Het doel van deze studie is om op basis van indicatoren in taal en motoriek een onderscheid te kunnen maken tussen hardnekkige taal- en motorische ontwikkelingsstoornissen en tijdelijke achterstanden in taal en motoriek bij kinderen van 1 tot 6 jaar…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Overige aandoening
Synoniemen aandoening
Aandoening
taalstoornissen en motorische stoornissen
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
Voor dit onderzoek zijn 2 uitkomstmaten van belang; taalontwikkeling en
motorische ontwikkeling.
De volgende onderdelen van de taalontwikkeling worden in kaart gebracht:
- Taalbegrip
- Taalproductie
De volgende onderdelen van de motorische ontwikkeling worden in kaart gebracht:
- Fijne motoriek
- Grove motoriek
- Balans
- Balvaardigheid
Secundaire uitkomstmaten
niet van toepassing
Achtergrond van het onderzoek
Een niet goed verlopende taalontwikkeling heeft grote impact op het emotioneel
welbevinden van kinderen. Ongeveer 7% van alle kinderen heeft een
taalontwikkelingsstoornis. Taalontwikkelingsstoornissen gaan vaak gepaard met
andere ontwikkelingsproblemen. Taalexperts zien vaak motorische problemen bij
kinderen met taalontwikkelingsstoornissen. Aan de andere kant zien
bewegingsexperts vaak taalproblemen bij kinderen met motorische stoornissen.
Kinderen met taalstoornissen én motorische stoornissen hebben een dubbele
handicap; schoolse, sociale en fysieke activiteiten vormen een uitdaging.
Vroege identificatie en behandeling van kinderen met taal- en motorische
stoornissen is van cruciaal belang om hun kansen op maatschappelijke
participatie te vergroten.
Taalstoornissen en motorische stoornissen kunnen al goed worden
opgespoord. Echter, taalexperts en bewegingsexperts geven aan handvatten nodig
te hebben om in een vroeg stadium onderscheid te kunnen maken tussen
hardnekkige stoornissen en tijdelijke achterstanden in taal en motoriek. Het
maken van dit onderscheid is belangrijk voor de keuze van het juiste
zorgtraject.
De verwachting is dat taalproblemen in combinatie met motorische
problemen kan duiden op een onderliggende neurologische stoornis. Deze
informatie zou zowel taalexperts als bewegingsexperts in staat kunnen stellen
om al voor het vijfde levensjaarjaar een hardnekkige neurologische
ontwikkelingsstoornis in taal en/of motoriek te identificeren en te
onderscheiden van niet-neurologische taal- en motorische achterstanden.
Doel van het onderzoek
Het doel van deze studie is om op basis van indicatoren in taal en motoriek een
onderscheid te kunnen maken tussen hardnekkige taal- en motorische
ontwikkelingsstoornissen en tijdelijke achterstanden in taal en motoriek bij
kinderen van 1 tot 6 jaar.
Hoofdvraag:
Met welke indicatoren in ontwikkelingsprofielen in taal en motoriek van
kinderen van 1 tot 6 jaar kunnen hardnekkige taal- en motorische
ontwikkelingsstoornissen onderscheiden worden van tijdelijke achterstanden in
taal en motoriek?
Onderzoeksopzet
Prospectieve cohortstudie. Er wordt geen interventie toegepast. De kinderen
worden 3 jaar gevolgd.
Inschatting van belasting en risico
Deze studie is een groepsstudie die niet kan worden uitgevoerd zonder personen
met taalproblemen, motorische problemen en een controlegroep. Er is geen direct
bewezen voordeel voor de deelnemers aan dit onderzoek, maar we willen de last
voor de deelnemers zo laag mogelijk houden:
1. Duur en testselectie: Het totale testprotocol duurt ongeveer 2x120 minuten
en kan in twee sessies (eerste meting en 3 jaar later) worden beoordeeld.
Daarnaast kunnen ouders/verzorgers zelf 4 x per levensjaar gedurende drie jaar
zelf video-opnames maken hun kind.
2. Risicolast: In dit onderzoek is er geen risico dat groter is dan dat van
reguliere activiteiten. De tests die in dit onderzoek worden gebruikt, worden
ook in de klinische praktijk gebruikt.
3. Terugtrekken: De deelnemers kunnen altijd besluiten een pauze in te lassen,
de testprocedure op een ander moment voort te zetten of zich zonder
consequenties uit het onderzoek terug te trekken.
4. Indirect voordeel: Indirect voordeel kunnen ouders/verzorgers hebben bij het
verslagje dat aan het einde van het onderzoek (na drie jaar) wordt gemaakt op
basis van uitkomsten van de testen en de video-opnames van hun kind.
Publiek
Zernikeplein 9
Groningen 9704 AA
NL
Wetenschappelijk
Zernikeplein 9
Groningen 9704 AA
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
Gezonde proefpersonen:
• Leeftijd tussen 1 en 6 jaar
• Geen vermoeden van taal- of motorische problemen door professionals
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
Kinderen met taalproblemen of motorische problemen:
• Leeftijd tussen de 1 en 6 jaar
• Een vermoeden van een taalprobleem in kaart gebracht door een screening
(GGD-Groningen, GGD-Amsterdam, Universitair Medisch Centrum Groningen afdeling
Keel-, Neus- en Oorheelkunde, Revalidatie Friesland en het Wilhelmina
Kinderziekenhuis Utrecht)
• Een taalstoornis vastgesteld met een uitgebreide taaltest door een taalexpert
(logopedist, spraaktaalpatholoog, klinisch linguïst, orthopedagoog)
• Een vermoeden van motorische problemen op basis van een screening
(GGD-Groningen, GGD-Amsterdam, Universitair Medisch Centrum Groningen afdeling
Keel-, Neus- en Oorheelkunde, Revalidatie Friesland en het Wilhelmina
Kinderziekenhuis Utrecht)
• Een taalstoornis vastgesteld met een uitgebreide motorische test door een
bewegingsexpert (kinderfysiotherapeut, ergotherapeut, kinderoefentherapeut,
revalidatiearts)
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL85444.042.23 |