Primair:Het onderzoeken van de motorische uitkomsten van kinderen op schoolleeftijd met CHD in vergelijking tot normaal ontwikkelende leeftijdsgenoten.Secundair:- Het onderzoeken van neurologische ontwikkeling van kinderen op schoolleeftijd met CHD…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Hartaandoeningen, congenitaal
- Hart- en vaataandoeningen, congenitaal
Synoniemen aandoening
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
Testen:
* The Movement Assessment Battery for Children - second edition, waarbij we de
gedichotomiseerde score gebruiken. Een score =< het 16e percentiel betekent dat
een kind at risk is voor een "Developmental coordination disorder'.
Secundaire uitkomstmaten
* Minor Neurological Dysfunction assessment
* Wechsler Intelligence Scale for Children V
* Personal Well-being Index: School Children
Vragenlijsten:
* Child Behavior Checklist (CBCL): Questionnaire to screen for behavioural
problems, ADHD, anxiety, ASD and depression in children aged 6 to 18 years
(Achenbach and Rescoria 2001)
* Behavior Rating Inventory of Executive Function (BRIEF): Questionnaire to
screen for executive functioning in 5- to 18 year olds (Huizinga and Smidts
2020).
* Social Responsiveness Scale (SRS-2): Questionnaire to screen for social
shortcomings associated with ASD (Constantino & Gruber 2012, Roeyers et al.
2015).
* Conners* Rating Scale Revised (CRS-R): Questionnaire to screen for ADHD
(Conners 1997).
* The Developmental Coordination Disorder Questionnaire-revised (DCDQ): to
assist in the identification of DCD in children (Wilson et al., 2009, Dutch
translation; Schoemaker et al., 2006).
* Algemene vragenlijst over medische voorgeschiedenis, medicatiegebruik,
ontwikkelingsproblematiek en daarvoor gegeven therapie, school,
sociaal-economische achtergrond en psychiatrische stoornissen bij ouders.
Klinische data:
* Van de kinderen met congenitale hartziekten zal cardiale voorgeschiedenis en
actuele medische informatie zoals ECG en echo uitslagen en vitale parameters
verzameld worden uit het patiëntendossier. Tevens zullen de data van de
prenatale cerebrale perfusie en de postnatale cerbrale oxygenatie gebruikt
worden uit de eerdere studie door Mebius et al om dit te kunnen correleren met
de actuele ontwikkelingsuitkomsten.
Achtergrond van het onderzoek
Tekst uit proefpersonenbrief, voor wetenschappelijke tekst zie Engelse tekst
hieronder.
Kinderen met een aangeboren hartafwijking hebben gemiddeld meer kans op een
ontwikkeling die anders verloopt dan bij gezonde
kinderenontwikkelingsproblemen. Hierbij kunt u denken aan moeite met leren op
school, minder vlotte ontwikkeling van motoriek en spraak/taal of problemen in
het gedrag. Dit werd al onderzocht op de peuter en kleuterleeftijd en we denken
dat dit komt door vertraagde ontwikkeling van de hersenen als gevolg van minder
hersendoorbloeding door de aangeboren hartafwijking. We weten niet of dit
verschil in ontwikkeling ook op latere leeftijd nog zichtbaar is. Daarom willen
we dit nu gaan onderzoeken bij kinderen van 8-10 jaar oud.
Doel van het onderzoek
Primair:
Het onderzoeken van de motorische uitkomsten van kinderen op schoolleeftijd met
CHD in vergelijking tot normaal ontwikkelende leeftijdsgenoten.
Secundair:
- Het onderzoeken van neurologische ontwikkeling van kinderen op schoolleeftijd
met CHD in vergelijking tot normaal ontwikkelende leeftijdsgenoten.
- Het onderzoeken van associaties tussen prenatale cerebrale perfusie,
postnatale cerebrale oxygenatie en neurologische ontwikkeling van kinderen op
schoolleeftijd met CHD.
Onderzoeksopzet
Patiëntengroep van 29 kinderen en controle groep van 29 kinderen.
Kinderen zullen een aantal testen ondergaan, te weten:
- The Movement Assessment Battery for Children - second edition
- Minor Neurological Dysfunction assessment (MND
- Wechsler Intelligence Scale for Children V (WISC-V-NL)
- Personal Well-being Index: School Children (PWI-SC
Ouders zullen een aantal vragenlijsten invullen, te weten:
- Child Behavior Checklist (CBCL
- Behavior Rating Inventory of Executive Function (BRIEF)
- Social Responsiveness Scale (SRS-2)
- Conners* Rating Scale Revised (CRS-R)
- The Developmental Coordination Disorder Questionnaire-revised (DCDQ)
Vervolgens zal statistische analyse plaatsvinden, een artikel geschreven worden
en zullen de uitkomsten van het onderzoek op groepsniveau met ouders
gecommuniceerd worden indien zij hebben aangegeven dit te willen.
Inschatting van belasting en risico
We denken dat de belastbaarheid goed te overzien is aangezien het een éénmalig
bezoek betreft van 3 uur waarbij het kind spelenderwijs testen ondergaat en
ouders ondertussen in de directe nabijheid van het kind vragenlijsten invullen.
Publiek
Hanzeplein 1
Groningen 9713GZ
NL
Wetenschappelijk
Hanzeplein 1
Groningen 9713GZ
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
Patiëntengroep: alle kinderen die mee hebben gedaan met de eerste studie
Controle: leeftijd- en geslacht-gematched, gezond, normaal ontwikkelend,
reguliere schoolgang.
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
Controle groep: congenitale afwijkingen, andere medische aandoening, speciaal
onderwijs, diagnose van ASS/ADHD/andere neurologische aandoening.
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL87417.042.24 |