Het doel van het onderzoek is om de mechanismen die betrokken zijn bij veiligheidsleren beter te begrijpen, bij adolescenten met en zonder klinische angst. Ten eerste willen we verschillen in sociaal en direct veiligheidsleren onderzoeken. Ten…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Angststoornissen en -symptomen
Synoniemen aandoening
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
De belangrijkste onderzoeksparameters zijn geconditioneerde respons (gemeten
aan de hand van huidgeleidingsrespons en subjectieve niveaus van angst, mate
van verwachting van de ongeconditioneerde stimulus) angstklachten en kwaliteit
van leven.
Secundaire uitkomstmaten
Andere relevante onderzoeksparameters zijn gevoeligheid voor peer-invloed,
puberale ontwikkeling, percepties van het waargenomen leermodel en
demografische gegevens, gemeten met vragenlijsten.
Achtergrond van het onderzoek
Klinische angststoornissen zijn een van de meest voorkomende aandoeningen in de
moderne samenleving. Exposure-based cognitieve gedragstherapie (CGT) heeft de
meest empirische ondersteuning gekregen voor de behandeling van
angststoornissen bij kinderen en adolescenten, maar de responspercentages zijn
nog steeds slechts ongeveer 50%. Een belangrijk mechanisme voor op
exposure-based CGT is veiligheidsleren, een fenomeen waar adolescenten relatief
meer moeite mee hebben. Adolescenten zijn relatief gevoelig voor de invloed van
leeftijdsgenoten. In de huidige studie zullen we onderzoeken of peer-invloed
voldoende veiligheidsleren kan verbeteren door sociaal (observatief)
veiligheidsleren te vergelijken met direct (zelf ondergaan) veiligheidsleren
bij adolescenten met en zonder klinische angst. Golkar et al. (2013) toonde al
het eerste bewijs dat sociaal veiligheidsleren, in vergelijking met direct
veiligheidsleren, verband zou kunnen houden met een efficiëntere regulatie van
angst in een volwassen populatie, daarom willen we deze resultaten repliceren
in twee steekproeven: typisch ontwikkelende en klinisch angstige adolescenten.
Doel van het onderzoek
Het doel van het onderzoek is om de mechanismen die betrokken zijn bij
veiligheidsleren beter te begrijpen, bij adolescenten met en zonder klinische
angst. Ten eerste willen we verschillen in sociaal en direct veiligheidsleren
onderzoeken. Ten tweede willen we onderzoeken of adolescenten met klinische
angst vertraagd veiligheidsleren vertonen, vergeleken met typisch ontwikkelende
adolescenten. Ten derde willen we een mogelijke relatie tussen (sociaal en
direct) veiligheidsleren en CBT-behandelingsresultaten in de klinische
angstgroep onderzoeken.
Onderzoeksopzet
De huidige studie is een within x between subjects design. Deelnemers worden
willekeurig toegewezen aan conditie: spciaal versus direct veiligheidsleren. We
zullen de effecten van sociaal versus direct veiligheidsleren vergelijken,
middels fysieke (door middel van huidgeleiding) en subjectieve
(zelfgerapporteerd niveau van distress en mate van verwachting van de
ongeconditioneerde stimulus). We zullen twee groepen vergelijken: klinische
angst en typisch ontwikkelende adolescenten.
Inschatting van belasting en risico
De belasting voor deelnemers wordt als minimaal beschouwd, aangezien de studie
slechts bestaat uit vragenlijsten en één gedragstaak. Voor de typisch
ontwikkelende adolescenten bestaat de studie uit één sessie, betreffendede
veiligheidsleertaak en vragenlijsten. Voor de klinisch angstgroep bestaat de
studie uit zes sessies. De eerste sessie bestaat uit de veiligheidsleertaak en
vragenlijsten. De andere vijf sessies (alleen voor de klinisch angstige groep)
bestaan uit vragenlijsten die tijdens en na de behandeling (care as usual,
buiten deze studie) worden uitgevoerd. Alle sessies duren 20-60 minuten. Het
risico op deelname wordt als minimaal beschouwd, omdat de gedragstaak is
gebaseerd op gevalideerde veiligheidsleerparadigma's die worden gebruikt bij
kinderen en adolescenten (Britton et al., 2013; Lau et al., 2011;), en bij
klinisch angstige adolescenten (Lau et al., 2008; Waters, Henry & Neumann,
2009), waarvan is aangetoond dat ze veilig te gebruiken zijn.
Publiek
Sint Jorisweg 2
Delft 2612 GA
NL
Wetenschappelijk
Sint Jorisweg 2
Delft 2612 GA
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
Typisch ontwikkelende adolescenten
- Voldoende Nederlands sprekend
- In de leeftijd van 12 tot 18 jaar
Voor de klinische angstgroep gelden de volgende aanvullende inclusiecriteria:
- Gediagnosticeerd met een angststoornis
- In afwachting van de start van CGT behandeling voor hun angststoornis, of
recent gestart met CGT behandeling maar nog geen exposure therapie ontvangen.
- Momenteel geen andere vormen van behandeling voor angst ontvangen.
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
Voor de klinische angstgroep gelden de volgende aanvullende
uitsluitingscriteria:
- Huidige PTSS-diagnose
- Huidige diagnose autismespectrumstoornis
- Huidig gebruik van psychotrope medicijnen (tenzij ze 24 uur voor deelname
stoppen). Voor dit criterium is overleg met de huisarts of psychiater nodig
voordat kan worden deelgenomen.
Voor de typisch ontwikkelende groep geldt het volgende aanvullende
uitsluitingscriterium:
- Alle huidige of vroegere gediagnosticeerde psychiatrische stoornissen
Opzet
Deelname
In onderzoek gebruikte producten en hulpmiddelen
metc-ldd@lumc.nl
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL87055.058.24 |