Het voorgestelde onderzoek heeft tot doel de werkzaamheid en het proces te onderzoeken van een geïndividualiseerde (vs. gestandaardiseerde), uitgebreide en gezinsgerichte neuropsychologische interventie voor pediatrische hersentumorpatiënten die…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Zenuwstelselneoplasmata maligne en niet-gespecificeerd NEG
- Zenuwstelselneoplasmata maligne en niet-gespecificeerd NEG
Synoniemen aandoening
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
Zoals hierboven opgemerkt, worden dezelfde studieparameters gebruikt voor zowel
de primaire als de secundaire doelstellingen en worden ze daarom hier samen
beschreven. Het verschil is dat de primaire doelstelling parameters gebruikt
uit de post-interventiefase (T2); terwijl de secundaire doelstelling parameters
gebruikt uit alle fasen (T1/T2/T3).
Goal Attainment Scaling (GAS) wordt gebruikt als primaire uitkomst, beoordeeld
via interviews met ouders en patiënten (op T1/T2/T3 tijdspunten, baseline, 3
maanden en 12 maanden). Deze methode maakt scoring en bijhouden van individuele
doelen mogelijk, maar in een gestandaardiseerd formaat. Daarom heeft elke
deelnemer zijn eigen uitkomstmaat, maar de schaling is hetzelfde voor alle
deelnemers om statistische vergelijkingen mogelijk te maken (bijv. T-score met
M=50, SD=10). GAS scoring zal worden voltooid voor beide interventiegroepen,
volgens vastgestelde richtlijnen.
Secundaire uitkomstmaten
- Tevredenheid met doelen (goal satisfaction) middels de Canadian Occupational
Performance Measure (COPM).
- Metingen van dagelijks functioneren, cognitieve, sociaal-emotionele,
kwaliteit van leven, en familie/ouderlijke domeinen > Neuropsychologische taken
en vragenlijsten. Zie protocol tabel 2 voor meetinstrumenten.
- Overige parameters: Demografische/klinische gegevens, voorgeschiedenis,
gezinsstructuur of ondersteuningsmogelijkheden
- Tertiaire onderzoeksparameters/eindpunten: procesevaluatie (werving,
nauwkeurigheid en gegevensverzameling in een vroeg stadium, implementatie,
ervaringen en facilitators/barrières)
Achtergrond van het onderzoek
Met de vooruitgang in behandelingen zijn de 5-jaarsoverlevingskansen voor
pediatrische hersentumoren ongeveer 75%, en daardoor neemt het aantal
overlevenden wereldwijd toe. Echter, tot 50% van de patiënten en overlevenden
hebben neuropsychologische moeilijkheden die hun dagelijkse functioneren en
kwaliteit van leven kunnen beïnvloeden. Zo kunnen ze bijvoorbeeld aandachts- of
geheugenproblemen hebben die van invloed zijn op hun vermogen om schoolwerk te
voltooien, met leeftijdsgenoten om te gaan, of deel te nemen aan activiteiten
thuis, op school en in de gemeenschap. Gezien de grote impact op de
hersentumoroverlevende en het gezin, zijn interventies die de last van deze
uitdagingen verminderen essentieel om de kwaliteit van leven van deze kinderen
te verbeteren.
Eerdere interventiestudies hebben geprobeerd elementen van het functioneren van
kinderen te verbeteren, zoals via computerondersteunde cognitieve training of
medicijnen om aandachtsvaardigheden te verbeteren, of cognitieve
gedragstherapie om angstsymptomen te verminderen. De huidige beschikbare
interventies hebben echter belangrijke beperkingen. Zo kan bijvoorbeeld
computertraining niet worden gegeneraliseerd naar taken in het echte leven, of
kunnen ouders aarzelen om medicijnen voor hun kind te gebruiken.
