Het primaire doel van de cluster Randomized Controlled Trial (cRCT) is om de effectiviteit van het preventieprogramma Girls United op zelf- en ouder-gerapporteerde mentale gezondheidsuitkomsten te evalueren in een steekproef van (maximaal) 320 jonge…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Overige aandoening
Synoniemen aandoening
Aandoening
corumineren, internaliserende symptomen en stoornissen (depressie/angst)
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
zelfgerapporteerd co-rumineren
Secundaire uitkomstmaten
Secundaire uitkomstmaten zijn zelfgerapporteerde angst symptomen,
zelfgerapporteerde depressie symptomen, zelfgerapporteerde
vriendschapskwaliteit, zelfgerapporteerd positieve en negatieve affect,
zelfgerapporteerde interpersoonlijke reacties op positief affect,
zelfgerapporteerde angstsymptomen en zelfgerapporteerde eigenwaarde.
Achtergrond van het onderzoek
Onderzoek toont aan dat jonge adolescente meisjes die overmatig speculatieve en
negatief gerichte gesprekken met vriendinnen voeren over hun problemen en
zorgen * gedrag dat ook bekend staat als co-rumineren * een groter risico lopen
op het ontwikkelen van internaliserende symptomen (d.w.z. depressie en angst),
op onderlinge besmetting van depressieve klachten en een verminderde kwaliteit
van vriendschappen. Momenteel zijn er geen preventieprogramma's beschikbaar die
specifiek gericht zijn op het terugdringen en voorkomen van overmatig
co-rumineren bij jonge adolescente meisjes in de leeftijd van 10 tot 12 jaar.
Mindfulness-training, met een focus op bewustzijn van het huidige moment,
waardering, dankbaarheid en bewustzijn van de dynamiek tussen gedachten,
emoties, lichamelijke sensaties en impulsen, kan nuttig zijn voor meisjes die
overmatig co-rumineren. Daarom hebben we een mindfulness-preventieprogramma
ontwikkeld: Girls United. De cluster Randomized Controlled Trial zal de
effectiviteit van het programma testen in het primair verminderen van
co-rumineren en secundair (onderlinge besmetting van) internaliserende
problemen. Girls United leert mindfulness-vaardigheden op dyadisch niveau aan,
d.w.z. in interacties tussen twee goede vriendinnen, en ondersteunt de meisjes
zo deze vaardigheden in hun dagelijks leven te integreren. Dit evidence-based
preventieprogramma zal vervolgens op Nederlandse basisscholen worden
geïmplementeerd.
Doel van het onderzoek
Het primaire doel van de cluster Randomized Controlled Trial (cRCT) is om de
effectiviteit van het preventieprogramma Girls United op zelf- en
ouder-gerapporteerde mentale gezondheidsuitkomsten te evalueren in een
steekproef van (maximaal) 320 jonge adolescente meisjes in de leeftijd van 10
tot 12 jaar (van reguliere basisscholen) die een hoog niveau van
zelf-gerapporteerd co-rumineren vertonen. Daarnaast is het doel van de studie
om de veranderingsmechanismen van het programma te identificeren.
Onderzoeksopzet
De Girls United cluster Randomised Controlled Trial heeft twee condities: (1)
een interventieconditie waarin max 80 meisjesvriendschapsdyades (n = max 160
meisjes met hoge niveaus van zelfgerapporteerd co-rumineren) het Girls
United-programma gedurende 14 weken zullen ontvangen, en (2) een
controleconditie waarin max 80 meisjesvriendschapsdyades (n = max 160 met hoge
niveaus van zelfgerapporteerd co-rumineren) teaching-and-care-as-usual (TAU)
zullen ontvangen. De interventie zal worden aangeboden in twee opeenvolgende
cohorten tijdens het schooljaar 2025/2026 en 2026/2027. Om contaminatie tussen
de twee trial-armen te voorkomen, worden dyades op klasniveau gerandomiseerd.
