidige cursus bij vijf instellingen die deze cursus aanbieden aan ouderen met een recente diagnose autisme, bijeenkomsten met ervaringsvrijwilligers en bijeenkomsten met de huidige trainers bij de betrokken organisaties.
Inschatting van belasting en risico
Voor patiënten zullen de voordelen aanzienlijk zijn, omdat zij een PE-programma
zullen ontvangen dat wordt aanbevolen in de Nederlandse multidisciplinaire
richtlijn voor ASS bij volwassenen en dat, hoewel het de aanbevolen eerste
interventie is in de behandelrichtlijnen, op dit moment niet aan hen wordt
verstrekt.
De voordelen houden rekening met patiënten die geïnformeerde toestemming geven
voor deelname aan het onderzoek en patiënten die geen toestemming geven,
aangezien dezelfde behandeling voor beide beschikbaar zal zijn. We beschouwen
de belasting van deelname aan het onderzoek, dat bestaat uit het invullen van
vragenlijsten en het uitnodigen van een gemachtigde van hun keuze om twee van
dezelfde vragenlijsten in te vullen, als beperkt. Ten eerste omdat dit gebeurt
in de context van een behandeling die past bij de aanbevolen eerste interventie
volgens de behandelrichtlijnen en dus geen extra mentale belasting oplevert.
Bovendien is de tijd die nodig is om deze vragenlijsten in te vullen beperkt:
ongeveer 40 tot 60 minuten per meetmoment, en zijn er geen aanwijzingen dat er
risico's zijn met betrekking tot de onderwerpen van deze vragenlijsten; met
name in een vergelijkbare studie van onze onderzoeksgroep werden geen
bijwerkingen of risico's waargenomen.
Bijkomende potentiële voordelen bestaan in de vorm van verhoogde detectie en
diagnose van ASS bij oudere volwassenen in de deelnemende organisaties, terwijl
de last van deelname aan de studie nauwelijks groter is dan de tijd en moeite
die wordt besteed aan gebruikelijke diagnostische inspanningen, maar wel de
inspanningen verlicht die worden besteed aan het informeren van patiënten met
een ASS-diagnose.
Publiek
Professor Cobbenhagenlaan 125
Tilburg 5037 DB
NL
Wetenschappelijk
Professor Cobbenhagenlaan 125
Tilburg 5037 DB
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
Ouderen van 60 jaar en ouder gediagnosticeerd met ASS niet langer dan 12
maanden voor aanvang van de interventie door een multidisciplinair team volgens
de Nederlandse multidisciplinaire richtlijnen, zoals bevestigd door het
DSM-5-interview voor ASS (Spek, n.d.), of het Nederlandse Interview voor
Diagnose ASS bij volwassenen (NIDA; Vuijk, 2016).
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
Exclusiecriteria gelden in de eerste plaats voor participatie aan de
psycho-educatiecursus. Ten gevolge is deelname aan het onderzoek daardoor ook
niet mogelijk. Deze betreffen:
- Een comorbide psychische stoornis die acute behandeling behoeft en een
groepsbehandeling ernstig belemmert (bijvoorbeeld psychose).
- Een ernstige neurocognitieve stoornis (bijvoorbeeld dementie of verworven
hersenletsel).
- Drugsmisbruikstoornis, die ontgifting vereist.
- Onvoldoende beheersing van de Nederlandse taal.
- En/of een IQ onder de 70.
Over deze uitsluitingscriteria wordt geoordeeld aan de hand van klinische
consensus na uitgebreide psychiatrische en psychologische beoordeling door het
meervoudige disciplinaire team van de deelnemende centra. Ook beoordelen de
trainers van de interventie de aanwezigheid van uitsluitingscriteria voor
deelnemers en informanten aan het begin van de interventie tijdens een
intakegesprek, dat onderdeel uitmaakt van de interventie.
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
ClinicalTrials.gov | NCT06127472 |
CCMO | NL84067.028.23 |