Ouders/verzorgers zijn ook niet altijd opgenomen in interventiestudies, maar ze
zijn essentiële partners om te helpen bij de naleving van de behandeling en het
behoud van vaardigheden. De sterkste bewijzen voor effectiviteit bij groepen
met pediatrisch verworven hersenletsel hebben de familie/verzorger opgenomen in
de interventie, wat consistent is met systeemtheorie en gezinsgerichte
benaderingen. Ten slotte richten de meeste interventies zich op één
neuropsychologisch domein, maar kunnen er verschillen in uitkomsten zijn
vanwege de variabiliteit tussen individuele kinderen en gezinnen. Deze
resultaten suggereren daarom dat een 'one size fits all'-interventiebenadering
mogelijk niet geschikt is voor groepen met pediatrische hersentumoren vanwege
hun complexe en individuele behoeften.
In de afgelopen jaren is er een grotere focus gekomen op gepersonaliseerde of
precisietherapie, met name in de oncologie en revalidatie. Gepersonaliseerde
behandeling kan ook belangrijk zijn in de neuropsychologische zorg voor
kinderen of volwassenen, zoals het afstemmen van behandelingen op de
persoonlijke kenmerken van een individuele patiënt en familie. Een
gezinsgerichte en gepersonaliseerde aanpak die zich richt op
neuropsychologische moeilijkheden kan de meest effectieve methode zijn om de
resultaten te verbeteren voor kinderen met complexe behoeften, waaronder
pediatrische hersentumoren. Recente reviews benadrukken ook de noodzaak van
multicomponenteninterventies die familieleden omvatten, echter, dit type
gezinsgerichte en uitgebreide neuropsychologische interventie is nog niet
systematisch geëvalueerd.
Dit voorstel zal de werkzaamheid en het proces van een geïndividualiseerde en
uitgebreide neuropsychologische interventie evalueren in vergelijking met een
gestandaardiseerde neuropsychologische interventie, met behulp van een
gerandomiseerde gecontroleerde trial (RCT) -ontwerp. De resultaten zullen
essentiële kennis verschaffen over hoe interventies op individueel niveau
kunnen worden gericht, wat zal helpen om het dagelijks functioneren en de
kwaliteit van leven te verbeteren in deze kwetsbare groep kinderen.
Doel van het onderzoek
Het voorgestelde onderzoek heeft tot doel de werkzaamheid en het proces te
onderzoeken van een geïndividualiseerde (vs. gestandaardiseerde), uitgebreide
en gezinsgerichte neuropsychologische interventie voor pediatrische
hersentumorpatiënten die neuropsychologische problemen ervaren. De
interventiesessies zullen binnen 3 maanden worden voltooid en zullen een
geïndividualiseerd formaat volgen (gebaseerd op een individueel ontworpen
programma) of een gestandaardiseerd formaat (gebaseerd op een vooraf bepaald
programma). Deze interventie biedt zowel patiënten als ouders tools om
neuropsychologisch functioneren te verbeteren, met als algemeen doel de
kwaliteit van leven van het kind te verbeteren.
Primaire doelstelling:
Directe effectiviteit:
• De primaire onderzoeksvraag is of een geïndividualiseerde neuropsychologische
interventie leidt tot grotere veranderingen in het bereiken van doelen (goal
attainment), tevredenheid met doelen (goal satisfaction) en breder
neuropsychologisch functioneren, onmiddellijk na de interventie, in
vergelijking met een gestandaardiseerde interventie.
Secundaire doelstellingen:
Behoud van effectiviteit:
• Een secundaire onderzoeksvraag is of een geïndividualiseerde
neuropsychologische interventie leidt tot groter behoud van veranderingen in
het bereiken van de doelen, tevredenheid met doelen (goal satisfaction) en
breder neuropsychologisch functioneren in vergelijking met een
gestandaardiseerde interventie op het follow-up tijdstip (12 maanden na
inclusie).
Klinische significantie:
• De andere secundaire onderzoeksvraag is om de klinische significantie van
doelen bereiken, tevredenheid met doelen (goal satisfaction) en
neuropsychologische veranderingen te onderzoeken op het follow-up tijdstip (12
maanden), inclusief effectgroottes en een betrouwbare veranderingsindex.
Tertiaire doelstellingen:
Proces:
• De tertiaire onderzoeksvragen zijn om het proces van de neuropsychologische
interventies te onderzoeken, inclusief de voltooiing van interventiematerialen,
dosering, bereik, kosten van de interventie, ervaringen van families en
interventiebegeleiders, en faciliteiten en barrières voor implementatie.
