Het bepalen van de effectgrootte van het verschil in voedingsintake (koolhydraten, calorieën, vezels) van MASLD patiënten voor en na het spelen van de serious game. Aanvullend wordt gekeken naar de informatievoorziening, informatiebehoefte, bewegen…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Lever- en galwegaandoeningen
Synoniemen aandoening
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaat is de effectgrootte van het verschil in calorie-,
koolhydraat- en vezelintake voor en na het gebruik van de serious game.
Secundaire uitkomstmaten
Secundaire uitkomstenmaten zijn de informatievoorziening, informatiebehoefte,
response efficacy, self-efficacy, motivatie om leefstijl aan te passen, bewegen
conform bewegingsnorm, klinische uitkomsten (zoals BMI en leverenzymen) en
vermoeidheidsklachten. Tevens worden tijdens de studie de ervaringen van de
gebruikers met de game, het feitelijke gamegebruik en de studieprocedure
geëvalueerd.
Achtergrond van het onderzoek
Hoewel leefstijlaanpassing momenteel de enige remedie is voor het verbeteren
van metabole disfunctie geassocieerde steatotische leverziekte (MASLD), blijken
patiënten het in de praktijk moeilijk te vinden om met leefstijlaanpassing aan
de slag te gaan en het nieuwe gedrag vol te houden. Een gebrek aan kennis over
de aandoening onder patiënten speelt hierin een belangrijke rol. Evenals het
gebrek aan tijd onder zorgverleners om voldoende tijd te investeren in
kennisoverdracht en patient empowerment. eHealth biedt de kans om betrouwbare
informatie te delen met een grote groep patiënten in de eigen tijd van de
patiënt en in zijn eigen thuisomgeving. Een serious game is hier een voorbeeld
van. Serious games zijn effectief gebleken in het ondersteunen bij
gedragsverandering en factoren die daaraan gerelateerd zijn, zoals het
vergroten van bewustwording, kennis en motivatie. Derhalve is er een serious
game ontwikkeld voor MASLD patiënten.
De voorbereidingen van het ontwikkelen van de serious game betrof een
landelijke survey onder 450 MASLD patiënten. Hieruit kwam onder andere naar
voren dat patiënten behoefte hebben aan brede informatie over MASLD. Ten
aanzien van eHealth gaven patiënten wederom aan behoefte te hebben aan
informatie over MASLD, praktische voorbeelden en doorverwijzing naar relevante
websites/apps. De input uit deze survey is meegenomen bij de ontwikkeling van
de serious game.
Doel van het onderzoek
Het bepalen van de effectgrootte van het verschil in voedingsintake
(koolhydraten, calorieën, vezels) van MASLD patiënten voor en na het spelen van
de serious game. Aanvullend wordt gekeken naar de informatievoorziening,
informatiebehoefte, bewegen conform de bewegingsnorm, response efficacy,
self-efficacy, motivatie, klinische uitkomsten (zoals BMI en leverwaarden) en
vermoeidheidsklachten voor en na het spelen van de serious game. Tevens worden
tijdens de studie de ervaringen van de gebruikers met de game, het feitelijke
gamegebruik en de studieprocedures geëvalueerd.
Onderzoeksopzet
Pilotstudie bestaande uit drie onderdelen: 1) pre-post test, 2)
diepte-interviews en 3) analyse van logdata.
Onderzoeksproduct en/of interventie
Iedere participant gebruikt gedurende 6 weken de serious game als aanvulling op de gebruikelijke zorg. De serious game bestaat uit 5 levels met quizvragen en een voedingsspel.
Inschatting van belasting en risico
Het onderzoek vraagt enige inspanning van de participant in de vorm van het
gebruiken van de app (d.w.z. het spelen van de quizzen), drie 24h recalls en
het invullen van drie vragenlijsten en evt. een interview. Er wordt geen
fysieke inspanning gevraagd en de vragenlijst bevatten geen belastende vragen.
Ook hoeft de participant niet vaker naar het ziekenhuis te komen en er wordt
geen aanvullend bloedonderzoek verricht. Deelname aan de studie kan voordelen
met zich meebrengen, doordat de serious game de participant inzicht kan geven
in zijn/haar aandoening en tevens leert welke mogelijkheden er zijn om de
aandoening zelf te verbeteren d.m.v. aanpassen naar een gezonde leefstijl. Aan
het gebruik van de serious game zelf zijn geen risico*s verbonden.
Publiek
Koningstraat 1
Enschede 7512 KZ
AF
Wetenschappelijk
Koningstraat 1
Enschede 7512 KZ
AF
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
- Nederlandse volwassenen met de diagnose MASLD conform de huidige richtlijn
(FMS, 2024).
- Leeftijd 18-70 jaar
- Wegens MASLD verwezen zijn naar de polikliniek MDL van het MST Enschede
- Patiënten met en zonder MASLD-gerelateerde levercirrose.
- Beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
- Gedecompenseerde levercirrose
- Verwachte overleving < 6 maanden
- Diabetes mellitus type I of II en daarvoor medicatiegebruik (behalve
monotherapie met metformine).
- Cognitieve stoornis
- Ernstige visuele beperking, waardoor het lezen van tekst op een smartphone
niet mogelijk is.
- Geen beschikking hebben over een recent geüpdatete Android (versie 13) of
Apple (versie 16) smartphone met mobiel internet.
- Geen of onvoldoende ervaring hebben met het gebruik van een smartphone.
Opzet
Deelname
In onderzoek gebruikte producten en hulpmiddelen
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL87269.100.24 |