Onderzoeksproduct en/of interventie
Het preventieprogramma Girls United is gericht op het bevorderen van sociaal-emotioneel-gedragsmatige zelfregulatie binnen de ondersteunende context van hechte vriendschappen door middel van de integratie van dyadisch als individueel ervaringsgericht leren. Het programma is ontwikkeld tussen 2020 en 2023 met behulp van de Intervention Mapping Approach voor gezondheidsbevordering en omvat 14 wekelijkse online lessen die worden gegeven door getrainde begeleiders. Deze lessen integreren psycho-educatie en mindfulness-training en begeleiden meisjes bij het gebruik van de app App je Happy app. Het doel van het programma is om Nederlandse meisjes in de leeftijd van 10 tot 12 jaar te ondersteunen bij het aanleren van adaptieve emotieregulatie-patronen in hun dagelijkse interacties.
Inschatting van belasting en risico
Verwacht wordt dat de studie minimale last en risico's met zich meebrengt voor
deelnemende meisjes, omdat deelname hun reguliere onderwijspraktijken niet
verstoort of onderbreekt en zich richt op natuurlijk voorkomende interacties en
activiteiten binnen hun hechte vriendschappen. Daarnaast biedt de studie
deelnemers de mogelijkheid om bij te dragen aan onderzoek dat gericht is op het
verbeteren van het begrip en het voorkomen van overmatig co-rumineren en
internaliserende problemen bij adolescente meisjes.
Publiek
Rochussenstraat 198
Rotterdam 3015 EK
NL
Wetenschappelijk
Rochussenstraat 198
Rotterdam 3015 EK
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
Om in aanmerking te komen voor deelname, moet een deelnemer/meisje aan alle
volgende criteria voldoen:
1) Leeftijd 10 tot 12 jaar.
2) Bezoek aan een basisschool van RiBA, BLICK op onderwijs en Scholennetwerk
BSI (d.w.z. een samenwerkend schoolnetwerk).
3) Groep 7 of Groep 8 van het reguliere bovenbouw basisonderwijs volgen in
schooljaar 2025/2026 of 2026/2027.
4) Een cisgender vrouw of transgender vrouw zijn.
5) Een goede of beste vriend (een cisgender vrouw of transgender vrouw zijn) op
dezelfde school hebben.
Om in aanmerking te komen voor deelname, moet een dyade/meisje aan de volgende
inclusiecriteria voldoen:
Bij gebrek aan een grenswaarde voor hoge niveaus vab co-rumineren, baseren we
onze inclusie op een distributiegebaseerde techniek. Dat wil zeggen dat we
vriendschapsparen zullen opnemen waarvan ten minste één van de twee meisjes, of
beide meisjes, een score hebben boven de mediaan co-ruminatie screening score
op de Co-rumination Questionnaire-Short (Hankin, Stone & Wright, 2010). Dit zal
resulteren in een steekproef van de 50% hoogst scorende meisjes op
co-rumineren. Merk op dat een op distributie gebaseerde techniek een
veelgebruikte techniek is om een **hoog-risicopopulatie te selecteren bij
afwezigheid van zinvolle klinische cut-offs (Loan, Symonds, Vargas-Chanes &
Fridley, 2003).
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
Exclusie criteria op deelnemers-/meisjesniveau:
1) Een andere individuele of groepsgerichte mindfulness-training volgen in
schooljaar 2025/2026 of 2026/2027.
Uitsluitingscriteria op schoolniveau (om elk risico op moeilijkheden bij de
implementatie van de proef te beperken):
1) Geen schooldirecteur hebben in schooljaar 2025/2026 of 2026/2027.
2) Beoordeeld als 'ontoereikend' tijdens de meest recente schoolinspectie door
de Nederlandse Onderwijsinspectie.
3) Een andere mindfulnessinterventie implementeren in schooljaar 2025/2026 of
2026/2027.
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL88776.100.25 |