• Een verkennende analyse zal onderzoeken of er factoren zijn die van invloed
zijn op de voltooiing van interventiematerialen, dosering, bereik, kosten van
de interventie, ervaringen van families en interventiebegeleiders, en
facilitators/barrières voor implementatie.
Onderzoeksopzet
Monocenter prospectief gerandomiseerd gecontroleerd interventie onderzoek. De
interventionisten zullen niet geblindeerd zijn voor de interventiegroepen,
aangezien dit niet haalbaar is met het huidige ontwerp. Er is sprake van een
enkelblind design omdat patiënten wel blind zullen zijn voor de
interventiegroep.
Onderzoeksproduct en/of interventie
In zowel de geïndividualiseerde als gestandaardiseerde interventies worden cognitieve en sociaal-emotionele domeinen behandeld, met maximaal 3 doelen per patiënt. Het interventieteam biedt psycho-educatie en strategietraining, waarbij patiënt en ouder vaardigheden leren om dagelijks functioneren te verbeteren. Beide interventiegroepen volgen een sessieschema (6 sessies) van 3 maanden, deels in het ziekenhuis en/of online (naar behoefte). De geïndividualiseerde interventie is individueel afgestemd op neuropsychologische profielen en patiëntdoelen, terwijl de gestandaardiseerde interventiegroep een vooraf bepaalde set modules krijgt. De focus ligt op het expliciet koppelen van interventie-inhoud aan doelen. Dit omvat psycho-educatie over mogelijke gevolgen van hersenletsel, gevolgd door strategietraining en praktische toepassing van geleerde vaardigheden. Materialen worden specifiek voor het onderzoek samengesteld op basis van bestaande programma's.
Inschatting van belasting en risico
De risico's verbonden aan deelname kunnen als verwaarloosbaar worden beschouwd
omdat de interventie niet-farmacologisch is en elementen gebruikt van eerder
onderzochte/gebruikte psychologische interventies. Neuropsychologische tests en
vragenlijsten zijn niet-invasief en op spel gebaseerd voor de jongste kinderen.
De belasting wordt als minimaal beschouwd, omdat vragenlijsten vanuit huis
kunnen worden ingevuld, testschema's flexibel zijn en patiënten pauzes krijgen
indien nodig.
Publiek
Heidelberglaan 25
Utrecht 3584 CS
NL
Wetenschappelijk
Heidelberglaan 25
Utrecht 3584 CS
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
Leeftijd 8 t/m 17 jaar oud
Gediagnosticeerd met een primaire hersentumor
Behandeling voor een primaire hersentumor afgerond (patiënten die als "wait and
see" worden beschouwd en geen behandeling hebben gekregen, komen ook in
aanmerking)
Ervaart cognitieve problemen (>=1 SD onder het normatieve gemiddelde of >=1 SD
verandering in de tijd op cognitieve tests of cognitieve vragenlijsten)
Een ouder/verzorger met wie ze regelmatig contact hebben om samen met hen deel
te nemen
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
Geen ondertekende geïnformeerde toestemming (door de patiënt en/of
ouders/wettelijke voogd)
Kan geen neuropsychologisch onderzoek of vragenlijsten voltooien omdat ze de
Nederlandse taal niet spreken/verstaan
Ontvangt momenteel palliatieve/einde-van-het-levenzorg
Ontvangt momenteel andere neuropsychologische behandeling
Ernstige ontwikkelings- of psychiatrische stoornissen en dus zouden
alternatieve interventies nodig zijn (bijv. autismespectrumstoornis,
schizofrenie, ernstige depressieve stoornis)
Aanzienlijke sensorische, motorische of ontwikkelingsproblemen en dus zouden
alternatieve neuropsychologische beoordelingen nodig zijn (d.w.z. blindheid,
doofheid, forse ontwikkelingsachterstand FSIQ <55)
Behandelend arts adviseert tegen deelname
Opzet
Deelname
In onderzoek gebruikte producten en hulpmiddelen
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL86240.041.24 |
Ander register | Volgt na METC goedkeuring |